Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Forbruksmåleren sammenligner bare verdier fra speedometer, turteller?, vakuum og gasspjeldet. Mener jeg å huske da. Rett meg noen om jeg tar feil :)

Funker speedometeret ditt?

Det er HELT feil.

Forbruksmåleren har ingenting med vakum å gjøre.

Slik virker forbruksmåleren:

Forbruket estimeres basert på dysenes åpningstid. Motorhjernen bestemmer hvor lenge dysene skal stå åpne, og siden turtall, bensintrykk og flowrate på dysene er kjent, er det kurant å regne ut hvor mye bensin som blir brukt.

Skrevet

fart har ikke noe å si, når du kruser i 60kmt, og trakker gassen i bånn da går nålen helt til topps.. så den er vakumstyrt også..

Skrevet

Det jeg og mente at vakuum var inne i bildet.

Men forbruksmåler oppgir jo forbruk i forhold til avstand. Og for å finne avstanden må du jo vite farta du kjører i, med mindre bilen forholder seg til relative teorier som blir litt svake i en realistisk sammenheng. Det sier seg jo selv.

Alle vet jo at forbruksmåler forsvinner ut av "syne" og viser "uendelig" forbruk når bilen står i ro. Det sier seg jo selv at bilen vil bruke uendelig med bensin/diesel pr. mil når bilen ikke beveger seg framover.

Skrevet

vist du har en J-tronic. Så går det på vakum og dysetid. Det går en vakum slange i fra innsugmanifoilen til forbruk måleren og en kontakt i fra dyseledningsnettet.

Den forbruk måleren henger på turbedovegen på fører siden.

På e30 har den igjen ting med speedometeret å gjør med. når bilen står på tomgang så er forbrukmåleren på topp for at det er veldi mye vakum i motoren da.

Vist ikke du har den store kjøre komputeren i E30 da. men da går det digitalt rett i fra føleren på kardangen

Skrevet

9/85 325 og 9/87 320 har ikke samma som j-tronic.

BMW 2002 Fredrik

Det var rart at forbruket ikke fungerte når speedrometre ikke fungert.

Hvordan fikset du det?

Bytta du føleren på kardangen eller noe annet da?

Skrevet

Det var irr i kontakten. Men så fort jeg fikk speedometeret til å funke så funke forbruksmåleren.

Aroid: Om du ser på forbruksmåleren, så oppgir jo den forbruk på avstand... Antall liter på 100 km. Og da sier det seg selv at speedometer må være en faktor. Du kan jo prøve å kjøre i første gir på tomgang. På min er forbruket oppgitt til ca 1,8 liter pr mil, så tråkker du inn bremsa og stopper med clutsjen inne. Da vil forbruksnåla forsvinne over 3 liter pr mil...altså mot "uendelig" fordi du nå er stoppet og ikke beveger deg noen som helt plasser. Vil påstå at vakuumet ikke endrer seg nevneverdig om du kjører i 1.gir på tomgang eller står i ro på tomgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...