Gå til innhold

VindusviskerIntervall-Problem, reagerer ikke på fart

maurtin
 Share

Anbefalte innlegg

har nå nylig oppdaget at vindusvikerene har et lite problem.

skal prøve å forklare.

Slik det skal være:

1. hakk visker den me ca 10 sek mellomrom

2. hakk visker den kontinuerlig når man kjører og med ca 5 sek når man står i ro..

3. hakk så visker den i supertempo uansett...

Problemt er at den visker som om bilen stod i ro på 2.hakk, selv om jeg kjører... dva, hvert 5 sekund ca uansett.

noen som har forslag på hva jeg kan gjøre med det? evt hatt samme prob selv? ganske irriternde siden det er 2. hakk som blir mest brukt..:\

dette gjelder en e36..

takker for alle svar, vet jeg ikke er verdensmester i å forklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat samme problem på min , irriterer meg grønn over dette, er usikker på hvor denne føleren sitter , men jeg tror også den kan ha en sammenheng med at releet ikke fungerer slik det skal.

si fra hvis du finner ut av dette problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problem for ett par år siden, og da var det releet som var syndern. viskerne kunne fungere fint etter noen minutters kjøring, så plutselig ikke fungere lenger. sånn holdt det på i noen uker, helt til sluttet viskerne å virke i det hele tatt (gikk kun på trinn 3, superfort). releet sitter under fotstøtten, er ett stort blått rele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

releet er under fotstøtten på førersiden ?

mener å huske jeg så i haynes manual at den ligger over klutsjpedalen , i alle fall på min bil, men der lå så mye og var så trangt at jeg kommer ikke til der så jeg har ikke fått fiksa min enda, er det mulig det er forskjelle siden jeg har en touring ?

min er også en E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger 2 releer over pedalene (svarte små), det kan selvfølgelig være at ett av dem har tatt kvelden. men det blå store releet er hovedreleet til viskerne, så jeg tror at det er der feilen ligger. du kan jo høre etter om releet klikker når du skrur på viskerne. jeg tror hovedreleet ligger under forhvilern/støtten på førersiden på din bil også. du må skru av håndtaket til panseråpneren, så er det bare å ta av plastdekselet, og under filten ligger releet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fankern , skal pinadø sjekke der om jeg ikke har lett på feil sted kanskje :-)

så liksom ikke noen plass å skru av fotstøtten , men når du sier håndtaket til panseret må av så blir det jo litt klarere, har ikke sett på muligheten for å ta av det , mye arbeid å fjerne det håndtaket da ? og lett å ødelegge noe mens man gjør det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

en liten oppdatering på denne :

I går ble jeg lei av dette problemet og begynte å lete etter Releet til viskerne, det ligger ikke under fotstøtten og faktisk ikke på førersiden i det hele tatt, mitt ligger badk hanskerommet på andre siden , tok ut hanskerommet og fant releet der, det slår inn og lager klikkelyd når viskerne går , det fungerer helt normalt på hakk 1 som er intervall og hakk 3 som er hurtigvisking, men hakk 2 er problematisk, det går viskerne på et hurtig intervalll i stedet for kontinuerlig som de skal, med andre ord så går de som om bilen ikke beveger seg. Kan det i det hele tatt være releet som er feil med når viskerne beveger seg i det hele tatt på hakk 2 , hvis det var feil med releet burde de vel ikke gå i det hele tatt ?

Det jeg da ikke klarer å bestemme meg for er om det er releet som er problemet eller om det er den føleren som skal merke om bilen er i bevegelse eller ikke, noen måte å finne dette ut på uten å måtte bytte deler?

Jeg tenkte jeg skulle skaffe et nytt rele i dag , det kan jo ikke koste så mye, og tenkte å undersøke den føleren.... men jeg vet ikke hvor den er eller hvorden jeg kan finne den.

Uansett så skal jeg se om jeg får tak i nytt rele i dag å bytte så skal jeg si fra om det hjelper. og hvis noen vet hvor denne føleren sitter og kan guide meg til å finne den så skal jeg sjekke den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten oppdatering på denne :

I går ble jeg lei av dette problemet og begynte å lete etter Releet til viskerne, det ligger ikke under fotstøtten og faktisk ikke på førersiden i det hele tatt, mitt ligger badk hanskerommet på andre siden , tok ut hanskerommet og fant releet der, det slår inn og lager klikkelyd når viskerne går , det fungerer helt normalt på hakk 1 som er intervall og hakk 3 som er hurtigvisking, men hakk 2 er problematisk, det går viskerne på et hurtig intervalll i stedet for kontinuerlig som de skal, med andre ord så går de som om bilen ikke beveger seg. Kan det i det hele tatt være releet som er feil med når viskerne beveger seg i det hele tatt på hakk 2 , hvis det var feil med releet burde de vel ikke gå i det hele tatt ?

Det jeg da ikke klarer å bestemme meg for er om det er releet som er problemet eller om det er den føleren som skal merke om bilen er i bevegelse eller ikke, noen måte å finne dette ut på uten å måtte bytte deler?

Jeg tenkte jeg skulle skaffe et nytt rele i dag , det kan jo ikke koste så mye, og tenkte å undersøke den føleren.... men jeg vet ikke hvor den er eller hvorden jeg kan finne den.

Uansett så skal jeg se om jeg får tak i nytt rele i dag å bytte så skal jeg si fra om det hjelper. og hvis noen vet hvor denne føleren sitter og kan guide meg til å finne den så skal jeg sjekke den også.

bra du fant d da:) hadde du problemer med å få ut dashbordet?? du snakket med mæ borte på bmw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slik klikkelyd bak hanskerommet... og har heller ikke gjort noe med viskerproblemet enda (som er eksakt det samme som ditt). Jeg har hele tiden trodd det er den sensor/føleren som registrerer om bilen er i fart nok til å sette i gang kontinuerlig visking... speedometeret og alt annet fungerer som det skal, men dette er nok en egen føler som kun går til viskerene... en slags på/av føler, etter som de skal gå kontinuerlig eller "rask" intervall... men hva er den WiWa dingsen under fothvileren som folk snakker om a? trodde det var noe der jeg... men har ikke sjekket... men prøv å bytte releet, siden du er i gang... men tviler på om det er dette som er årsaken, men verdt et forsøk! Og ja, HVOR sitter den føleren...??? Har blitt vandt med å trykke når det regner, gjør det nesten når jeg bruker pappa sin bil også, blitt så vandt med det... hehe 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...