Gå til innhold

Småtips når en skal ut å kjøre i vinterlandet Norge

Stonescream
 Share

Anbefalte innlegg

Noterte meg at feks. noen som ble stående fast på E18 måtte ut å skrape vindusruta og plutselig knakk ene viskeren...

så da tenkte jeg at det kunne være greit med en liten tips tråd for små forberedelser som kan være gull verdt om en står fast...

Dersom det snør:

Ikke kjør varmluft på frontruten. Gjør du det vil du ende opp med snø som smelter, som kan bli til is = ut å skrape is og dårlig sikt som resultat.

I en snøstorm er det værste du kan gjøre da du reduserer sikten ytterligere.

Kjør ikke varmluft på frontruta. Er det kaldt på ruta blåser snøen av :)

Ha gjerne et lite teppe liggende i bagasjerommet. En billig fillerye fra IKEA på ett par meter er glimrende hjelp om en blir stående fast. Også lettere å holde på med enn sand, kjettinger og annet.

En kan også bruke gummimattene i bilen, men en lang fillerye funker bedre * min erfaring*.

Full tank hjelper godt på min 520 kjelke med automatgir. Tyngde over bakhjula. Også hjelper mot mulighet for kondens i tanken som en ikke vil ha.

Ett par votter og en lue i bagasjerommet så en slipper å stå der med blå fingre å skrape ruta.

Hold avstand. Ingenting er så nervepirrende som å ha en bil 1 meter bak seg som ikke har sjans til å stoppe dersom du må bremse raskt.

Dersom du ikke liker å kjøre like fort som de andre på veien.

NB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

for guds skyld slipp folk forbi. Det kan være vanskelig for de bak å se den superlange rette veien du ser på grunn av snøfokk som du virvler opp, blink til høgre og slakk ned dersom du mener det er forsvalig for folk å passere deg.

Mange ulykker kunne vært unngått dersom folk gjorde dette.

Kjører du i 50 så taper du minimalt med tid ved å slakke ned til 30, slippe folk forbi og så kjøre videre.

Et slepetau tar ikke mye plass og kan legges hvor reservedekket ligger. Kjekt å ha :)

Dersom det er mye fuktighet i bilen er det lurt å kjøre ned varme og åpne dører så en før ut fuktigheten og varmen før en parkerer. Da får en ikke 1 cm is på innsiden av ruten neste gang en skal på tur.

Noen som har flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha med et ekstra varmt tøy skift og spade og slepetau burde vært påbud vinterstid! Jeg har bagasjen min fylt med masse ting, sikkert mye av det unødvendig, men bedre å være på den sikre siden...måtte skifte hjul midt i snøstorm for et par år siden, ikke morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...