Gå til innhold

e30 - turbo eller 3.8?


Bmweee
 Share

Anbefalte innlegg

Det ligger en "sperre" i hjernen som gjør at hvis den ikke får et hastighets-signal,så går den i nødmodus.Dvs at den ikke utvikler mer enn ca 250-260hk+at den sperrer på ca 6500rpm i stedet for 7500rpm.Tror HV-motorsport har en bytte ordning på den der,gammel hjerne+2000kr=chippet hjerne uten "nødmodus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til å sette en S38 i min E30 M3 nå og det med Chippen var nytt for meg, ellers så skal det gå fint å sette inn motoren uten masering av torpedoveggen,

Jeg har også bygd om bremsesystemet til Hydraulisk bremsekraft forsterker, den ombyggingen er en grei jobb. Bare å finne en av de gammle store BMW`ene med sånt opplegg så er det nesten bolt on på e30. Ellers så lager jeg feste til gear kassen selv det er ingen stor jobb, Mellom aksling får jeg laget i Trondheim ellers så har jeg hørt att mellomaksel fra e36 328 eller m3 passer bolt on men det er ubekreftet, til diff så bruker jeg den orginale e30 M3 diffen den skulle holde;-) Til radiator så har jeg tenkt å bruke en S38 radiator men det gjenstår å se. E30 M3 har også elektrisk vifte orginalt som er bydt inn i frontstykke tar minimalt med plass så den er perfekt.

Jeg kjøpte motor fester hos koed de såg greie ut, i tilegg så forsterker jeg traværs feste på bakvogna:-)

Hvis noen har noen flere opplysninger om ombyggingen så setter jeg pris på det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers så skal det gå fint å sette inn motoren uten masering av torpedoveggen,

Til radiator så har jeg tenkt å bruke en S38 radiator men det gjenstår å se. E30 M3 har også elektrisk vifte orginalt som er bydt inn i frontstykke tar minimalt med plass så den er perfekt.

Det skal bli interessant å se hvordan det går å kombinere 0 massasje med S38 radiator.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så glatt valgt turbo på M20B25 fremfor en S38-konvertering, dreiemomentet man får ved turbokonvertering av 2,5'en kan ikke sammenlignes med for xmpl 3,6'n sine 360(?)Nm.. Det kan nok de fleste som har en frisk M20B25 turbo skrive under på :)

Må si meg litt uenig her jeg da :)

effekt og moment er ikke alt.. kjøreglede kan oppleves på mange måter, og jeg må si at stor sugemotor er iallefall mye lettere å kjøre med, da man får skikkelig respons og all effekten momentant.. Turbolag er kanskje gøy en stund, men jeg synes det er vèl så morro å kjøre stor sugemotor..

Alt relatert til effekt uttak selvfølgelig..

Begge alternativer her koster endel, og krever endel jobb.. sånn er det bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med M5 motor vil den bli veldig fremtung, og du får litt vond vektfordeling. Den " dupper" litt mye i front.

M20 + 20-30kg turbo stash, er vel ikke akkurat mye lettere enn en S38

Viser seg at det har en del og si på bane... Den virker fremtung.

Så en M20 turbo med lik vekt som s38 gjør ikke det?

S38 i e30 vs M20 turbo med lik effekt, tror jeg nok hadde blitt til S38`s fordel på rundetid.. Kjørbarhet er alfa omega.. Gi halv gass i sving med en turbobil, å prøv å hold kursen når trykket kommer.. :)

Og ja, jeg har kjørt mye turbo-bil.. fra 250-600hk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra tips so dukket opp her, for min del kommer eg ikke til å kjøre noke på bane utenom rudskogen 08 kanskje..og da bare som sladdebil, hehe

ellers er litt spesielt med sugemotor også da, selv om eg gjerne skulle helst hatt turbo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En S38 vil komme lenger foran traversen enn en M20 (turbo).

Jeg valgte s38 for att jeg ville kjøre breiest mulig, hvis jeg vil ha meg banebil så kjøper jeg noe nyere en e30 for etter å ha prøvd både e30 m3 og alle typer e36 så er jeg ikke i tvil om att e36 er en bedre bil på bane enn den gammle e30 M3`en som vi har. og jeg vil tro att e46 er enda bedre 8)

Gleder meg vildt og hemmningsløst til å prøve e90 8)

Det er stooor suge sekser som er tingen 8)

EDIT: Dette innlegget ble skrevet av BilbyggerietDA (!!!!)

Bilbyggeriet: Det er stoor V8 som er skikkelig voksenmotor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En S38 vil komme lenger foran traversen enn en M20 (turbo).

Alt er relativt.. Turbo montert høyt oppe og langt frem, slik de fleste bygger idag, pluss intercooler opplegg med rørføringer osv foran motoren, så er jeg ikke så overbevist om at vektfordelingen er så veldig forskjellig..

Jeg hadde rundt 500hk i 535`n jeg bygde, å har nå under 300hk i en e30.. Selv om e30`n går vesentlig dårligere, så er den fortsatt ikke treg.. Men den er morsommere å leke med, og lettere å kjøre fort med synes jeg..

Skulle jeg få penger til overs til mere HK nå, så blir det nok kompressor system på meg.. Men det blir ikke denne sesongen, for å si det sånn :)

Min E30 med s50 hadde 54/46% vektfordeling med alt interiør osv.. En vektfordeling de aller fleste biltyper ikke klarer å oppnå.. Å det var før jeg begynte å gjøre noe som helst med bilen.. S38 blir nok hakket verre, men fortsatt ikke ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min s38 e30,så syns jeg ikke at fronten på bilen virket så veldig mye tyngere enn med m20 motor.Ihvertfall ikke i form av understyring.

Et tips til oppbyggingen med tanke på bremse kraftforsterker,så sies det at det skal passe greit om denne brukes fra golf 1.

I kampen mellom s38 og m20-turbo,så skal det jo sies at når du passerer ca350hk,så klarer du ikke å hente ut så mye mer fra s38 uten pustehjelp,men dette vil jo være mulig med m20`n.

Mulig s38`n vil tåle mer juling,men hvis du først skulle få et ras,er den dyrere å bygge opp igjen.

En turbo koster jo også en del kroner og overhalle/bytte,og en her i distriktet tok 2stykker av dem forrige sommer.

Blir veldig mye for og mot her,men er jo greit å være klar over mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...