Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er plaget med et litt for høyt bensinforbruk på min E34 91mod 520i. Den ligger på 1,5-1,7 på småkjøring nå om vinteren og ca 1 liter på langkjøring. (normalt?) Har kommet frem til at det kanskje kan ha å gjøre med at motoren aldri blir ordentlig varm! Tempnåla stopper ca halvveis på vei til normalen(altså på streket før rett opp)! Uansett hvor lange turer jeg kjører blir den aldri varmere enn det! Har forsøkt å bytte termostat og å kjøre med papplate fremfor radiatoren men uten hell!

Noen som vet hva dette kan skjyldes :?:

Skrevet

Sindre? fra sortland?

Eneste jeg kan tenke på er at du har for dårlig blanda kjølevæske. Kokepunktet øker jo mer konsentrert den er.

Skrevet

Spiller ingen rolle om kokepunktet øker. Motoren skal bli driftsvarm uansett hvor mye frostvæske man har i kjølevæska.

Hvis du har bytta termostat uten at det hjalp, så er det kanskje en mulighet for at giveren på kjølevæska er kaputt...

Skrevet

Min er også helt lik. Men har ikke stort bensin forbruk tror jeg :S ..

Men om den står på tomgang etter en lang tur så går den opp til midten ...

Når jeg kjører, så synker den bitte litt ned :P

Skrevet
Min er også helt lik. Men har ikke stort bensin forbruk tror jeg :S ..

Men om den står på tomgang etter en lang tur så går den opp til midten ...

Når jeg kjører, så synker den bitte litt ned :P

Kan sei nesten heilt sikkert at det er termostaten din som er gåen :)

Skrevet

han hadde jo byttet den så det kan det ikke være vertfall på E36 så er det ofte att de sliter med og få full temp på vinteren de kjøler for bra rett og slett

Skrevet

Fantastisk med så mye tilbakemeldinger på så kort tid!

Ja, det er meg fra Sortland! Hvem er du?:D

Jeg har som sakt byttet termostaten for en måned tid siden. Men kan det være at den termostaten jeg har fått er beregnet på et varmere klima? Siden bilen er bruktimportert fra Tyskland...

Har kjent at slangene og radiatoren blir varm ja, men har ikke målt tempen i ekspansjonstanken... Hvor varmt skal det være da?

Skrevet
Spiller ingen rolle om kokepunktet øker. Motoren skal bli driftsvarm uansett hvor mye frostvæske man har i kjølevæska.

Er enig i at kokepunktet er ubetydelig så lenge det ikke koker, men rent vann kjøler faktisk bedre enn frostvæske, så mye vann i kjølevæska kan gi lavere driftstemp i utgangspunktet - men det skal jo termostaten justere samme hva man bruker som kjølevæske, så lenge det kjøler tilstrekkelig.

Skrevet

har problem med min om sommaren at den koker på litt by kjøring tja etter 10-15min i kø/små kjøring so kan det væra bedre å ha mindre kjølevæske å heller ha meir reint vann på tanken?

Skrevet

Det skal ikke være noe prøblem med kjøling selv om du blander inn mye frstvæske. Sjekk frysepunktet på en bensinstasjon, ikke nødvendig med mere en - 40 her ihvertfall.

Jeg hadde vel sjekket hvorfor den koker så lett. Dette er noe de skal tåle.

Skrevet
har problem med min om sommaren at den koker på litt by kjøring tja etter 10-15min i kø/små kjøring so kan det væra bedre å ha mindre kjølevæske å heller ha meir reint vann på tanken?

Hvilken bil er dette?

Er det BMW er det nokså sikkert vifteclutchen din som må skiftes...

Skrevet

Målte tempen på kjøleveska å fant at den var 87 grader. Ganske perfekt med andre ord. Men jeg synes fremdeles bensinforbruket er temmelig høyt! Har ikke vært under 1,5 på mila på forsiktig blandakjøring.

Hvor mye bruker deres biler egentlig? Da snakker jeg ikke om hva econometeret viser altså, men en tankt bensin / hvor mange mil kjørt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...