Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, her er lista etter at jeg var på eu-kontroll idag:

Dette gjelder en 99mod e46 328ia

1.1.8 2 Bremsebelegg for tynne bak

4.2 2 Nærlys feil instilling

4.5 2 Retningslys feil farge bak

8.2 2 Lambdaverdi utenfor 1+- 0,03 eller utenffor fabrikatens verdiområde

Så, bremsebeleggene sier seg selv, de skal byttes, samme skal blinklyspærene bak siden oransje fargen på pæra har detti av så de blinker litt vell hvitt.

Det jeg lurer på da er nemlig lambda, hva skal den være og hvordan stiller man det?

Og, nærlys feil instilling? kan det være så enkelt at de ikke har tatt høyde for at man kan justere nærlysene opp og ned fra kupeen?

mvh

Skrevet

mvh

er dette en 2`er feil?

har iallefall fått 2 på den :(

er vist en veldig stor forskjell i norge når d gjelder eu ja :(
Skrevet

mvh

er dette en 2`er feil?

Vel, hvis nærlysene lyser midt i trynet på de som kommer imot er det vel greit at man blir tvunget til å fikse det? :wink:

Skrevet

Har du fått lest ut noen feilkoder på bilen?

Du kan ikke justere Lambda verdien på bilen din, men en årsak til at den kan være utfor, er hvis bilen "suger" falsk luft, har vært borti at det sprekker en liten slange på oppsiden av innsugsmanifoilen.

Skrevet
Har du fått lest ut noen feilkoder på bilen?

Du kan ikke justere Lambda verdien på bilen din, men en årsak til at den kan være utfor, er hvis bilen "suger" falsk luft, har vært borti at det sprekker en liten slange på oppsiden av innsugsmanifoilen.

Nei har ikke fått ut noen feilkoder.

Den kan jeg kjøpe, har nemlig en ganske så kraftig suge/hyle lyd som kommer ved kraftigt gasspådrag.

var noen kjente som sto på ei busslomme og de lurte på om jeg hadde kompressor/turbo på bilen pga lyden når jeg blåste forbi dem..

er dette en slange man kan se bare ved og åpne panseret? :)

når det gjelder lyset så kan jeg vel teste det ved og stille biloen i vater rett ved en vegg og måle opp på veggen ellernoe? får hverfall en pekepinne kanskje?

Skrevet

Justere lysene på et verksted koster ikke mye, så hadde ikkje lagt for mye arbeid i det. Den slangen jeg tenker på kan du ikke se ved å åpne panseret. Men du kan lett finne den. Den ligger under det enne motor dekselet, ikke det store med oljepåfyllinga, men det som sitter over dysene, enden av innsugsmanifoilen mot toppen. Tar du av dette, så kan du teste om den "suger" luft ved å bruke startgass. La bilen svive på tomgang, spray rikelig med gass i nevnt område, hvis bilen ruser seg opp, suger den mest sansynlig luft en plass den ikke skal...

Skrevet

Når det gjelder nærlysa så får du ikke feil på at du kan justere de opp og ned i kupeen. Er gjerne det at de ikke lyser likt.. ene står høgre enn det andre. Prøv å kjør biln inntil en vegg med linjer elns og se at lysene er stilt likt.

Skrevet

jammen greier dem ikke å stille lysa disse som har utført denne kontrollen da??

Hvordan kan dem kalle seg et verksted da,

om det var det du var på?? Er vel stilling muligheter på lyktene på denne bmw'n også vel.. De skal dem no gjøre der da.

Det blei gjordt på min når jeg tok eu for mange år siden..

Skrevet

Er så forskjell på verksteder at det nesten til å grine av. Jeg var på et verksted med bmwen og fikk feil på blant annet lys i feil instilling og det at noe CO verdier var utenfor en viss prosent av et eller annet.

Dette verkstedet glemte å låse bilen når de var ferdig med kontrollen. En lang historie kort verktøy blir frastjælt og de vil ikke erstatte = jeg bytter verksted.

Stikker på nytt verksted for etterkontroll. På det nye stedet var den en HELT annen service. Lysa var fremdeles feil innstillt, men dette fiksa de på stedet for meg helt gratis. CO var fremdeles utenfor men siden det ikke var noe lov om at bilen skulle være varm eller kald ved test, så ruset han den litt for å få bra temp i motoren, og vips gikk det igjennom. Free of charge. Dette vet nok de fleste verksteder, men få gidder å legge godviljen til når de vet de kan tyne enda litt ekstra kroner av kundene!

Det her skeia litt off topic, men måtte bare "spy" det ut! :)

Skrevet

mvh

er dette en 2`er feil?

Vel, hvis nærlysene lyser midt i trynet på de som kommer imot er det vel greit at man blir tvunget til å fikse det? :wink:

helt enig at d bør justeres, men da burde ALLE verksteder tatt den kontrollen da :shock:

+ at da bør man vel sjekke tåkelysene også, slik som så mange skriker om at man har for høye tåkelys :evil:

sorry for ot :(

Skrevet
jammen greier dem ikke å stille lysa disse som har utført denne kontrollen da??

Husk at en eu-kontroll bare er det den heter, en kontroll!

Det er ikke en rep av bilen. Derfor bør man i det minste sørge for at lysene virker og har rett farge før kontrollen. Så slipper man kanskje å ta en kontroll til for å godkjenne den, som er litt bortkastet.

Skrevet

maxmix

noen tips ang co`n, vær gjerne på verkstedet til avtalt tid slik at motoren har normal temp, d jeg mener at du ikke parker bilen et par timer før den skal på kontroll, feks :)

for egentlig så skal motoren være varm, men d vet vi vel alle her :wink:

bytt gjerne olje og filter før eu, for ny olje reduserer utslipp :wink: å ikke blir d bedre av at den får falskluft, så ja, sjekk slanger å dylik :) håper dette hjelper noe :)

Skrevet

Det er ikke verstedet sin oppgave å reparere eu feil på bilen under en Eu kontroll. De skal bare finne feilene og rette de opp hvis kunden ønsker det. Det at et verksted stilte inn lysene riktig på en EU kontroll er ikke vanlig og bør være positivt for det ene verkstedet og ikke negativt for andre.

Lysene bør du få justert på et verksted som har utstyret til det. Det er fort gjort og koster lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...