Gå til innhold

Parklys i alle 4 lykter E30???

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

B) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

står ikke noe om at det er forbudt med flere enn 2..

Skrevet

langlys går på mengde lux. det går akkurat med 2 extra, faktisk gjerne i overkant det og. men tviler du så ring tilsynet. De har forøvrig hatt en aksjon mot "juletre" for ikke lenge siden. der de bl.a. slo hardt ned på parklysa i "tusenmeterane" mange kjører med.

Skrevet

mhm! maks 2 parklys! derfor ordentlige firmaer ikke kobler opp 1000m med parklys!

alle lys skal vel være i par sånn omtrent! unntatt ryggelys og tåkelys bak da!

Skrevet

Park i ettermonterte 1000 metere er i noen tilfeller lovlig.

Fatters skulle godkjenne Cruiser'n med et par sånne og fikk beskjed om at de som satt på ikke var lovlige. Snakket med forhandler av bilen og fikk et par nye (annen type, også med parklys), og vips var den godkjennt hos biltilsynet.

Ikke spør meg hvorfor...

Skrevet
Park i ettermonterte 1000 metere er i noen tilfeller lovlig.

Fatters skulle godkjenne Cruiser'n med et par sånne og fikk beskjed om at de som satt på ikke var lovlige. Snakket med forhandler av bilen og fikk et par nye (annen type, også med parklys), og vips var den godkjennt hos biltilsynet.

Ikke spør meg hvorfor...

står det innført i vognkortet så skanner du det å legger det inn hær! ikke f... om en utekontroll går god for det uten innskrift i vognkort!

Skrevet

Om det står i vognkort eller ikke vet jeg ikke.

Uansett så var det akkurat det som skjedde.

Blir fatter's stoppa er det for han bare å referere til biltilsynet som faktisk satt anmerkning på den første godkjenningen og godkjennte den 2. gangen.

Men hvordan mener du da at fks en E-39 kan bli godkjennt med AE i både nær og fjærnlys lampene?

Evt mine ettermonterte AE lykter som forøvrig også går elegant gjennom EU.

Skrevet

har e39 originalt ae i begge lyktene da? om så tilfelle så er dette en typegodkjent bil. som har dette originalt. Att en eu kontroll godkjenner det har jeg ingen problem med å skjønne. Kjøpte gamlepatrolen min med 8 av 10 karrosserifester VEKK! å fire tusenmetere MED parklys! Godkjent en måned før..

Skrevet
Men hvordan mener du da at fks en E-39 kan bli godkjennt med AE i både nær og fjærnlys lampene?

Når det gjelder "Angel Eyes" (og dette gjelder fabrikkmonterte/originale lys), så er de sikkert godkjent etter direktiv 76/758/EØF som gjelder utforming, lysmengde, farge etc på de forskjellige lysene.

Direktiv 76/756/EØF (lysmonteringsdirektivet) sier også at det skal være kun 2 posisjonslys fremme

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31976L0756:EN:NOT

4.9. Front position (side) lamps

4.9.1. Presence

Mandatory on all motor vehicles.

Mandatory on trailers over 1 600 mm wide.

Optional on trailers which are not more than 1 600 mm wide.

4.9.2. Number

Two.

Evt mine ettermonterte AE lykter som forøvrig også går elegant gjennom EU.

At de går elegant gjennom EU-kontroll behøver ikke bety at de er lovlige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...