Nygaard Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 har søkt en del timer her på forumet nå, men kommer aldri fram til ett svar:/ driver med ett turbobygg på en m20b25, motoren er fra en 89 model og toppen er av typen 885. står litt fast på hvor mye jeg skal dreie av di orginale stempla for og få en "ok" komp? Og hvordan komp burde jeg satse på? Planen(håpet:) var og lande på en 300 hk -+. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,7 TURBO Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 hei du.. hør med BS motor (borgar strand) eller PPF i sverige.. lykke til vidre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw325turbo Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003 Her står vell det du trenger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 Regning på kompresjonsforhold er ikke noe annet enn grunnskole matematikk. Formelen er (V1 + V2) / V2 V1 er slagvolum, V2 er forbrenningskammer-volum Skal du ha datasprut så ville jeg lagt meg på 8,5:1, skal du bare bruke 535LMM og større dyser ville jeg lagt meg på 8,0:1 siden du da ikke har så veldig god kontroll på motorstyringen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 Skal du ha datasprut og ikke skal ta ut mere enn 300hk trenger du strengt tatt ikke senke kompen i det hele tatt. Ingen problem å lade 0.8 og 300hk med original 8,8:1 i komp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Garasjesalg Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 Skal du ha datasprut og ikke skal ta ut mere enn 300hk trenger du strengt tatt ikke senke kompen i det hele tatt. Ingen problem å lade 0.8 og 300hk med original 8,8:1 i komp. Stemmer nok det når det er en 88+..Måtte vel ha dreid litt visst det var en før 88.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 prøvde formelen din for en god stund siden Stian329. men fikk ikke svar på om det stemte.? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=2 ... ht=forhold men hvordan kan jeg regne dette ut med andre stempler? skal bruke m50 ikke vanos stempler i 2.7 m20 motoren. kommer ikke på mål fra kryssbolt til topp i farten,men når jeg vet det hvordan kan jeg få regnet ut hva kompen blir med disse stemplene?(ble fortalt at disse stemplene skulle gi 7.9 i komp,men vil gjerne være sikker på at det stemmer) evt hvordan finner man ut hvor mye man må dreie for og få kompen man ønsker? tipper at det er det samme trådstarter også er ute etter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 mEhE: Joda det stemmer det svaret du kom frem til om du tar utgangspunkt i 9,7:1...har også sett dem oppgitt med 9,4:1 Dersom ikke-Vanos stempene har samme teoretiske kompresjonshøyde som M20 88+ stemplene har så vil du komme rundt 7,9-8,0:1 med dieselveiva og 130mm staker. Dette må du nesten finne i en tabell eller så må du rett og slett bare prøvemontere. Man kan jo regne seg frem til forbrenningsrom-volum i hvilken som helst motor så lenge man har slagvolum og kompforhold. Det interessante er hvor mye av det volumet som er under deck på blokka, du vet jo hvor mye du har i toppen etter en cc-måling og du vet hvor mye en topppakning utgjør. Det er heller ikke alltid at noe av dette volumet er under deck heller. Så for å vite hvor mye som skal dreies så må du vite hvor stort kammeret i toppen er, hvor mye toppakningen tar opp og hvor mye volum under deck du er i behov av for å oppnå det ønskede komp.forholdet. Deretter er det bare å dreie, prøvemontere og måle volum til man kommer dit man vil. På stianbim sin motor så ble toppen gravd såpass mye ut av at vi kun dreide ned opphøyningen på stemplene slik at de gikk plant med blokka og da havna vi nede på rundt 8 blank tror jeg det var(M20B20). Finner du tabellen med de forskjellige komp.høydene så er det tut og kjør så lenge klaring til veiv og ventiler er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nygaard Skrevet Februar 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2007 skal kjøre med o-ring og orgianl topppakning. toppen blir plana av 0,5 mm ca får og få bort no riper.. er ikke grønn på matte menneh sitter helt fast på dn formeln:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Februar 27, 2007 Share Skrevet Februar 27, 2007 takker så mye for utfyllende svar stian329...Da er det bare og sparke seg selv i ræva og komme seg i garasjen å måle og prøve seg fram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nygaard Skrevet Februar 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2007 ingen som kan si eksakt hvor mye jeg må dreie av hvert stempel for og lande på 8,5:1?=) hadde vært mye enklere:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå