Gå til innhold

Bmw E28 545 turbo prosjekt

knooot
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På 745 blokka skal det vel stå TURBO også, gjore det på min iallefall, sto 3.5 TURBO og det var en m102....

er ikke kjent med at det står "turbo" på blokka, men det står på toppen vertfall -med forholdsvis store bokstaver litt i bakkant på innsugssida. Står det 3,5 på blokka er det en m106, eller en m30 3,5 som har blitt ordna til.

på m102 mener jeg på det står 3,0/3,3 på blokka...

På toppen står det også støpt et årstall (to siste talla i årstallet) som kan gi en indikasjon på hvilken årsmodell motoren er, om toppen ikke har blitt bytta da. Det står inne i en "runding" litt langt fremme på innsugssida om jeg ikke husker skammelig feil. Det skal nok stå et nummer på blokka også. Tror det er på eksossiden og da er de to siste talla i dette nummeret årstallet blokka ble produsert, men akkurat dette er jeg usikker på...

m106 har underspylte stempler og også spesielle eksosventiler som gir bedre kjøling. Dette har ikke vanlige m30-motorer. Ellers har m106 tykkere pinbolter på eksosmanifolden... i forhold til m30, og jeg tror også de har en annen vannpumpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har M102, og der står det nok 3,0/3,3 på blokka :wink:

Ellers så skal det sies at du skal finne et "stort" merke på toppen hvor det skal stå turbo, dette viser vel om toppen er orginal i det minste.

Og dralle: du sier M106 har tykkere pinbolter og underspyling av stempler?

Dette med tykkere pinbolter finner man igjen på M102 også, men det jeg er usikker på, samtidig som tro på er at også M102 har underspyling, eller tar jeg feil der?

Og btw, knooot:

Akkurat nå, så lader jeg 1,2 bar på motoren min, og den har ikke andre mods enn at bensintrykket er stilt opp til 3 bar på tomgang, det er satt på større filter, boostcontroller, samt at en liten sak som skal kutte tenninga når turbotrykket overstiger 0,7 bar er blindet.

(alt dette midlertidig selvfølfelig, da det skal oppgraderes skikkelig når motoren skal ut)

Vil bare si at det oppsettet fungerte veldig flott da bilen var på prøveskilter, så du som har datasprut kan nok helt sikkert lade 1,2 til 1,5 bar uten de store problemene :wink:

Men som alle med 745 sier, så burde du ha en blandingsforholdsmåler inne i bilen når du stiller slik at du ser den ikke går magert. (noe jeg ikke har hatt vett til å skaffe enda.. :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har M102, og der står det nok 3,0/3,3 på blokka

Men det har du ikke sjekka?? Står vel det på innsuget men på min M102 sto det som sagt 3.5 turbo. Man bør nok vaske blokka godt for å få det fram.

men det jeg er usikker på, samtidig som tro på er at også M102 har underspyling, eller tar jeg feil der?

Det har den ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå å huske at du tom har sett d da kjell rune, såg d jo når vi monterte motorn i biln... men men.... i veit d nå io å i skjønna ikkje koffor i ska lyge om nokka sånt?? nei nei... Kan kansje ha nokka me årsmodell å gjøre au?? ikkje veit i.. ska ikkje ødelegge na tråden her nokka meir i.. Du finn nok ut kosn motor du har om du vil det... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå å huske at du tom har sett d da kjell rune, såg d jo når vi monterte motorn i biln... men men.... i veit d nå io å i skjønna ikkje koffor i ska lyge om nokka sånt?? nei nei... Kan kansje ha nokka me årsmodell å gjøre au?? ikkje veit i.. ska ikkje ødelegge na tråden her nokka meir i.. Du finn nok ut kosn motor du har om du vil det... :wink:

kun på toppen det. ;) det såg vi på na motorn din..

jezz nok o.t heh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har M102, og der står det nok 3,0/3,3 på blokka

Men det har du ikke sjekka?? Står vel det på innsuget men på min M102 sto det som sagt 3.5 turbo. Man bør nok vaske blokka godt for å få det fram.

Joda, det har jeg nok sjekket ;)

Står 3,0/3,3 på blokka og 3,2/3,5 på innsuget, så vet du det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...