prexide Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 noen som vet hva det kan være når bakhjulene mine sitter fast? har stått en stund så tenkte bremser men får beveget di 2-4 cm hver vei når jeg jekker opp bilen og vrir på dekke... =/ utrolig kjiiipt... stått siden desember 06.. noen som sa kanskje girkassa osv hadde rusta litt, men kan jeg dra den litt etter en annen bil? vil hjula løsne eller vil jeg ryke masse??.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aUDUN` Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 sikkert trommelen bak som er frosta/rusta fast.. du må sikkert bytte disse da de er klistra fast i trommelen. Har opplevd det samme på fjelle i kulda, da måtte jeg bytte bremse sko når jeg kom hjem hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 Det tyder på at parkeringsbremsen sitter, ja. Det er gjerne litt slark i mekanismen så derfor kan du bevege hjulene litt. Hadde det vært driftsbremsen som satt fast ville du ikke hatt noen slark. Det er lite trolig at det er girkassen som har rustet, den er full av olje. Det kan hende du får parkeringsbremsen til å løsne ved å dra i håndbrekket mange ganger i kombinasjon med å "jukke" bilen litt frem og tilbake, men jeg vil anbefale deg å ta åpne mekanismen og smøre den opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erlend_p Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 trommelen er nok ikke lett å få opp i og med at bremsene klemmer trommelen fast? Hvis du tar av hjulet, og slår på trommelen med en hammer kl 12,6,3 og 9, mange ganger, så kommer den til slutt. gjort det mange ganger (aldri trommelbremse på meg igjen ) rett og slett bare noe som har rustet fast der inne hvis bilen har stått en stund Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prexide Skrevet Mars 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2007 har ikke trommel, skive på alle fire hjul.. kan brekkvaieren være feilen fordet? eller gjelder dt bare trommel???=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavard Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 Håndbrekket ditt er trommel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 Parkeringsbremsen er trommelbrems. Det sitter altså en trommelbrems inni bremseskiva. Bak er det altså både skivebrems på driftsbremsen og trommelbrems på parkeringsbremsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prexide Skrevet Mars 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2007 ahh.. men glemte og skrive ista den har ikke hatt brekket på da.. tror den sto i gir, eller så stå den i fri uten brekk.. ødelegger jeg noe hvis jeg festern i audin og drarn forover så hjula løsner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borte Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 ahh.. men glemte og skrive ista den har ikke hatt brekket på da.. tror den sto i gir, eller så stå den i fri uten brekk.. ødelegger jeg noe hvis jeg festern i audin og drarn forover så hjula løsner? Faren min hadde nesten det samme problemet med sin BMW for noen år siden etter at bilen hadde stått èn mnd på sommeren.. Da hadde begge forhjulene låst seg, men han bare kjørte litt fram og tilbake så ordna det seg til slutt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 ahh.. men glemte og skrive ista den har ikke hatt brekket på da.. tror den sto i gir, eller så stå den i fri uten brekk.. ødelegger jeg noe hvis jeg festern i audin og drarn forover så hjula løsner? Du kan vel bare prøve å kjøre igang med bilen? Det blir jo mindre belastning på clutchen på den enn på Audien som må dra 1300+ kg bil med fastlåste bremser i tillegg til sin egen vekt. Uansett vil du ikke løsne bremsen på denne måten, bare slite av bremsebelegget slik at bremsen ikke tar lenger. Mekanismen vil fortsatt sitte fast. Når det gjelder spørsmålet om bremsen vil bli ødelagt så er dette vanskelig å si. På en bil med trommelbrems bak er driftsbremsen og parkeringsbremsen den samme. Dvs. at du kan ta brekksladd o.l. med bilen uten problem. På BMW er parkeringsbremsen underdimensjonert til brekksladd. Den er kun beregnet for å holde bilen i ro. Når du tauer en bil med parkeringsbremsen på vil kanskje parkeringsbremsen få større belastning enn den er beregnet for. Dette er kun tanker om emnet og ikke noe fasitsvar, men du får kanskje et bilde av hva som kan bli utfallet. Jeg viser til mitt tidl. innlegg for en eventuell enkel løsning. Hadde jeg vært deg hadde jeg åpnet mekanismen og løsnet/smurt den opp, slik at alt fungerte som det skulle. Det må sikkert gjøres uansett. Årsaken til dette problemet er sikkert det forbannede saltet som har kommet inn i mekanisemen. Når bilen har stått, har dette fått grodd til den reneste infeksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prexide Skrevet Mars 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2007 fattern sa akuratt bilen hadde stått me brekket men han hadde løsna det.. faen da blir det vell mekke løsningen da gett.. jaja, bare og sette igang så fort jeg får tid, samboer har veer og føder kanskje inatt så rekker vell ikke på en stund;P men må jeg ta av dekk så alt mulig? eller lette og ta det fra innsiden? eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet Mars 2, 2007 Share Skrevet Mars 2, 2007 La dama fø og ta det i fred og ro etterpå. Du må ta av hjul og bremseskive. Du finner løsningen på hvordan du tar av skiva ved å søke i forumet her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pallen Skrevet Mars 3, 2007 Share Skrevet Mars 3, 2007 Legg deg på bakken og bank med en hammer på bremseskjoldet så løsner det nok. Har gjort det maaaaange ganger på diverse biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabeldeigen Skrevet Mars 3, 2007 Share Skrevet Mars 3, 2007 Prøv med å hell varmt vann inn i trommelen, har funket for meg før i tiden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erlend_p Skrevet Mars 3, 2007 Share Skrevet Mars 3, 2007 Legg deg på bakken og bank med en hammer på bremseskjoldet så løsner det nok. Har gjort det maaaaange ganger på diverse biler. hammer pleier som regel å være det enkleste alternativet ja:) kan heller smøre ved en senere annledning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå