Gå til innhold

Vannpumpe skiftet, fortsatt problemer?!


sirgregor
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, skiftet for noen dager siden termostat og vannpumpe på bilen, skovel på gammel pumpe var oppspist, spylte systemet grundig og satte ting sammen... Det fungerte perfekt i 3 dager men så kom problemer med oppheting tilbake, varme forsvant i kabinen.. Har nå åpnet igjen og kan ikke se noe som helst, vannpumpe er intakt, hva nå? Er dette de gamle skoveldelene som lager problemer? Hva faen gjør jeg nå, vet ikke hvor jeg skal ta tak i ting........ HJELP!

Takker for gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sett bilen din i bakke, men fronten nedover.

fronten nedover??? hvor har du lært å lufte bil?

Uansett så er det nok at bilen står rett, på med varmen i varmeapp og fyll vann og luft fyll vann og luft, bruker ikke å være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men av og til så funker ikke det skjønner du, hadde samme problemet en gang. Og prøvde alt,.

Til slutt måtte jeg skru av den øverste slanger å fylle dem manuelt med vann, slik at pumpen tok vann. Strevde livet av meg før alt gikk i boks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvrfor noen syntes det er så vanskelig å lufte kjølesystemet på disse motorene. Har aldri hatt problemer med dette. Er jo bare til å fylle og lufte til det bare kommer vann ut gjennom hullet for lufteskruen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvrfor noen syntes det er så vanskelig å lufte kjølesystemet på disse motorene. Har aldri hatt problemer med dette. Er jo bare til å fylle og lufte til det bare kommer vann ut gjennom hullet for lufteskruen..

Helt enig. Å lufte på f eks M50/M52 og M20 er lettere enn å knyte skolissene. Så lenge man gjør det akkurat slik det SKAL GJØRES. Altså slik BMW gjør det. Er når folk finner på mange idiotiske alternative metoder (som står i enkelte DIY sider på nettet) at det blir problemer. Som å stå i bakker, ruse motoren mens man fyller, klemme på slanger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

still bilen i en bakke eller jekk den opp så det punktet du lufter ut ifra er det høyeste punktet.. radiator eller ekspansjonstank.. i ditt tilfelle må vel det være radiator hvis du ikke har vanlig ekspansjonstank.. skru ut lufteskruen, av med radiatorlokket og på me alt av varme inni bilen.. start bilen og la det sirkulere.. fyll etter hvis nødvendig. når strålen kommer ut av luftehullet er det tomt for luft.. skru igjenn lufteskruen og sett på radiator lokket.. da skal det være i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energetic: du var veldig flink til og drite ut masse folk, hva med og heller forklare hvordan det skal gjøres da? ;)

og jo, du skal faktisk klemme på slangene. det er bare bra for og få ut de siste luftlommene. ifølge haynes.

men iallefall, du trenger ingen jekk,oppoverbakke eller lignende som mange mener. eneste du trenger er en skrutrekker, og frostveske.

1. skru på tenninga, og sett på full varme(da åpner ventilen(e) til varmeapperat registeret.

2. skru opp begge lufteskruene.

3. fyll på med vann. og skru igjen lufteskruene når det pipler opp vann uten luft...

IKKE skru opp lufteskruene når termostaten er åpen, eller motoren er varm, det har jeg erfart at kan være ganske farlig :) selv om det er ganske fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energetic: du var veldig flink til og drite ut masse folk, hva med og heller forklare hvordan det skal gjøres da? ;)

og jo, du skal faktisk klemme på slangene. det er bare bra for og få ut de siste luftlommene. ifølge haynes.

men iallefall, du trenger ingen jekk,oppoverbakke eller lignende som mange mener. eneste du trenger er en skrutrekker, og frostveske.

1. skru på tenninga, og sett på full varme(da åpner ventilen(e) til varmeapperat registeret.

2. skru opp begge lufteskruene.

3. fyll på med vann. og skru igjen lufteskruene når det pipler opp vann uten luft...

IKKE skru opp lufteskruene når termostaten er åpen, eller motoren er varm, det har jeg erfart at kan være ganske farlig :) selv om det er ganske fristende.

man må ikke klemme på slangene men gjør kanskje prosessen en liten del lettere.. og man må heller ikke still bilen i en oppover bakke men det skal være hakket lettere hvis man får utluftningen høyere en resten av systemet! må ikke gjøre alt etter boken, men heller høre på erfarne mekanikere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...