frederiCO_87 Posted March 7, 2007 Share Posted March 7, 2007 Skal bytte olje på min E28 535i og lurer på hvilken olje jeg skal bruke? Har lest alle olje diskusjonen her inne på forumet uten og egenlig få så mye ut av det. Derfor lurer jeg på hva andre som har M30B35 kjører på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederiCO_87 Posted March 8, 2007 Author Share Posted March 8, 2007 BUMP! Må da være noen med erfaringer her! kom igjen DA:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
RunnerM5 Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Shell Helix Plus 10w40 med bytte hver 4000-5000 er min anbefaling. Det er et ganske safe og billig alternativ. Alle oljer i dag fra kjente fabrikater er gode nok da nyere helsynt oljer som regel bare er laget for å tilfredsstille krav fra motorfabrikantene og ikke har noen praktisk betydning for en motor som begynner å "dra på åra" hehe... Og skift heller for ofte enn for sjelden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lien Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Jeg bruker Havoline 10W-40 halvsyntetisk på min M106 (basert på M30), men da kjører jeg den ikke på vinteren da.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dralle Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Hvilken olje er brukt fra før da? Mineral? Syntetisk? Har den gått mest på mineral og du skifter til syntetisk så blir olja forurensa ganske så raskt p.g.a den syntetiske renser mye bedre og dermed løser opp gammel dritt osv. Dette vil man gjerne ikke skal sirkulere i motoren... Visst du ikke vet hva slags olje som har blitt brukt før er mitt tips å kjøre noen korte skift med helsyntetisk(feks Biltema), kanskje kombinert med innvendig motorrens, slik du får rensa opp, før du går over til kun å bruke syntetisk av edel sort: dvs: Castrol eller Mobil1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mpower20 Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Mobil 1 0w/40 er gull! Både M20B25'en og M30B35'en har fått dette godstoffet og har aldri laget så lite ulyd og brukt så lite olje før(til tross for ganske tynn olje). Har nå gått over til Mobil 5w/40 på M20B25'en, og kan si at da ble oljeforbruket "normalt" igjen. Blir nok Mobil 1 igjen til våren ja P.S Begge motorene har fått grundig motorrens før Mobil 1 olja har blitt fylt på. Men uansett, hyppig olje skift er et must, gjerne hver 5000km, og blir gjerne noe dyrt med Mobil 1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dralle Posted March 8, 2007 Share Posted March 8, 2007 Mobil1 0W-40 har også jeg gode erfaringer med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederiCO_87 Posted March 9, 2007 Author Share Posted March 9, 2007 Mye bra svar. vet ikke hva slags olje som er brukt tidligere. men motoren er nok begynt og bli litt sliten, bruker litt olje (ikke mye ca 1L på over 1000Km) og da har jeg hørt at disse motorne ikke liker helsyntetisk tynn olje. er dette sant eller en myte hvor langt bør jeg kjøre etter bytte til helsyntetisk med motor rens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvalaracing Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Mobil skal være en grei olje det. kjør motor rens på den oljen som allerede er på skal holde i massevis det.kjørelengde er vel 5-8000 på mineral og 10000 på syntetisk. Visst det er mye bykjøring kan det lønne seg og bytte oftere.Husk å følge anvisningene på boksen med motor rens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dralle Posted March 9, 2007 Share Posted March 9, 2007 Jeg tror ikke du har tenkt å gjøre det, men motorrens skal man ikke kjøre med! Det er kun når man tapper av den gamle olja. Motor skal være driftsvarm - tøm på motorrens - la den gå på tomgang i noen minutter (står som regel på flaska hvor mange) bytt filter på med helsyntetisk olje Du kan jo egentlig følge med på oljen om den blir skikkelig misfarga etterhvert. Det kan skje fort, eller det kan ta tid. Spørs jo hvor skitten motoren din er innvendig. Blir den skitten fort bør man kanskje kjøre på med samme prosedyre en til gang, før man har på den dyre oljen. Dette blir jo en vurderingssak. Man må jo bestemme selv hvor mye man vil legge i det... Er motoren slitt så er jo en overhaling å foretrekke. SJEKK banjoboltene på oljerøret ditt! hjelper ikke å ha fin olje om den ikke havner dit den skal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now