Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt Fina first 5W-50 på E34 touringen men kan ikke anbefale den.

Grunnen er at ved bruk over noe tid (2-3 oljeskift) oppstod rakling/tikking ved oppstart...

Henger altså løfterne ved start når bilen har stått over natta.

Har prøvd andre oljer,rimelige og skikkelig dyre.

Begynt å arbeide ved verksted som fører Castrol, og det sammen med samtaler med erfarne BMW verksmestere gjør at jeg kommer til å ta et skift nå med Castrol.

SLX eller helst Powerflow, evt magnatec er anbefalt.

Var på Castrolkurs på mandag, og fikk litt anbefalinger i allefall jeg kommer til å følge.

Kan nevne at motoren i touringen var 100% før Fina-tiden og hadde bare gått 160 000...

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ske1eton: Har også blitt anbefalt Castrol SLX olje på BMW, da BMW-forhandlere bruker dette på bilene som de selger. Men den er da syntetisk. Jeg ble anbefalt å bruke mineral olje på min gamle S14-motor. Regner med dette også gjelder for M20-M30 osv motorer også, da disse også er gamle motorer.

Skrevet
hvordan olje bør man bruke for å bli kvitt tikking?

Den jeg skrev i en post før her kan muligens fjerne endel av tikkinga.

Pennzoil GT Performance Plus 20W-50

Skrevet

justere ventiler evt bytte ventiler kan hjelpe på å bli kvitt tikking ;)

bruker selv Castrol Magnatec 10-40, brukt den på E30 325`ene jeg har hatt også, meget fornøyd med castrol olje generelt(rs og).

Skrevet

Ingo Köth (www.motorrevision.de) en tysk motorbygger som har enorm erfaring med M20 mener at M20 helst bør ha 15W-40 for holdbarhetens skyld. Dette går greit så lenge det ikke er veldig kaldt der du bor, da bør du nok bruke en med litt lavere førstetall om vinteren.

Skrevet

Disse motorene har vel hydrauliske ventilløftere? Da er det oljetrykket som skal sørge for at gapet mellom kamaksel og ventilløfter fylles igjen. Ventilløfterne er som et hydraulisk stempel som drives av oljetrykket. Hvis det tikker fungerer ikke løfteren som den skal. Det kan skyldes dritt som har samlet seg i den over tid. Ny olje kan fikse på dette, ved at gamle urenheter tas opp i olja og holdes svevende i olja. (detergent oil kalles dette på engelsk). Ellers så kan man prøve en motorrens.

mvh

Torfinn

Skrevet

når det gjelder tikking og olje så har olja mye å si. Har en M40 motor, ja den som tikker så fælt. Har prøvd diverse helsyntetisk, delsyntetisk, og minerale oljer. Mot tikking så synes jeg Felleskjøpet sin mineral 10W-40 er best...

Skrevet

din bil var nok anbefalt mineralolje den gang bilen var ny,dagens helsynt oljer har en helt annen kvalitet,mye bedre smøre og rense egenskaper,så du kan bruke den med fordel på din bil,mineralolje er for gamle v8 og båtmotorer.

anbefaler 5-40 olje til din bil hvis den bruker lite olje,hvis den begynner å svette litt olje under på bunnpanna eller er skikkelig langkjørt gå opp til 10-40 olje.Nytt oljefilter og luftfilter er det jo en selvfølge at man bytter samtidig.

Skrevet
din bil var nok anbefalt mineralolje den gang bilen var ny,dagens helsynt oljer har en helt annen kvalitet,mye bedre smøre og rense egenskaper,så du kan bruke den med fordel på din bil,mineralolje er for gamle v8 og båtmotorer.

Og ihvertfall S14 motorene.. Der er det fy fy med syntetisk olje.

Skrevet
hvordan olje skal jeg bruke? bruker 5-40 nå.. har lest her på forumet at det er mange som er uenige i hvordan man burde bruke.. jeg vil ha en olje som gjør sånn at det tikker MINIMALT!! noen som har forslag til hva jeg skal bruke?

Fortsett og bruk 5-40 du av ett annerkjent merke... Castrol,Agip,Texaco eller lignende. Eventuelt du kan bruke 10-40 delsyntetisk. Ikke bruk 15-40 eller 20-50 mineralsk på en M20 det er fy fy!!! Sliter ved kaldstarter, spesielt på kammen ved kaldstarter. Et lite smørerør på toppen av M20 motorene som smører kammen, derfor en fordel med lettflytende olje som sikkrer hurtig smøring ved kaldstarter/oppstarter.

På M20 motoren er det ikke hydrauliske løftere så du kan med fordel ta en ventilklarings sjekk, viss motoren tikker. Hjelper desverre ikke med flush,olje mot tikking og andre lurumstoffer på denne motoren.

Mvh Kimmen

Skrevet

Jeg tok oljeskift nå får litt siden, da fylte jeg på med Castrol Magnatech, mener det var 5-40, synes den går feldig fint på. Har kjørt litt på den oljen nå, og ikke noe er "forsvinni", mens tidligere måtte jeg etterfylle innimellom.

Skrevet
"Hvilken olje" 8)

:lol:

Representanten fra BP som hadde dette Castrolkurset forklarte at olje i dag består av ca 50% olje (mineralsk) eller syntetisk fremstilt fra Etylengass, med de andre 50% av innholdet som bestanddeler for viskositet,rensing,smøring osv.

Skjønner at hvilke bestanddeler produsentene tilsetter og kvaliteten på det er avgjørende for resultatet på motoren.

Og grunnen til at jeg opplevde problemer med denne billige Fina oljen over tid bunner vel i dette.

Lærte også at ACEA har en bedre kvalitetskontroll og -merking enn API, og forskjellen på merking.

Grunnen til at Fina da kan merke First 5w-50 med BMW Longlife har vel utgangspunkt i den lavere standarden til API kanskje?

Kjøpte en spesiell olje fra Omega som var garantert 80.000 km :shock:

Svindyr, men ikke noe god til M50 selv om selgeren sa det selvfølgelig.

Han mente også at DexxtronIII oljen deres var mye bedre enn noe annet, og vi opplevde at den kunne fjerne bråk i enkelte servoer.

MEN all DexxtronII er mineralsk og produsert etter samme oppskrift.

Det betyr at Biltemas DexxtronIII vil være lik Omegas og forskjellen i pris er bare 250 kr literen..... 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...