Gå til innhold

Er det farlig å dra ut til sperra?


jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

isbilene er serdeles morsomme å ligge fra 4500 omr/min og opp mot sperra, vannvittig drag da.

Ellers gjør jeg aldri det på kald motor. Passerer ikke 2500 omr/min før tempmåleren viser driftstemperatur. Men kjører hvertfall 2 mil slik at alt er gjennomvarm før jeg tyner motoren noe over 3500 omr/min.

I tillegg til peiling av olje en gang i uka, sånn for sikkerhets skyld. Uten at det forsvinner noe bemerkelsesverdig. Registrerte et oljeforbruk på 0,5 liter på 15 000 km :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle være problemet med å dra til sperra på god varm motor?

Har en 320 som stadig blir dradd helt ut, og en kompis hadde en 320 som sikkert fikk turtallsperre 20 ganger daglig i de 2 åra han hadde den, og han skiftet sjeldent olje, motoren funka like fint før han byttet til 2,5l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle være problemet med å dra til sperra på god varm motor?

Har en 320 som stadig blir dradd helt ut, og en kompis hadde en 320 som sikkert fikk turtallsperre 20 ganger daglig i de 2 åra han hadde den, og han skiftet sjeldent olje, motoren funka like fint før han byttet til 2,5l...

Kortsiktig er det sikkert ingen problemer, som du sier, 2 år uten problemer. Hva er 2 år i bilsammenheng?

Langsiktig tror jeg det kan ha en del å si, me tanke på at motoren sikkert skal gå til den blir både 10,15,20 og 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle være problemet med å dra til sperra på god varm motor?

Har en 320 som stadig blir dradd helt ut, og en kompis hadde en 320 som sikkert fikk turtallsperre 20 ganger daglig i de 2 åra han hadde den, og han skiftet sjeldent olje, motoren funka like fint før han byttet til 2,5l...

Kortsiktig er det sikkert ingen problemer, som du sier, 2 år uten problemer. Hva er 2 år i bilsammenheng?

Langsiktig tror jeg det kan ha en del å si, me tanke på at motoren sikkert skal gå til den blir både 10,15,20 og 25 år.

Bilen var 12-14 år i den perioden jeg nevner, de fleste e36 er begynner å bli nokså gamle nå da. Ville bare frem til at hvis man er flink med vedlikehold og kjører motoren god og varm så tar den minimalt med skade av å bli drtt til sperra i ny og ned. Har aldri sagt at den tåler sperra 20 ganger daglig i 20 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg en god grunn til å dra bilen ut til sperra, man taper jo tid på å la motoren kutte før man girer. Som jeg skrev tidligere er sperren der for å beskytte motoren om du er for sen til å gire, ikke for at sperren er giringspunktet. Det er jo mildt sagt en slvfølge at det er slik :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg en god grunn til å dra bilen ut til sperra, man taper jo tid på å la motoren kutte før man girer. Som jeg skrev tidligere er sperren der for å beskytte motoren om du er for sen til å gire, ikke for at sperren er giringspunktet. Det er jo mildt sagt en slvfølge at det er slik :roll:

1God grunn er hvis du kjører på bane,og rett før det er på tide å bremse ned til svingen,så har du ikke igjen mer å gi.Det kan være en god grunn til å bruke sperra.Og ja,du vil tape tid på å gire opp,for å gire ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle E36 M3 gikk på turtallsperra ganske ofte.:) Mener den var på 7400 RPM. Drar ikke noe særlig før 4000, så da er det greit og tyne den litt. Motoren virket like god da jeg solgte den. Er nok ikke noe farlig og dra den til sperra i ny og ne, men det er heller ikke til og legge skjul på at det blir mere slitasje med høy stempelhastighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk kjørt den på sperra i 5.gir i sverige, det var litt spesielt 8)

Mye hadde du da?

Speedoen viste 225, men det var med 225/50-16" dekk. Så farten var nok lavere. Med 18" hjul nå så er faktisk speedometeren dead-on.

Spesiell følelse å ligge hikke på sperra i 5.gir 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om min har blitt fora med en 8600 chip.

Drar til 7100k (bunn av rødfeltet) og den hviler der leeenge før den girer..

Farten øker naturligvis.

Ligger ikke max hk i din bil på ca 5500omd? Er der mer drag etter det turtallet? Har selv lyst på en 540 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om min har blitt fora med en 8600 chip.

Drar til 7100k (bunn av rødfeltet) og den hviler der leeenge før den girer..

Farten øker naturligvis.

Ligger ikke max hk i din bil på ca 5500omd? Er der mer drag etter det turtallet? Har selv lyst på en 540 :)

Jo, 5500, og sperra er egentlig på 6100.

Draget er ikke bedre nei, skyver mest fra 4k til 6,5 ca.

Når den har passert 7100 føler jeg egentlig bare at den tyner seg, og kunne gira før for bedre akselerasjon. Men det vet jeg ikke, bare føles sånn, flytter på seg hvertfall.

Kjører minst 30min jeg før jeg gir jernet mange ganger etterhverandre, V8 er solid, men ikke så glad i turtall? Etter 20min leker jeg litt mellom 3k og 5k for å varme opp til hardkjøret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om min har blitt fora med en 8600 chip.

Drar til 7100k (bunn av rødfeltet) og den hviler der leeenge før den girer..

Farten øker naturligvis.

Ligger ikke max hk i din bil på ca 5500omd? Er der mer drag etter det turtallet? Har selv lyst på en 540 :)

Jo, 5500, og sperra er egentlig på 6100.

Draget er ikke bedre nei, skyver mest fra 4k til 6,5 ca.

Når den har passert 7100 føler jeg egentlig bare at den tyner seg, og kunne gira før for bedre akselerasjon. Men det vet jeg ikke, bare føles sånn, flytter på seg hvertfall.

Kjører minst 30min jeg før jeg gir jernet mange ganger etterhverandre, V8 er solid, men ikke så turtallsvillig? Etter 20min leker jeg litt mellom 3k og 5k for å varme opp til hardkjøret ;)

V8 er ekstremt sterke motorer. M5 V8'ern var nå i sin tid den mest turtallsvillige serieproduserte V8.

Merkelig det der med automatgir. Svigerfar sin Volvo V70 med automat er jo en ok bil å kjøre, 2.4L motoren drar greit. Men når du gjir jernet så legger den seg så høy oppi turtall at jeg nesten føler motor'n får prolaps av hele greia. Den går MINST 1500omd over det giringspunktet. Kan ikke timingen på når bilen skal gire endres ved chipping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når biln blir go og varm skal motorn tåle høyt turtall men å dra det til sperra er vel mest brukt til å få ut bakenden :P

har ikke hatt no problem me motorn enda jeg i allefall, enda kick-down brukes ofte den, MEN varm motor er alfa omega, kjører ikke åver 2500-2700 før den når driftstemp, etter det øker jeg gradvis.

men jeg har jo automat igjen da, der passer jo gearboks-hjernen på at det blir gira i rett tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...