BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 isbilene er serdeles morsomme å ligge fra 4500 omr/min og opp mot sperra, vannvittig drag da. Ellers gjør jeg aldri det på kald motor. Passerer ikke 2500 omr/min før tempmåleren viser driftstemperatur. Men kjører hvertfall 2 mil slik at alt er gjennomvarm før jeg tyner motoren noe over 3500 omr/min. I tillegg til peiling av olje en gang i uka, sånn for sikkerhets skyld. Uten at det forsvinner noe bemerkelsesverdig. Registrerte et oljeforbruk på 0,5 liter på 15 000 km
bård Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Hva skulle være problemet med å dra til sperra på god varm motor? Har en 320 som stadig blir dradd helt ut, og en kompis hadde en 320 som sikkert fikk turtallsperre 20 ganger daglig i de 2 åra han hadde den, og han skiftet sjeldent olje, motoren funka like fint før han byttet til 2,5l...
torodd Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 gamlebilen min (e36 320iA 95") girte på 6700 omdreineinger
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Hva skulle være problemet med å dra til sperra på god varm motor? Har en 320 som stadig blir dradd helt ut, og en kompis hadde en 320 som sikkert fikk turtallsperre 20 ganger daglig i de 2 åra han hadde den, og han skiftet sjeldent olje, motoren funka like fint før han byttet til 2,5l... Kortsiktig er det sikkert ingen problemer, som du sier, 2 år uten problemer. Hva er 2 år i bilsammenheng? Langsiktig tror jeg det kan ha en del å si, me tanke på at motoren sikkert skal gå til den blir både 10,15,20 og 25 år.
bård Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Hva skulle være problemet med å dra til sperra på god varm motor? Har en 320 som stadig blir dradd helt ut, og en kompis hadde en 320 som sikkert fikk turtallsperre 20 ganger daglig i de 2 åra han hadde den, og han skiftet sjeldent olje, motoren funka like fint før han byttet til 2,5l... Kortsiktig er det sikkert ingen problemer, som du sier, 2 år uten problemer. Hva er 2 år i bilsammenheng? Langsiktig tror jeg det kan ha en del å si, me tanke på at motoren sikkert skal gå til den blir både 10,15,20 og 25 år. Bilen var 12-14 år i den perioden jeg nevner, de fleste e36 er begynner å bli nokså gamle nå da. Ville bare frem til at hvis man er flink med vedlikehold og kjører motoren god og varm så tar den minimalt med skade av å bli drtt til sperra i ny og ned. Har aldri sagt at den tåler sperra 20 ganger daglig i 20 år...
Kjell Z3 Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Gi meg en god grunn til å dra bilen ut til sperra, man taper jo tid på å la motoren kutte før man girer. Som jeg skrev tidligere er sperren der for å beskytte motoren om du er for sen til å gire, ikke for at sperren er giringspunktet. Det er jo mildt sagt en slvfølge at det er slik
336mik Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Gi meg en god grunn til å dra bilen ut til sperra, man taper jo tid på å la motoren kutte før man girer. Som jeg skrev tidligere er sperren der for å beskytte motoren om du er for sen til å gire, ikke for at sperren er giringspunktet. Det er jo mildt sagt en slvfølge at det er slik 1God grunn er hvis du kjører på bane,og rett før det er på tide å bremse ned til svingen,så har du ikke igjen mer å gi.Det kan være en god grunn til å bruke sperra.Og ja,du vil tape tid på å gire opp,for å gire ned igjen.
///M3-cab Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Min gamle E36 M3 gikk på turtallsperra ganske ofte. Mener den var på 7400 RPM. Drar ikke noe særlig før 4000, så da er det greit og tyne den litt. Motoren virket like god da jeg solgte den. Er nok ikke noe farlig og dra den til sperra i ny og ne, men det er heller ikke til og legge skjul på at det blir mere slitasje med høy stempelhastighet....
RFlusund Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Har faktisk kjørt den på sperra i 5.gir i sverige, det var litt spesielt Mye hadde du da? Speedoen viste 225, men det var med 225/50-16" dekk. Så farten var nok lavere. Med 18" hjul nå så er faktisk speedometeren dead-on. Spesiell følelse å ligge hikke på sperra i 5.gir
Geir Anders Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Lurer på om min har blitt fora med en 8600 chip. Drar til 7100k (bunn av rødfeltet) og den hviler der leeenge før den girer.. Farten øker naturligvis.
RFlusund Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Lurer på om min har blitt fora med en 8600 chip.Drar til 7100k (bunn av rødfeltet) og den hviler der leeenge før den girer.. Farten øker naturligvis. Ligger ikke max hk i din bil på ca 5500omd? Er der mer drag etter det turtallet? Har selv lyst på en 540
Geir Anders Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Lurer på om min har blitt fora med en 8600 chip.Drar til 7100k (bunn av rødfeltet) og den hviler der leeenge før den girer.. Farten øker naturligvis. Ligger ikke max hk i din bil på ca 5500omd? Er der mer drag etter det turtallet? Har selv lyst på en 540 Jo, 5500, og sperra er egentlig på 6100. Draget er ikke bedre nei, skyver mest fra 4k til 6,5 ca. Når den har passert 7100 føler jeg egentlig bare at den tyner seg, og kunne gira før for bedre akselerasjon. Men det vet jeg ikke, bare føles sånn, flytter på seg hvertfall. Kjører minst 30min jeg før jeg gir jernet mange ganger etterhverandre, V8 er solid, men ikke så glad i turtall? Etter 20min leker jeg litt mellom 3k og 5k for å varme opp til hardkjøret
RFlusund Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Lurer på om min har blitt fora med en 8600 chip.Drar til 7100k (bunn av rødfeltet) og den hviler der leeenge før den girer.. Farten øker naturligvis. Ligger ikke max hk i din bil på ca 5500omd? Er der mer drag etter det turtallet? Har selv lyst på en 540 Jo, 5500, og sperra er egentlig på 6100. Draget er ikke bedre nei, skyver mest fra 4k til 6,5 ca. Når den har passert 7100 føler jeg egentlig bare at den tyner seg, og kunne gira før for bedre akselerasjon. Men det vet jeg ikke, bare føles sånn, flytter på seg hvertfall. Kjører minst 30min jeg før jeg gir jernet mange ganger etterhverandre, V8 er solid, men ikke så turtallsvillig? Etter 20min leker jeg litt mellom 3k og 5k for å varme opp til hardkjøret V8 er ekstremt sterke motorer. M5 V8'ern var nå i sin tid den mest turtallsvillige serieproduserte V8. Merkelig det der med automatgir. Svigerfar sin Volvo V70 med automat er jo en ok bil å kjøre, 2.4L motoren drar greit. Men når du gjir jernet så legger den seg så høy oppi turtall at jeg nesten føler motor'n får prolaps av hele greia. Den går MINST 1500omd over det giringspunktet. Kan ikke timingen på når bilen skal gire endres ved chipping?
Olelink Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Når biln blir go og varm skal motorn tåle høyt turtall men å dra det til sperra er vel mest brukt til å få ut bakenden har ikke hatt no problem me motorn enda jeg i allefall, enda kick-down brukes ofte den, MEN varm motor er alfa omega, kjører ikke åver 2500-2700 før den når driftstemp, etter det øker jeg gradvis. men jeg har jo automat igjen da, der passer jo gearboks-hjernen på at det blir gira i rett tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå