Jump to content

Oljeutluftning ned i ei flaske?


rolfi
 Share

Recommended Posts

Hallo.

På 528n går slangen fra oljeutluftinga i toppen rett ned i ei flaske.

Til vanlig så går den slangen bare rett opp i luftfilterboksen.

Hva er positivt/negativt med at den går ned i flaska?

Det freste som bare faen i flaska sist bilen gikk til den ble varm (virka på meg som at det ble mye trykk i flaska som er tett., så det frister litt å bare la det gå opp i luftfilterboksen igjen. Det er jo slik det er originalt, det kan da ikke være "farlig" da?

Takk for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skjønte deg rett,så er flaska helt tett.Det er ikke bra.Denne slangen er for å slippe ut overtrykk i motoren,og blir den ikke kvitt overtrykk,kan du fort blåse noen pakkninger eller simringer.

Hvis du derimot lager et lite hull i flaska,så fyller den sin funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel på en måte som en "oil catch tank" som du sikkert har hørt noe om i en eller annen sammenheng.

Kan være bilen går en ørliten tanke friskere, men i hovedsak skal den luftinga gå tilbake til luftinntaket til motoren for å få brukt opp flest mulig miljøskadelige stoffer.

Tror ikke det skal ha så mye forskjell å si for motoren om du har det i flaska eller luftfilteret, så jeg hadde nok valgt å hatt den på luftfilterboksen.

Link to comment
Share on other sites

Det er varm damp som kommer opp der. Tar jeg den opp i luftfilterboksen så blir det varm "luft" i den ene gasseren. Vet ikke om den blir ekkel og oljete etter en stund, skal sjekke i morgen om luftinga er før, etter eller midt i luftfilteret.

Jeg får litt mark når jeg tenker på at jeg har valget mellom et oljete motorrom og en oljete forgasser. Det er vel satt litt på spissen, men jeg tror de fleste forstår hva jeg mener.. Jeg liker ikke oljedamp som skal drive rundt i motorrommet. Ikke liker jeg oljedamp og varm luft i den ene forgasseren heller. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trikset med veivhusventilasjonen er å få ut (forbrenne) eksplosive/svært brannfarlige gasser fra veivrommet/ventildekselet som er dunstet ut av smøreoljen når denne er varm.

Mange har opplevd veivhuseksplosjon, som ikke er hyggelig nei.. Ved turbokonvertering må man enten ha en tilbakeslagsventil eller ha denne utluftingen til friluft for ikke å få trykk i bunnpanna. Mange bruker da en catch-tank for å fange opp oljedråper som ellers ville griset ut motorrommet eller vår vakre natur... :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...