rolfi Skrevet Mars 12, 2007 Skrevet Mars 12, 2007 Hallo. På 528n går slangen fra oljeutluftinga i toppen rett ned i ei flaske. Til vanlig så går den slangen bare rett opp i luftfilterboksen. Hva er positivt/negativt med at den går ned i flaska? Det freste som bare faen i flaska sist bilen gikk til den ble varm (virka på meg som at det ble mye trykk i flaska som er tett., så det frister litt å bare la det gå opp i luftfilterboksen igjen. Det er jo slik det er originalt, det kan da ikke være "farlig" da? Takk for alle svar
336mik Skrevet Mars 12, 2007 Skrevet Mars 12, 2007 Hvis jeg skjønte deg rett,så er flaska helt tett.Det er ikke bra.Denne slangen er for å slippe ut overtrykk i motoren,og blir den ikke kvitt overtrykk,kan du fort blåse noen pakkninger eller simringer. Hvis du derimot lager et lite hull i flaska,så fyller den sin funksjon.
rolfi Skrevet Mars 12, 2007 Forfatter Skrevet Mars 12, 2007 Ok. Takk for svar Er det noen fordel med å ha den ned i ei flaske istedet for å la det gå, som originalt, opp i luftfilterboksen?
///MoePower Skrevet Mars 13, 2007 Skrevet Mars 13, 2007 Det blir vel på en måte som en "oil catch tank" som du sikkert har hørt noe om i en eller annen sammenheng. Kan være bilen går en ørliten tanke friskere, men i hovedsak skal den luftinga gå tilbake til luftinntaket til motoren for å få brukt opp flest mulig miljøskadelige stoffer. Tror ikke det skal ha så mye forskjell å si for motoren om du har det i flaska eller luftfilteret, så jeg hadde nok valgt å hatt den på luftfilterboksen.
rolfi Skrevet Mars 13, 2007 Forfatter Skrevet Mars 13, 2007 Det er varm damp som kommer opp der. Tar jeg den opp i luftfilterboksen så blir det varm "luft" i den ene gasseren. Vet ikke om den blir ekkel og oljete etter en stund, skal sjekke i morgen om luftinga er før, etter eller midt i luftfilteret. Jeg får litt mark når jeg tenker på at jeg har valget mellom et oljete motorrom og en oljete forgasser. Det er vel satt litt på spissen, men jeg tror de fleste forstår hva jeg mener.. Jeg liker ikke oljedamp som skal drive rundt i motorrommet. Ikke liker jeg oljedamp og varm luft i den ene forgasseren heller.
2RE_Racing Skrevet Mars 13, 2007 Skrevet Mars 13, 2007 Trikset med veivhusventilasjonen er å få ut (forbrenne) eksplosive/svært brannfarlige gasser fra veivrommet/ventildekselet som er dunstet ut av smøreoljen når denne er varm. Mange har opplevd veivhuseksplosjon, som ikke er hyggelig nei.. Ved turbokonvertering må man enten ha en tilbakeslagsventil eller ha denne utluftingen til friluft for ikke å få trykk i bunnpanna. Mange bruker da en catch-tank for å fange opp oljedråper som ellers ville griset ut motorrommet eller vår vakre natur...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå