Frakk2000 Skrevet Mars 12, 2007 Skrevet Mars 12, 2007 Heisann, Jeg har en e36 318i, som tikker som bare det. I den sammenheng så har jeg litt spørsmål: - Er det skadelig for motoren? - Hva er det som lager tikkingen? Ventilene, jaok, men hvordan? - Bør jeg fikse det? - Er det dyrt? Flott om noen som har peiling kan gi meg litt feedback
-Martin- Skrevet Mars 12, 2007 Skrevet Mars 12, 2007 Tikkingen er såvidt jeg vet, mellomrom mellom Vippearm (hvis det er det på m40 motor) og kamaksel. Dvs at hver gang kamaksel kommer borti vipperarm el. så blir det metall mot metall klikkelyd. Det er vel ikke vippe-armer på DOCH motorer, men prinsippet rundt lyden er det samme. Hmm... kanskje litt kjeitete forklart, si ifra hvis du ikke forstår da!
maurtin Skrevet Mars 12, 2007 Skrevet Mars 12, 2007 koster 3800- for kamaksel, vippearmer og løfter hos schmiedmann tror jeg. driver med et "bli-kvitt-tikking-prosjekt" for tiden. først prøve å rense motor med diesel, viss dårlig resultat så blir d å skifte kam med tilbehør. etter det jeg vet er det ikke skadelig mot motor. grunnen til at jeg vil bli kvitt tikking er hovedsaklig at det er en forferdelig irriterende stygg lyd... edit: m40 ja
Ole@Automote Skrevet Mars 12, 2007 Skrevet Mars 12, 2007 Dette er ett vanlig problem på 318 motoren fra 1991 og ett stykke framover på e36 jeg hadde en som tikket no jævlig den skar seg til slutt så jeg måtte bytte motor så jeg råder deg til å skifte kam og slite deler i toppen for å fikse dette.
Frakk2000 Skrevet Mars 13, 2007 Forfatter Skrevet Mars 13, 2007 Er det vanskelig å komme til? Bytte? 3800 sier du? Det var jo ikke så riv ruskende galt. Spørsmålet er jo om ikke en kan få en M40 motor brukt som ikke tikker for en god del mindre Men greit å vite at det ikke er skadelig. Regner med det har litt å si på effekten dog. hehe
TriX Skrevet Mars 13, 2007 Skrevet Mars 13, 2007 Har akkurat det samme i min men det er bare når den er kald og ikke så sykt mye lyd men har skifta til en mer rensende olje og da ble lyden forholdsvis borte men litt er det, men har hørt med verksted og de mener det bare er å skifte Ventilløfterne, men vet ikke 100%! Delene til det ble rundt 2000kr.
maurtin Skrevet Mars 13, 2007 Skrevet Mars 13, 2007 3800 for delene ja. man må av med registerrima for å kunne ta av kam-akslingen, så litt jobb er det. foreslår at du skifter reg-reim mens du likevel har fått den av viss du har tenkt å gjør jobben. lykke til uansett
TriX Skrevet Mars 13, 2007 Skrevet Mars 13, 2007 Er enig der ja! skift reima imens du hodler på der, er et rent dritt arbeid å skifte reg reim på de derre! må av med halve motoren
maurtin Skrevet Mars 13, 2007 Skrevet Mars 13, 2007 Har akkurat det samme i min men det er bare når den er kald og ikke så sykt mye lyd men har skifta til en mer rensende olje og da ble lyden forholdsvis borte men litt er det, men har hørt med verksted og de mener det bare er å skifte Ventilløfterne, men vet ikke 100%!Delene til det ble rundt 2000kr. ja noen mener det er nok å skifte løfterene, kansje er det nok i enkelte tilfeller, men ikke alltid. det var det jeg hadde planer om, men etter å ha lest meg fram til at det alene ikke gjorde susen så blir det nok til at jeg skifter alt http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43785 der er en kar som har skiftet bare løftere uten resultat.
TriX Skrevet Mars 13, 2007 Skrevet Mars 13, 2007 da kan man jo bestille kvasskam sett i samme slengen;) Er det noe å merke med kvasskam på 318?
Mr_Sunde Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Er enig der ja! skift reima imens du hodler på der, er et rent dritt arbeid å skifte reg reim på de derre! må av med halve motoren Er jo fort gjort å skifte reg. reim på en M40. Du har jo et hav av plass å boltre deg på
Aizman Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 hvis den er nyere en 93mod så er det en m43 motor åog den har reg,kjede.
TriX Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 Er enig der ja! skift reima imens du hodler på der, er et rent dritt arbeid å skifte reg reim på de derre! må av med halve motoren Er jo fort gjort å skifte reg. reim på en M40. Du har jo et hav av plass å boltre deg på ja når du får fjernet viftedekselet er det sykt med plass:D
weheeE34 Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 kan vær nok å skifte løfter å den "rulla!" som står inne i vipearmen, (den du stiller på når du stiller ventil-vippearm avstanden. de har en tendens til å bli slitt. så dersom du stiller ventilene/vippearmen, så vil problemet bli bedre en liten stund, men så kan den finne tilbake til de gamle "sporene" sine på en måte, å da får du samme tikkingen igjen. regner med at du har brukt følerblad å testet klaringen mellom ventil og vippearm før du vurderer å kjøpe nytt, det kan vertefall lønne seg i mange tillfeller...
Ronny M Skrevet Mars 14, 2007 Skrevet Mars 14, 2007 kan vær nok å skifte løfter å den "rulla!" som står inne i vipearmen, (den du stiller på når du stiller ventil-vippearm avstanden. de har en tendens til å bli slitt. så dersom du stiller ventilene/vippearmen, så vil problemet bli bedre en liten stund, men så kan den finne tilbake til de gamle "sporene" sine på en måte, å da får du samme tikkingen igjen. regner med at du har brukt følerblad å testet klaringen mellom ventil og vippearm før du vurderer å kjøpe nytt, det kan vertefall lønne seg i mange tillfeller... Går ikke an å justere ventilene på motoren det er snakk om her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå