haakon Skrevet Mars 20, 2007 Share Skrevet Mars 20, 2007 Trodde ikke man kunne få mer enn 1stk bot når man ble stoppet.Eller er det politiet som har disse reglene? Jeg fikk såfall 2 mangler når jeg ble stoppt av onkel politi en gang, men da sa de at jeg bare kunne få max 1 bot.Hmm.... kanskje de har tilbud noen ganger. 2 for prisen av en. prøv å få en mangel til feks for ripe i førerkort,dårlig knytt skolisse eller noe sånnt og se hva som skjer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Mars 20, 2007 Share Skrevet Mars 20, 2007 Glad jeg har kjørt opp på BE før reglene ble innskjerpet.... Bare å få gjort det så fort som mulig. Kontrollene skal jo intensiveres så Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seid Skrevet Mars 20, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2007 Hiace i dette tilfellet Firmabil. Skulle hente omegaen til søstersen, bare stoppa, drittbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seid Skrevet Mars 20, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2007 HVor mye koster det å få BE i førerkortet? Biltilsynmannen trodde kjøreskolene i Trondheim hadde fastpris på ca 4500 kr. RAN de og!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Mars 20, 2007 Share Skrevet Mars 20, 2007 Forresten; Har kjørt litt med henger den siste uken og faktisk blitt stoppet to ganger for at politiet skulle kontrollere om jeg hadde koblet hengeren ordentlig samt hadde gyldig sertifikat for å kjøre med den. I siste tilfellet ble jeg stoppet klokken tre om natten, etter å ha kjørt hele natten så jeg sikkert ikke helt oppegående ut. Det gjorde immidlertid ikke noe som helst. Politimannen lyste iherdig på hvordan jeg hadde koblet hengeren, studerte nøye førerkortet og begge vognkortene, så bort på vraket meg og sa; ja ja du er sikkert edru du får bare kjøre videre..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espet Skrevet Mars 20, 2007 Share Skrevet Mars 20, 2007 Alltid lurt på hvorfor de henger seg opp i maks tillatt totalvekt? Problemet oppstår vel når du håndterer et "vogntog" med faktisk vekt over 3,5tonn. Hvis du f.eks ikke hadde med noe last drar du jo ikke på mer en ca. 2200kg omtrent? Og om du hadde tom bil og full henger ville du jo ikke dratt på mer en ca. 2700 kg? Hva er problemet? Jeg undres bare. På samme måte syns jeg det er merkelig at du kan kjøre minibuss uten passasjerer, men ikke med 1 passasjer (hvis dem ikke har endra på dette da). Hvis minibussen er registrert for 8, hva er problemet om du har med 7? For det har du jo lov å kjøre med vanlig B-lapp, som i f.eks Opel Zafira, Renault Grand Scenic osv. osv. Og om minibussen er registrert for la oss si 12 personer og du likevel kjører med 7 personer, så er jo selve bilen mindre i størrelse og lettere håndterlig enn f.eks en av disse flytteselvskapleiebilene med maks tillatt totalvekt på 3500. Så da syns ihvertfall jeg at et eventuelt argument om bilens størrelse og håndterbarhet forsvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torodd Skrevet Mars 20, 2007 Share Skrevet Mars 20, 2007 med Førerkort kl B, har du låv til og kjøre med 8 pasasjerer + deg selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Mars 20, 2007 Share Skrevet Mars 20, 2007 Alltid lurt på hvorfor de henger seg opp i maks tillatt totalvekt? Problemet oppstår vel når du håndterer et "vogntog" med faktisk vekt over 3,5tonn. Hvis du f.eks ikke hadde med noe last drar du jo ikke på mer en ca. 2200kg omtrent? Og om du hadde tom bil og full henger ville du jo ikke dratt på mer en ca. 2700 kg? Hva er problemet? Jeg undres bare. På samme måte syns jeg det er merkelig at du kan kjøre minibuss uten passasjerer, men ikke med 1 passasjer (hvis dem ikke har endra på dette da). Hvis minibussen er registrert for 8, hva er problemet om du har med 7? For det har du jo lov å kjøre med vanlig B-lapp, som i f.eks Opel Zafira, Renault Grand Scenic osv. osv. Og om minibussen er registrert for la oss si 12 personer og du likevel kjører med 7 personer, så er jo selve bilen mindre i størrelse og lettere håndterlig enn f.eks en av disse flytteselvskapleiebilene med maks tillatt totalvekt på 3500. Så da syns ihvertfall jeg at et eventuelt argument om bilens størrelse og håndterbarhet forsvinner. Det med faktisk kontra tillatt totalvekt på henger skal visstnok ha noe med størrelse osv å gjøre. Men det er sikkert noen EU-krav som har avgjort hvordan disse forskriftene ser ut. Når det gjelder minibuss uten passasjer osv, tror jeg reglene er endret til at du faktisk MÅ ha riktig førerkort. Verksmester på bilverksteder må nå ha minibuss sertifikat hvis de skal kunne foreta EU-kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 21, 2007 Share Skrevet Mars 21, 2007 Den der BE lappen er noe av det latterligste jeg har sett. En kompis tok den for et par mnd tilbake. Rygge litt med enaksla henger på en tom parkeringsplass. PENGEUTPRESSING! Enten overdriver du kraftig, eller så høres det ut som at trafikkstasjonen der han kjørte opp ikke akkurat er oppdatert på dagens læreplaner for BE. Dette var slik det fungerte før 2001 eller noe sånt - da kunne man stille med egen bil og henger til og med. Nå er det relativt omfattende å ta BE. Den innebærer et teoretisk lastesikringskurs (3t eller noe) med praksis, hvor man selv skal forsøke å lastesikre forskjellige laster, og deretter diskutere løsningen man har valgt. Foruten dette innebærer det også obligatoriske kjøretimer (2t tror jeg) med lastet skaphenger (1000kg veide den jeg kjørte med), og oppkjøring (1t) med sensor fra BT. HVor mye koster det å få BE i førerkortet? Jeg tok den i desember, da havnet den på 5600,- eller noe rundt der. Ellers er det korrekt at bøtesatsene er mellom 4 og 5 lapper for å bli tatt uten gyldig førerkort (hvilket man blir tatt for om man har B og vogntoget går under BE), men det er svært forskjellig praksis rundt forbi om man bare får beskjed om å ta BE-lappen eller om man blir bøtelagt og må parkere hengeren der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rotty Skrevet Mars 22, 2007 Share Skrevet Mars 22, 2007 Neida, jeg oxo kjørte inn på en park plass. rygga 20 meter etter jeg hadde retta ut... så var det ok.og hengerlappen tatt. du skal jo bare bevise at du mestre det. teller mere veivalg og kjøringa i sin helhet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Mars 22, 2007 Share Skrevet Mars 22, 2007 Skjønner ikke dette. Jeg tok lappen på BE før de skjerpet inn reglene og måtte kjøre lenge rundt i Bergens-trafikken i tilegg til å drive med den nevnte ryggingen inne på biltilsynets område. Rart at det er så stor forskjell i praksis... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trulsen Skrevet Mars 22, 2007 Share Skrevet Mars 22, 2007 surt da!, de har faen ikke annet å bry seg om heller vettu. Forbanna idioter hele gjengen Er det fuckings mulig? De gjør da for faen bare jobben sin.. Vedkommende har gjort et lovbrudd = må betale for det. Men, det med førerkortet er så jævlig bullshit. Dessuten vil det si at du fikk egentlig 1000 kr i bot for det førerkortet da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 22, 2007 Share Skrevet Mars 22, 2007 Neida, jeg oxo kjørte inn på en park plass. rygga 20 meter etter jeg hadde retta ut... så var det ok.og hengerlappen tatt. du skal jo bare bevise at du mestre det. teller mere veivalg og kjøringa i sin helhet Dette stemmer på ingen måte overens med læreplanene (som har vært i flere år nå) på BE. Se: http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... inary=true Man skal være gjennom masse faser, blant annet skal man beherske kjøring i variert trafikk. Hvor var det de lot deg slippe gjennom så lett? Skulle visst det før jeg la ut 5600,- for min BE.. men på den annen side så lærte jeg mye interessant i kurset, siden lastesikringskurset på BE er det samme som for lastebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rotty Skrevet Mars 22, 2007 Share Skrevet Mars 22, 2007 Ja du har rett men slik var det ikke for noen år siden da en kamerat kjørte opp og i ihvertfall ikke i mitt tillfelle nå har jeg mange års erfaring etter dette med div traller og kjøretøy så rygging er ikke nå problem. ble litt overaska for jeg har hørt så mye. mange som praktiserer bare se at du kan å sette den i revers så rygge 20 meter enda tydligvis liten edit på siste spm ditt gunnar jeg var i transportkompaniet + at stefaren min er lastebil\bil mekaniker så ligger i blodet mestre alle kjøretøy greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seid Skrevet Juni 19, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2007 Nå er boten kommet og betalt. Den ble heldigvis bare på 2000,- Fikk ingen ting for førerkortet heldigvis, kansje de så att jeg hadde skaffet nytt. Bestilte time for å kjøre opp på BE for over en måned siden, men har ikke hørt noe fra dem ennå De har mye å gjøre for tiden traffikkskolene etter att dette BE greiene kom for fullt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå