Gå til innhold

Innstillinger av delefrekvenser


Anbefalte innlegg

En ting jeg alltid har lurt på: Hvorfor i all verden klarer ikke de forskjellige fabrikantene av bilstereo å lage ordentlige skalaer for delefrekvenser?? På den ene enden av skalaen på JBL-forsterkeren min står det f.eks. 32Hz, mens det i den andre enden står det 320Hz. Er det noen som forklare meg hvordan jeg finner f.eks. 80Hz? Håper på svar.. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg alltid har lurt på: Hvorfor i all verden klarer ikke de forskjellige fabrikantene av bilstereo å lage ordentlige skalaer for delefrekvenser?? På den ene enden av skalaen på JBL-forsterkeren min står det f.eks. 32Hz, mens det i den andre enden står det 320Hz. Er det noen som forklare meg hvordan jeg finner f.eks. 80Hz? Håper på svar.. [-o<
DU finner 80 Hz i mellom 320 og 32. Da nærmere 32 en 320..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg aldri forstått hvorfor enkelte produsenter setter skalaen med KUN 32 Hz i bunn og 320 Hz i topp.

Har de ikke hørt om å dele inn i 30-50-70-90-110-130-150 Hz?

Skulle ikke være noe problem å finne 80 Hz da, kjører personlig på 90 Hz selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok sant det. Har også en bryter som man kan skifte mellom 12dB/oct og 24dB/oct i sammenheng med delefrekvensvelgeren, i hvilken stilling bør denne stå? Forsterkeren dette gjelder driver frontsettet, bruker bare to kanaler hvis det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er ikke noe problem å måle seg fram til 80hz. Men du må ha en signalgenerator og et oscilloskop for å gjøre dette. Still inn signalgeneratoren på 80 hz, mål dette med oscilloskopet. Send deretter signalet gjennom delefilteret ditt. Mål med oscilloskopet på utgangen av filteret. Når signalet du sender igjennom dukker opp eller slutter å dukke opp på skopet så er du der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...