Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det skal ikke være noe problem å kjøre bilen din på bioetanol. Men du bør sjekke at slanger, bensinpumpe og dyser tåler denne påkjenningen.

Da sprit tærer mye mer enn bensin på slike komponenter.

Så må bilen naturligvis mappes om / chippes for E85.

Som nevnt ovenfor vil den bruke ca 30% mer drivstoff, men dette vil du til gjengjeld ha igjen i motorytelser.

Men eg ville ikke blandet dette i bensinen uten å ha gjort disse ovenfornevnte modifikasjonene.

De aller fleste heftige motorbygg idag, hva angår 500hk + kjører på bioetanol. Et godt eksempel er rayman (http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=115335) her inne på forumet som kjører det på sin M50B28 turbo.

I en samtale med Husnes Pitstop (Raimond Nordnes) service kunne han fortelle at det faktisk var bedre for motoren, da E85 gav lavere eksostemperatur ved høye påkjennelser og dermed mindre slitasje på motoren.

Så dersom du ønsker E85 og det er tilgjengelig der du bor, er ikke dette noe å lure på :)

Det er vel tilgjengeligheten som stopper de fleste.. Lykke til!

Skrevet

Jeg kjører på 30% E85. Blande e85 med bensin er ikkenoe problem.

Modifisere må du kun gjøre om du skal kjøre 100% E85, og da er det kun snakk om en duppeditt du setter inn mellom motorstyringen og dysene (Eller noe i den duren.)

Regnet faktisk litt på det jeg fylte isted..

Bensinpris 12,73

E85-pris 7,79

Andel E85 30 %

Full tank Kostnad Besparelse

95 789,26 0

blanding 697,376 91,884

E85 482,98 306,28

Hvis jeg fyller slik blandingen er på tanken nå, sparer jeg en kebab per fylling (91 kroner). Jeg kommer dog teste med 35% E85 neste gang jeg fyller. Hadde egentlig vært litt kult å teste 0-100km/t med de forskjellige blandingene :P

(det er trukket fra 30 øre på bensinprisen fordi jeg fylte med naf kortet. de resterende 4% er ikke tatt med.)

Konverteringen til min bil koster ca 4000. Det er ingen tvil om at dette lønner seg i lengden! Spare 300 kroner per fylling? JA TAKK!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...