Gå til innhold

Trim av 745i


Eirik1982
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Hilser til alle i forumet, er en ny 745i eier og håper dere tar meg godt imot.

Er 25 år og har hatt ca 20 biler, bmw før også, men bare en E36.

Er litt spent på hvordan dere trimmer dem, hvor får dere chippet bilen, hvor kjøper dere boost controller, hvor mye turbotrykk skuver dere på uten å chippe den, hvor kjøper dere egnet justerbar bensintrykksregulator, finnes de med el måler, så man kan få måleren i cupen(er vel ikke lov til å legge bensinslange inne i kupen)

Veldig glad for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til bimmers, og også velkommen til www.E23Forum.moo.no :wink:

Du kan stille til 0,9 bar på den uten form for skade.

Men hvis du har versjonen med elektronisk tenning (ikke fordeler, men motronic) så må du ha chip også.

Jeg som har første modellen lader 1,2 bar, MEN med 3 bar bensintrykk og "lettere" lufttilgang, har fått litt kommentarer fra andre på forumet, men mitt bygg og mitt problem om noe skjer.

Men som Lien sier: Les det som står på de linkene, det er det beste du kan gjøre.

Når det gjelder hvor du kan kjøpe chip og ting du trenger for å stille opp, så kan du kikke etter sett på www.autopower.se

(her f.eks: http://autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=215173 )

For min del bruker jeg denne btr`en: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... ucts_id/72 som jeg igrunn syns fungererveldig greit, men var litt utfordrende å få den montert da den er universalvare.

Den har selvfølgelig ikke elektronisk måler, men måler det kan man sette separat på slangen et sted, med ledninger inn i coupe`n, trenger ikke være en del av btr`en, bare den står på trykksiden, så har du jo trykkmåler.

Ellers, så vil jeg annbefale denne boostcontrollern: http://kimmit-sport.com/e-shop/index.php/cPath/129_25

Har den selv, og ble veldig pen da den ble felt inn:

Bilde0873.jpg

Lykke til videre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk gutter!

Er Sammigun sin bil ja, er en 745, men selve "rompa" er en 728 som jeg forstod, venter bare på at den blir losset opp i Arendal i morgen, så videre sendt til Trondheim!

Gleder meg som et lite barn, dere vet hvordan det føles vil jeg tro!? Wink

Er vist rust i baken på den, ellers så er det litt under framskjermene vist man legger seg nedunder og ser, men det skal vi få fikset!

Er fordeler på min ja, som jeg ser på bildet, trenger jeg ikke chipen da eller?

Noen andre her som har brukt det trimsettet som koster 4200?

Eller er det nok å sette på boostcontroller og justere trykket opp til 0.9-1 bar?

eller er det noe vits i den chipen når jeg har fordeler?

Må begynne å handle deler når jeg har fått hjem bilen.

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du har M106 (altså den modellen etter da den på bilder ikke har "dumpventil" på trykkrøret slik som M102, som er modellen før har)

Så ser jeg ganske dårlig på bildet, men tror det er et avlangt "fordelerlokk" som betyr at det er motronic.

Da trenger du nok chippen..

Jeg syns det høres fornuftig ut det kit`et for 4200 svenske der.

Ser ut for at alt du trenger følger med, så da er det jo bare å kjøre på, så har du et grunnlag :wink:

Skjønner godt du gleder deg som en unge, for det gjorde jeg jo selv da jeg kjøpte min for en tid tilbake :P

Tok sikkert ei hel uke før den ble henta, og da ble den henta på henger uten å ha hatt start på den (var en liten feil med den) men etter ca. en uke feilsøking gikk den, herlig følelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gjøre det!

Noen som vet hvor jeg får kjøpt et slikt lamda "sett". Så noen digitale i går men finner de ikke igjen, men de er vel dyre.

Men jeg mener jeg har sett en type som er rund med lysrekke i, samme form som turbotrykksmåleren. Noen som vet hvem som selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har M106 så du trenger en chip og en boostcontroll + eventuelt turbotrykksmåler og lambda måler (anbefalt).. Chip kan du kjøpe fra Tuoma (den autopower linken), men da må du sende inn hjernen til han, noe som er litt tungvint..

Hvis du går på Scottie Sharp forumet som jeg linket til, kan de skaffe deg chip, men da må du ta opp hjernen for å finne ut hvilken du trenger.

Hjernen kom nemlig i tre versjoner; 84 modell kom med 4-chip motronic, 85 modell kom med 3-chip motronic og 86 modell kom med 2-chip motronic. Du må oppgi hvilken du har og hvilket nummer det står på den chippen som skal byttes ut. Det står ganske greit forklart hvordan du leser av dette her.

Denne får du for $220 ferdig levert på døra, og kan installeres av en tv-reperatør så lenge du sier hvem som skal skiftes ut!

Deretter er det bare å tute og kjøre.. 0,9 bar er maks du kan ta ut før du må modde wastegaten og ha mer bensin. I utgangspunktet da trenger du ikke en boostcontroll hvis du skal ta ut 0.9 bar for wastegaten åpner da alikevell.

En enkel løsning er da å nappe av vakuumet på wastegate og plugge den igjen, siden du kommer til å strype boostcontrollen maks alikevell. Da har du ikke mulighet til å justere da, noe som kan være en bakdel..

Lambda skaffer du på huggeren, og air/fuel ratio instrument finner du på ebay. Det er anbefalt med bredbåndslambda da du får mye mer nøyaktige verdier på bensin/luft forholdet ditt, men det fungerer helt greit med en vanlig en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Bilen blir losset av i Trondheim i natt, så jeg skal hente den i morgen formiddag!

Må selfølgelig ut å kjøre litt før jeg plukker ut hjerne og wastegate for så å sende delene til han i sverige!

men det jeg lurer på, pakken hans inneholder:

Kittet har allt färdigt:

>>>* Slangar

>>>* Klämmor

>>>* Slang uttag

>>>* Rätta stift 6 st

>>>* Effektjusterings kran inifrån cupen

>>>* Trim chipp

>>>* Modifiering av wastegaten 6 delar.

>>>* "cupe" sats, (Effekten justerbart inifrån cupen. 0,3 bar = 252hk - 1,1

>>>bar

>>>= 390 hk, 380 Nm -680 Nm)

>>>* Bruksanvisning

>>>* Monterings anvisning

>>>* mm

Bara att skruva på.

Mycket billiga hästkrafter och VRIDMOMENT SOM FUNGERAR!!!!

Om du fortfarande är intresserad så skicka styrdonet och wastegaten till mig.

Hvordan er det og bytte stiftene? De sitter vel i fordelern, noen som har inttruksjoner på det?

Og så blir det justering på wastegaten, er det wire derifra og inn til kupen eller er det en ventil med stryping av slangen han sender med. vist det er ventil med struping av slangen, hvordan vet jeg hvordan wastegateklokken skal justeres, når det er justerings skrue på den?

Hehe, skjønte dere det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Bilen blir losset av i Trondheim i natt, så jeg skal hente den i morgen formiddag!

Må selfølgelig ut å kjøre litt før jeg plukker ut hjerne og wastegate for så å sende delene til han i sverige!

men det jeg lurer på, pakken hans inneholder:

Kittet har allt färdigt:

>>>* Slangar

>>>* Klämmor

>>>* Slang uttag

>>>* Rätta stift 6 st

>>>* Effektjusterings kran inifrån cupen

>>>* Trim chipp

>>>* Modifiering av wastegaten 6 delar.

>>>* "cupe" sats, (Effekten justerbart inifrån cupen. 0,3 bar = 252hk - 1,1

>>>bar

>>>= 390 hk, 380 Nm -680 Nm)

>>>* Bruksanvisning

>>>* Monterings anvisning

>>>* mm

Bara att skruva på.

Mycket billiga hästkrafter och VRIDMOMENT SOM FUNGERAR!!!!

Om du fortfarande är intresserad så skicka styrdonet och wastegaten till mig.

Hvordan er det og bytte stiftene? De sitter vel i fordelern, noen som har inttruksjoner på det?

Og så blir det justering på wastegaten, er det wire derifra og inn til kupen eller er det en ventil med stryping av slangen han sender med. vist det er ventil med struping av slangen, hvordan vet jeg hvordan wastegateklokken skal justeres, når det er justerings skrue på den?

Hehe, skjønte dere det eller?

Det er ikke justeringsskrue på wastegate. Du justerer åpningstrykket med en strupeventil på vakuumslangen til wastegaten. Denne går da innom kupeen. Bakdelen med denne løsningen er at du vil få litt mer turbolag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...