Gå til innhold

div spørsmål e34


lagrinn
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har en e34 som det er noe galt med og lurte på om noen her veit hvordan jeg gjør dette.

1. Bytte av vannpumpe og termostat

2. Bytte olje på automatgirkasse (skal bilen stå og gå når man fyller eller ikke)

3. hvordan rense girkassa (VELDIG dårlig olje på den som lukter brent)

4. bytte av hjullager høyre bak (trenger jeg f.eks pressverktøy får og gjøre dette selv)

bilen er en 525ia 92mod

takker får alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. kan svare på en av tingene hvertfall

Jeg måtte også bytte hjullager bak, og det lot jeg en mekaniker gjøre.

Må ha presse og luftverktøy, er en skikkelig drittjobb har jeg hørt, så betalte en 1000lapp for jobben. da ble begge byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du skifte olje på automatkassa må bilen stå og gå, og du må kjøre på de forkjellige girene. Skal du bare toppe opp er ikke det nødvendig.

kan du forklare dette litt nærmere, sånn jeg har forstått det så fyller mann opp bunnpannen til den er full, også starter mann bilen og fyller til det er fult, er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående spørsmål 1 og 2 så må du først av med dekselet foran radiatoren, det sitter bare i to klips, og kjølevifta, den sitter skrudd innpå vannpumpa med en 32mm skrue. Når du har demontert disse tingene så ser du hvilke skruer du må løsne både på termostathuset og vannpumpa, håper dette hjelper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyll opp olje når bilen ikke går, du veit vel sån ca hvor mye det skal være. start biln å dreg igjenom alle gira et par ganger, og så sjekke hvor mye det er på peilepinn, men ikke stopp biln før du sjekker nivåe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av automatkassene på bmw har ikke peilepinne. Da er det stanset et "hull" opp i bunnpanna på girkassa. Det du må gjøre er å fylle opp gjennom dette hullet, det kan lønne seg å bruke trykkluft, dvs at du heller oljen på en kanne og lager et hull til en slange og et hull til trykkluftspistol. Så stikker du slangen gjennom dette hullet og tar den andre enden opp i girkassa. Koble til trykkluft og sett LITT trykk på kannen din.

Fyll først opp mens motoren er av. Så starter du motoren og fortsetter og fylle til det renner over igjen. Kjør gjennom girene og fyll på mer.

Når det renner ut olje etter du har dratt den gjennom girene og oljen holder mellom 30 og 50 grader har du riktig nivå.

Hvilken olje du skal bruke finner du her:

http://tech.bentleypublishers.com/servl ... pacity.pdf

Fylleprosedyre med bilder er her:

http://www.bmwe34.net/e34main/Maintenan ... otrans.pdf

Husk å bytte filter og rense magnetene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har hatt dette problemet jeg også. Sjekk først at det ikke er slark i indre og ytre endeledd samt hjelpesnekke. Det kan også være greit å sjekke unviversalleddet på rattstammen. Det er en skrue der som kan være løs. Hvis dette er ok må du sannsynligvis stramme styresnekka.

Jekk opp bilen foran og kjenn hvor tungt hjulene går.Hvis du ser ned på styresnekka ser du en umbrco skrue med en låsemutter rundt. Løsne denne mutteren og stram styresnekka med umbracoskruen. (før du løsner mutteren kan det være greit å merke posisjon på umbracoskruen så du vet hvor du begynte) Stram litt og litt og sjekk hvor tungt hjulene går innimellom. Det skal være litt tyngere rundt senterstilling (siden det er progressiv servo), men ikke veldig tungt.

Når du strammer gjør dette i steg på ca 10-15 grader. Hvis du strammer for mye vil du kjenne at det blir tungt å svinge, jeg synes det er lettest å vri på hjulene i stedet for rattet, og bilen vil heller ikke rette seg opp selv.

Jeg veit ikke om dette ble helt klart, bare å spørre hvis det er noe som ikke kom ut som det skulle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...