Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurte på om noen kan ha en forklaring på følgende problem....

Bilen, en 320d 1999mod , har stoppet 3 ganger nå, og har vært levert til bmw verksted alle tre gangene, siste gangen var idag...

Det som skjer er kort og godt at bilen bare stopper under kjøring, og det fåes ikkje start på den...når du prøver å starte kverner den som normalt, men den vil ikkje starte.

Første gangen hos bmw var konklusjonen at det var en sikring til fødepumpen som ikkje tålte belastning...

Det ble fylt dieslel på tanken før den endte på verksted for å sikre at det ikkje var feilen.

2 dager etter at bilen kommer fra verksted stopper den igjen, med drivstoffnivå på samme nivå...

Denne ganger er konklusjonen at dieselpumpen er gåen, og de ble bestillt ny. Spenning til fødepumpe blir sjekket og funnet ok.

Så nå har bilen gått i cirka 1 uke, og idag merket eg at det var en svak fusking fra motoren under kjøring, før etter ca 60 kilometer stoppet igjen...

Er det noen her som kan ha en formening og hva som kan være årsak til dette...begynner å bli en dyr bil...sitter med følelsen av å ha kjøpt katta i sekken....som viste seg å være ei elendig fillebikkje....

Skrevet

hei, bilen har gått 159 000, og de hadde byttet dieselpumpe. Spurte faktisk om det var dieselpumpe eller fødepumpe(under baksete) som var byttet, med det sa at det var dieselpumpe. Imidlertid var regningen uhyre billig , da denne var på 5000, inkl arbeid...hadde regnet med minst 15 000...

Skrevet

For den prisen får man ikke byttet noen diesel pumpe regner med at du har byttet pumpe i tanken.Å bytte dieselpumpe koster minst 15-20 tusen dette er en stor jobb ,jeg har byttet slik pumpe for ikke lenge siden.Det er ikke lett å stille diagnose uten å vite hva en tester sier.

Skrevet

Hadde en 318 tds som døde når drivstoffnivået var på et visst nivå. Her var det pumpa i tanken som var gåen. Det mest synlige symptomet på den bilen var at den sugde _masse_ luft når tanken var litt under halvfull. Kan kanskje være et tips å sjekke eventuelle gjennomsiktige deler av drivstofftilførselen. Jeg hadde iallefall en gjennomsiktig "spiral" på den gamle 3'ern. (Husker ikke hvordan det er på 5'ern da jeg omtrent ikke er under panseret på den:) )

Skrevet

Det er en vanlig bosch pumpe mener jeg.Tror den heter vp44? de har vel hatt noen problemer med elektronikken på pumpe.dette setter noen ganger feilkoder.

Skrevet

Husker gutta pleide å skru ned dekselet under bilen omtrent under førersetet. Mener det sitter en pumpe der og, bank på den når bilen stopper og se om den går igjen ;) virker den da er det bare å bytte.....

Skrevet

Takker og bukker for svar!

Det som er mistenkelig er at hver gang det skjer er tanken på cirka kvart...Og denne gangen har eg kjørt 650km fra fulltanket.

Anyway...det er vel ikkje common rail på denne, det kom vel ikkje før senere, eller tar eg feil nå? Noen som vet hvor denne pumpa ligger, om den ikkje ligger under førersetet?

I så fall, neste gang, eg står gatelangs, skal eg ha komplett verktøysett i bagasjerommet, og ikle meg samtlige refleksvester en har fått fra arbeidsgiver, fagforeninger, venner og ikkje minst VIKING redningstjeneste!

Synes eg har hørt at dyser er en kostbar affære? Noen som skulle kjenne til cirka pris på dette? Skulle det være slik at eg blir nødt til å "ta nattskiftet på strandkaien" for å få nok penger i kassa?

Uansett, takker for meget kjappe svar...meget seriøst forum dette!

Skrevet

Det er kun en elektrisk pumpe i tanken ,denne sitter på høyre side ,den suger med seg diesel fra venstre side via en separat sugeslange .Hvis denne ikke sitter slik den skal kan den jo gå tom for diesel selv om det er noe igjen på tanken.

• 3 weeks later...
Skrevet

sånn,,,,har vært en tur offshore så har ikke hatt tid til å legge inn hva som feilte bilen,

men for de interesserte, det var styringsrelèt til dieselpumpa som var kaputt...har vel kanskje vært dette som har vært galt hele tiden?

• 2 years later...
Skrevet
Husker gutta pleide å skru ned dekselet under bilen omtrent under førersetet. Mener det sitter en pumpe der og, bank på den når bilen stopper og se om den går igjen ;) virker den da er det bare å bytte.....

Denne pumpen dere beskriver som sitter under førersetet et sted, - er det dieselpumpen, hjelpepumpe eller hva? Har visst klart å få en durelyd under der noen ganger :?

Edit: Dette gjelder da en 525d (E39)

Skrevet

Denne pumpen dere beskriver som sitter under førersetet et sted, - er det dieselpumpen, hjelpepumpe eller hva? Har visst klart å få en durelyd under der noen ganger :?

Edit: Dette gjelder da en 525d (E39)

Det er matepumpa som ligger der. Symptoner du får når denne blir dårlig er at du kjører en kort tur, parkerer bilen og når du skal starte igjen så kiler starter men bilen starter ikke. Virker som dårlig strøm. Lar bilen stå i 20min så starter den uten problemer. Vanskelig å feilsøke på dette stadiet. Så kommer fusking ved pådrag rundt 3000omdreininger og denne får de feilsøkt ved hjelp av diagnose. Da får de opp for lite trykk fra matepumpa. Koster ca 2500,-/3000,- ferdig skiftet. Gjorde iallefall det på min -03 525d. Den ble skiftet på ca 154'km. Etter dette ingen problemer :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...