Gå til innhold

Hva skjer hvis du fyller for mye motorolje?

Søreng
 Share

Anbefalte innlegg

Peila olja i dag, bilen var kald og jeg hadde kanskje kjørt 100 meter til en flat plass.. Lot bilen stå, nja 5-10 minutter før jeg peila.. Da virka det på nåla som det var helt tomt!

Så gikk jeg hjem å fylte på ein halvliter, å då så det helt stappfullt ut i det hullet som er oppå motoren der :shock:

Er det bare olja som trenger litt tid å sige ned?? Eller lå alt olja framdeles i motor og kanaler rundt om når jeg peilte etter 5-10 minutter siden den var kald og at det egentlig var nok??

Hva er det verste som skjer hvis jeg har fyllt for mye olje?

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal fylle ganske mye før det sjer noe.Mellom max og min går det jo 1 liter så da kan det jo samenlignes .er olja ca 1 cm over max er det vel ca 0.5 for mye.Det værste som kan skje er jo at det blir statisk låsing ,hvis stemplene går ned i olja og bråstopper da kan det gå riktig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk peilepinnen ?

Vanskelig hvis oljemengden er langt over max streken. Bare å få det ut, og ha på igjen så alt blir bra.

Altfor mye olje kan ødelegge simringer og pakninger, og i værste fall at veiva plasker i olja, og da vil ting bli skakt etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøm ut og fyll på ny olje.

Det som er mest farlig er jo hvis det blir så mye olje at stempla plasker nedi olja for hver gang de er nede..

Blir enorm belastning på stempla idet de treffer olja som blir som en "vegg" med litt turtall

Men skal nok litt til for at olja når så høyt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...