Gå til innhold

M40B16 kompressor


Nilsen
 Share

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på muligheten for å mate m40'n min... Hvis jeg ikke tar feil er kompresjonen 9 til 1.

Noen av dere guruer her har vel peiling på slikt, hvor mye trykk kan jeg kjøre på en slik motor uten at det er dømt til å gå galt?

Hva trenger jeg i tillegg til denne kompressoren? Er jeg nødt til å ha en spesiell ecu eller lignende? Den har forøvrig sin egen olje og oljekjøling separat.

Har aldri skrudd noe annet en sugemotor, så alle innspill mottas med takk! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet du bør stille deg, er om det er verdt å turbokonvertere en M40.. Det er heller ikke den flinkeste motoren i klassen.

Spesielt hvis det skal være litt holdbart må du bruke altfor mye kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så selvom en turbo er det beste, så virker kompressor mye enklere. Er jo ikke akkurat mye deler å få kjøpt for å sette turbo på en m40, så jeg ville måtte ordne eksosopplegget selv, som jeg ikke har utstyr til.

Men, har regnet litt, og hvis man mater m40'n med ca. 0.4 bar ville vel det resultere i ca. 125-130 hester, eller er det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 bar overtrykk skal vel være 105% effektøkning sies det, så du vil merke mer enn 125-130hk, det er jeg ganske sikker på.

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk vil koste på en slik drittmotor? Jeg har selv hatt skamfullt mange M40er og er ikke videre imponert.

Bruk heller penger og tid til å få godkjent en 318iS ombygging, da har du fint 140 turtallsvillige hk og sikkert mer hvis du vil trimme litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 bar overtrykk skal vel være 105% effektøkning sies det, så du vil merke mer enn 125-130hk, det er jeg ganske sikker på.

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk vil koste på en slik drittmotor? Jeg har selv hatt skamfullt mange M40er og er ikke videre imponert.

Bruk heller penger og tid til å få godkjent en 318iS ombygging, da har du fint 140 turtallsvillige hk og sikkert mer hvis du vil trimme litt.

Min erfaring er akkurat motsatt av din Oddis.. Jeg hadde E30 318i for et par år siden med M40(B18), og jeg vil påstå at denne var ganske så skuddsikker. Hadde aldri noe problemer med den, selv om den til tider ble kjørt ganske hardt og sportslig! Brukte også ganske lite olje. Så jeg opplevde i hvertfall M40 som en bra og driftsikker motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet den bilen din fungerte veldig bra cmn, og da vil jeg også tilføye at du er den ENESTE jeg har hørt om som har noe positivt å si om den motoren. Din bil hadde også komplett servicehefte såvidt jeg husker. Det tror jeg var avgjørende.

At kammen og regreima blir bytta til riktige tider, samt at oljerøret over kammen blir rensket jevnlig er helt avgjørende for motorens levetid. Har spretta opp 5 stk M40er det siste 1,5årene og INGEN har vært bra i toppen. Bunndelen er ganske så skuddsikker, som også er lik på M42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 bar overtrykk skal vel være 105% effektøkning sies det, så du vil merke mer enn 125-130hk, det er jeg ganske sikker på.

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk vil koste på en slik drittmotor? Jeg har selv hatt skamfullt mange M40er og er ikke videre imponert.

Bruk heller penger og tid til å få godkjent en 318iS ombygging, da har du fint 140 turtallsvillige hk og sikkert mer hvis du vil trimme litt.

Min erfaring er akkurat motsatt av din Oddis.. Jeg hadde E30 318i for et par år siden med M40(B18), og jeg vil påstå at denne var ganske så skuddsikker. Hadde aldri noe problemer med den, selv om den til tider ble kjørt ganske hardt og sportslig! Brukte også ganske lite olje. Så jeg opplevde i hvertfall M40 som en bra og driftsikker motor!
Jeg vet den bilen din fungerte veldig bra cmn, og da vil jeg også tilføye at du er den ENESTE jeg har hørt om som har noe positivt å si om den motoren. Din bil hadde også komplett servicehefte såvidt jeg husker. Det tror jeg var avgjørende.

At kammen og regreima blir bytta til riktige tider, samt at oljerøret over kammen blir rensket jevnlig er helt avgjørende for motorens levetid. Har spretta opp 5 stk M40er det siste 1,5årene og INGEN har vært bra i toppen. Bunndelen er ganske så skuddsikker, som også er lik på M42.

Her har du én til oddis :) Drittmotor?

Nå vet jeg ikke hvordan den aktuelle motoren er standsmessig da..

Men er helt enig med cmn her, har kun gode ting å i om M40, standsmessig.

Min har dog også komplett servicehefte, og er godt tatt vare på selv om den også er noe "sportslig" kjørt de siste 2-3 årene.

Men er også enig i at det har mye å si at kammen og regreima blir bytta til riktige tider, og at oljerøret over kammen blir rensket jevnlig er helt avgjørende for motorens levetid.

Har ikke tro på at dette blir å ta fullstendig knekken på motoren hans. Jeg sier go for it, og la oss andre vite hvordan det går, jeg skulle likt å sett reultatet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...