Gå til innhold

95 eller 98 oktan v/chip?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt fra flere hold at man bør kjøre 98 oktan etter at bilen er blitt chippet. Er dette tilfelle? Hva er grunnen til dette isåfall? Æ har chippet min e34 m50, men æ har alltid benyttet 95 oktan. Vil æ få noe ut av å gå opp til 98? ...bortsett fra en slankere lommebok!?

Skrevet

Opplevde nå i mitt tilfelle at bensin forbruket gikk ned en del etter chipping, nå har da alltid E30'en vært kjørt på 98 så lenge jeg har hatt den med unntak av et par tanker på lang turer hvor ikke alle stasjoner har 98 lenger, og synes forbruket har steget med 95 på tanken.

98 Stavanger til Oslo alene i bilen og "frisk" kjøring = 0.69

95 Oslo til stavanger med X'en i bilen og langt mer laber kjøring = 0.77

Og enda mindre forbruk med oktanbooster :? Forstå det den som kan.

Skrevet

Takker for raskt og informativt svar :D Hm, mindre bensinforbruk med 98 oktan altså?! ...men prisen er jo litt høyere på 98, så det er ikke sikkert det vil utgjøre noen forskjell egentlig (prismessig). Merker du noen forskjell på motoren, -er den sprekere med 98? Dersom man merker forskjellen på motoren er æ solgt! Hehe...

Skrevet

Desverre merker man nok ikke så mye på motoren, legger man sikkelig godviljen til klarer du kansje barbere av et tiendedels sek på 0-100 tia :wink:

Må nå legge til at jeg føler gamle M20'en er mere startsvillig når den er skikkelig kald (minus grader) med 98 enn 95. Føler den har fjuska litt med 95 på tanken de 5-6 gangene jeg har startet den skikkelig kald nå i vinter. Mens med 98 så merker jeg ikke noe. Aner ikke hvorfor, muligens for det den er "vandt" med 98 suppe eller jeg er bare paranoid! hehe :wink:

EDIT: by the way, det er 520i og ikke 5.20i :)

Skrevet

Har tidligere chippet 520 med M20 motor. (Virket overraskende bra.) Grunnen til at du skal benytte 98 er jo at alle nye "innstilinger" i chippen er optimalisert for minst 98 oktan, med lavere oktantall vil du høyst sannsynlig få lavere effekt, samt høyere forbruk.

På en eldre origanal Sierra 2.0iS begynte motoren og fuske etter x antall km, og slukte bensin samt gikk dårlig. Var da kjørt de siste 5 år på 95 oktan, skulle originalt ha 98. Begynte å fylle 98, og problemene forsvant etter kort tid. Er bilen "tunet" for 98 eller høyere oktantall, vil den normalt kjøre dårligere på lave oktantall.

Prøv å kjøre bilen på f.eks. 92oktan eller lavere i utlandet, du merker forskjellen!

Vil til slutt spør om du merket noen spes forskjell etter chipping? Bor selv i Kr.Sand, har samme bil og motor, og er jo litt lat kan du trygt si. :) (Bilen) Har i tillegg automat da, hjelper jo ikke. Setter pris på PM, da jeg er litt dårlig på å sjekke opp i tråder jeg har vært innom... :wink:

Skrevet

Man kan faktisk tjene et lite sekund ifra 0-100 med chip montert. Mange chiper øker turtallsperren et par 100 omdr. Da vil man ofte klare 100kmt på 2.gir og ikke 90kmt som man ofte gjør ellers. Å slippe et girskift tjener man en del på.

Når man chiper blir tenning og ECU optimalisert til å gå med 98 oktan. Kjører man 95 oktan kan man like godt plukke ut chipen igjen.

M50 har banke sensor så det er ikke skadelig å kjøre på 95.

Hvis du håpet på mere effekt med chip så blir du skuffet. Forbruket går noe ned og den blir som regel litt sterkere i mellomregisteret.

Skrevet

Har egentlig aldri falt for fristelsen til å prøve 98, men fikk plutselig en sterk trang til å gjøre et forsøk=p Føler nok at bilen er blitt litt sterkere etter chip ble montert, og bensinforbruket er gått litt ned. Var verdt det, men en sterkere motor i utgangspunket hadde ikke sjenert mæ. Hehe... Takker for alle svar i emnet :D Godt å bli litt opplyst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...