Gå til innhold

Spm. ang politiet

Arimanni
 Share

Anbefalte innlegg

Tviler på at du kommer noen vei med en anmeldelse, da politiet liker å jobbe sammen, og vil sannsynligvis finne mye annet pirk på deg som de kan ta deg for når du kjørte. Og du lå ikke akkurat i fartsgrensa selv når du ble tatt for det, og da kan jo du risikere å få samme anmeldelse tilbake fra politiet, om uaksom kjøring.

Feil! Hvis man har godtatt et forenklet forelegg er saken ute av verden. Det er hele poenget med forenklede forelegg. Det er ingenting å tape på å anmelde politimannen (din sak mot han og hans sak mot deg er to forskjellige ting) og som nevnt tidligere kan jo passasjeren (eller hvem som helst andre) anmelde ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for ein del svar :)

Plassen eg vart tatt var Matretunellen nordover mot Oppedal - Lavik.

Satt og snakke med han som satt på, og hadde nettopp kjøyrt forbi ein bil før eg kom inn i tunellen og gløymte heilt farten når eg byrja å trille nedover.

Med ein gong eg såg kva fart eg hadde, bremsa eg ned (dette ser du også på filmen, men då stoppa han målinga - var nedi ein gjennomsnitt på - meine eg det var - 95 km/t den siste delen inkl den "høge" delen).

No har eg sagt til kompisen min som satt på at eg skal anmelde saken (var enten meg eller han som kom til å gjere det uasnett).

Så skal snakke med ein advokat i NAF neste veka og høyre kor langt eg kan komme med den og om det er vits (ettersom eg er medlem i NAF og han ikkje er).

Har også snakka med ein del venner og familie som meine at det er totalt uforsvarleg av ein politibil å kjøyre i dei hastigheiter uten blålys.

Nå var det heldigvis ikkje motgående trafikk (berre tenke på trykket fra ein trailer eller noko anna tungt vogntog + "flykreftene" som verkar inn på bilen i høge hastigheiter i nedoverbakke) når han lagg seg på sprang etter meg, men me hadde biler bak oss og forann oss.

Og berre så det er sagt, 180 km/t er reele km/t ikkje km/t på spedometeret. Lure litt på kva han har hatt der?!

Men som eg spurte om tidlegere, kor lenge oppbevarer dei filmene? Blir dei sletta med ein gong? Eller må dei oppbevare filmene nokre dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg sagt til kompisen min som satt på at eg skal anmelde saken (var enten meg eller han som kom til å gjere det uasnett).

Så skal snakke med ein advokat i NAF neste veka og høyre kor langt eg kan komme med den og om det er vits (ettersom eg er medlem i NAF og han ikkje er).

Bra! Det hjelper jo ikke din sak (den er ute av verden), men jeg håper det kan svi for denne politimannen og sette en støkk i andre politibetjenter. Jeg ønsker definitivt ikke å møte en politibil i 180 km/t på norske landeveier ...

Men som eg spurte om tidlegere, kor lenge oppbevarer dei filmene? Blir dei sletta med ein gong? Eller må dei oppbevare filmene nokre dager?

Ingen anelse, dette må man nesten høre med Politiet om. Det kan jo være at de ikke må bevare filmen siden "saken" ble "oppklart" der og da. På den andre siden er jo du (og passasjeren din?) vitner som har sett filmen sammen med politibetjenten og kan bekrefte de faktiske forhold.

Må si at jo mer jeg tenker over det jo mer blir jeg rystet over slik oppførsel fra politiet. Greit nok, de skal håndheve lover, men ikke for enhver pris! Saker som løses med forenklet forelegg er tross alt som bagatell å regne, mens å kjøre i 180 km/t på en trafikkert landevei er etter min mening å sette både seg selv og andre i livsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Det hjelper jo ikke din sak (den er ute av verden), men jeg håper det kan svi for denne politimannen og sette en støkk i andre politibetjenter. Jeg ønsker definitivt ikke å møte en politibil i 180 km/t på norske landeveier ...

Det er eg 100 % klar over. Sånn som han sa som satt på: "Det var no faen meg ikkje stygg kjøyring eller noko."

Var faktisk første gong eg har "gitt litt på" etter eg fekk forgje bot :(

Ingen anelse, dette må man nesten høre med Politiet om. Det kan jo være at de ikke må bevare filmen siden "saken" ble "oppklart" der og da. På den andre siden er jo du (og passasjeren din?) vitner som har sett filmen sammen med politibetjenten og kan bekrefte de faktiske forhold.

Han fekk vel ikkje sett heile filmen, ettersom han ikkje fekk "lov". Men han sa jo det at han må ha hatt ein bra fart nedover der. Fordi han hadde nettopp henta noko i jakka si når me var halveges nedover i tunellen, og når me kom til bunnen av bakken (og eg hadde bremsa kraftigt ned) hadde eg sivilbilen oppe i reva.

Men som vitne er han nok truverdig :) Gammel FN soldat og HV befal.

Må si at jo mer jeg tenker over det jo mer blir jeg rystet over slik oppførsel fra politiet. Greit nok, de skal håndheve lover, men ikke for enhver pris! Saker som løses med forenklet forelegg er tross alt som bagatell å regne, mens å kjøre i 180 km/t på en trafikkert landevei er etter min mening å sette både seg selv og andre i livsfare.

Einig med deg. Derfor eg også vil anmelde forholdet vist det er mogleg. Det er sånne folk som gir politiet dårleg rykte og sette sitt eige og andre folk sitt liv i fare.

Vist dei ikkje kan ta han på noko kan dei nok ta han på §3.

Vist dei ikkje kan ta han etter den, så er det noko riv ruskende gale med retssystemet her i Noreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd du har lite å stille opp mot her, politiet jobber som nevnt sammen. Tviler på at du noengang får sett den filmen igjen..

Har selv vært i liknende situasjon, men da lå jeg bak en politibil etter å ha bli forbikjørt av den (holdt 80 i 80 og politibilen kjørte forbi). Politibilen akselererte kraftig forbi meg og fortsatte i høyere hastighet. Jeg ga gass etter den og da jeg hadde passert 170km/t forsvant den i horisonten. Ja,uten blålys. Den episoden ble filmet med mobilkamera, men ble avvist som bra nok bevismateriale da jeg anmeldte forholdet! Gikk ikke videre med det pga av at jeg trolig selv hadde fått straff for hastigheten min. Alt som kommer fra den etaten tas med en kraftig klype salt.

Noen som forresten så snøscooterjakten (med politihelikopter) de drev med på vestlandet på nyhetene i dag? Ressursbruk lik krigsherrene i Afrika. Til og med grunneierne var uenige med Politiet.

I verste fall får du innstallere kamera i bakruta og på dashbordet, eneste som duger som bevismateriale. Går selv til innkjøp av diverse utstyr etter påske for å dokumentere denne terroren diverse politifolk bedriver med billister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da faen så uheldig du skulle være da.

Husker jeg såg deg forgje gang da du ble stoppet på Voss.

Jeg kjørte også denne tunnelen igår, da jeg er i Vik i påske ferien.

Jeg kjørte forbi en bil i går litt før denne tunnelen, så kom det plutslig bil imot, det var selfølgelig en politibil,hehe...

Men han blinket ikke med lysene eller noe, lurte på hvorfor han ikke snudde og kjørte etter meg.

Du har vel noen prikker på lappen nå? Det er jo kjipest :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddis: Det eg også er redd for. Men får høyre kva naf advokaten seie. Poenget med heile greiene er eigentleg å få fram kor hensynslause politiet kan vere og likevell sleppe unna med det. Dess fleire folk som veit om det, dess betre er det!

BMWPower: Hehe. Takk for medfølelsen. I motsetning til den bota på Voss, så fortjente eg ikkje denne! Dette var berre MAKS uflaks at han sku ta meg akkurat der når eg ikkje følgte heilt med :(

Eg vart tatt av ein sivilbil med ein politi i.

Var det den du møtte på? Ein blå fransk bil?

Ja, no har eg vel 4 vist ikkje fleire (har vore rot med nokre prikker eg fekk når nokon andre lånte bilen min - dei har komme og gått skjønner du).

Far min sa også det, bota er ikkje noko problem, førerkortet derimot...

Men etter denne episoden har eg 0 respekt for politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan benytte den hastighet som er forsvarlig! Det er den enkelte politiman som tar den vurderingen fortløpende. Det er situasjonen/politimanens vurdering som tilsier om han kjører med blålys eller ikke. Skjer det uhell eller det foreligger en klage så må den enkelte politiman forklare seg og legitimere handling.......

Politimen vurderer situasjoner forskjellig enn fra sivile. Så sant DU ikke kan juridiskt bevise/gi mer enn 50% indikasjoner at politimannen gjennomførte en uforsvarlig handling har du ingenting å komme med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg møtte ein vanlige politi bil, mondeo tror eg.

For lenge siden blei eg stoppt av ein politi som var alene i bilen, han påstod at han hadde hatt 120kmt/t i politibilen og jeg ( i min E30 325I) hadde dratt godt ifra han.

Jeg nektet og godta boten, skrive under.

Da tok di lappen min, men siden han var alene fikk jeg lappen tilbake i posten etter en uke.

Men det er vel litt anderledes når han har dei på video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være heeelt ærlig gutter. Hadde vi vært purk hadde vi sikkert kjørt i 180 hver dag! :)

Nja, ikke 180, men uansett hadde iallefall jeg vært klar over det, og utvist litt skjønn selv.

Surt sånn som det her. Finnes lite som er mer provoserende enn den typen scumbags..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

purken kan vel i utgangspunktet følge etter deg uten lys dersom det ikke er fare for annen trafikk.. men hver gang de har jaget meg har det vært med lys å sirene.. ;) I stor trafikk som det her er snakk om så skal blå lys på.. og begynner det å bli mye trafikk og snakk om fare for liv og helse.. for andre eller den som prøver og stikke av så er politiet igrunn nødt og gi seg ved 140-150 km\t.. har selv prøvd i rush.. dem ga seg etter x antall forbikjøringer med en råten mondeo.. skjønte vel at de ikke kunne henge.. jah vet det er idiot og stikke av.. men lever du av lappen og var så uheldi og bikke litt over lappegrensen i en forbikjøring så stopper du ikke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are G:

Post oppfølging på dette, for dette er viktige saker. Føler det er isåfall mange politifolk som gjerne er litt happy på avtrekkeren ute i landet.

Har jo hatt en kamerat som flere ganger har blitt presset opp i ræva X-antall ganger for å kjøre fortere enn fartsgrensen. Dvs, politiet later som dem er stusselig ungdom som vil race... :?

Veit om en som kjørte en veldig sprek bil og fikk en ekkel primera opp i ræva og lå og trøkte og trøkte så peisa han på fra dem så kom dem igjen og trøkte, joda var sivil det.. skulle bare HIVD seg på bremsen vettu "nah så en katte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...