Mons1 Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Jeg har nå fått Inspection + Klokken i displayet. Dette betyr bytte av bremseveske. Jeg tror bilen i sine 17år aldri har fått byttet bremseveske, men det er ingen feil med bremsene. Jeg vurderer å bytte til våren for man vet ikke hvor mye vann som er i rørene. Hvilken bremseveske benyttes på E34? Er det noe jeg finner på bensinstasjonene, eller må jeg kjøpe hos BMW?
D.Toft Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 jeg kjøpte hos bilxtra, dot 4.. ca 50kr for 0.5liter.. anbefaler å kjøpe 2 liter når man skal bytte olje..
Sir Hofstad Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Bruker Dot 4, og den kan du kjøpe hvor du vil egentlig... Det har mindre med vann i rørene å gjøre at man bytter, men kokepunktet kan bli lavere og det er ikke noe stas. Da svikter de gjerne når man trenger de mest (bremsene)... Kan dra innom et verksted å få målt kokepunkt for sikkerhets skyld sånn annenhvert år. Selv bytter jeg gjerne hver gang jeg holder på med bremsene, eller ca hvert annet år. Skal bilen ha DOT 3, kan du benytte DOT 4. DOT 5 skal ikke blandes med noen av de andre. (Denne er annen spesifikasjon på og benyttes gjerne i system med stålomspunne slanger ala racing) Er man i tvil om hvilken type væske man skal ha på kan man ringe et BMW verksted eller sjekke instruksjonbok. Er man i tvil om hvordan man bytter er det best å få med seg noen som har gjort det før, eller la et verksted gjøre det.
Ingebrigtsen Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Hvordan nuller man ut den inspection saken forresten?
Sir Hofstad Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Du kan også bruke Dot 5.1 Hvordan ligger den i pris i forhold til 4, og hvor lett er den å få tak i. Hvor mye bedre spesifikasjoner er det på den? Ikke lett å forveksle med 5?....
R.E.H Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 dot 5.1 og 4 kan du bruke.. som sagt så er dot 5 en silikonbasert bremseveske som ikke skal blandes med noe annet enn dot 5(veldig få som selger denne).. bruk dot4 hvis du ikke har abs.. og bruk (helst) dot5.1 hvis du har abs.. men er ikke farlig å bruke d omvendt heller da.. men 5.1 er en tynnere olje som blir brukt der hvor man har abs for at den skal flyte lettere igjennom kanaler etc..
Sir Hofstad Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Hvordan nuller man ut den inspection saken forresten? Tenning i posisjon 2 og kortslutter pinne 7 mot jord, holder ca 7 sek sletter du oil og inspection. Holder du 12-13 sletter du også feilkoder...
Quattrokiller Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 men 5.1 er en tynnere olje som blir brukt der hvor man har abs for at den skal flyte lettere igjennom kanaler etc.. Er ikke poenget med Dot 5.1 at der er høyere kokepunkt? Egner seg til banekjøring etc.
Frode H. Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Du kan også bruke Dot 5.1 Hvordan ligger den i pris i forhold til 4, og hvor lett er den å få tak i. Hvor mye bedre spesifikasjoner er det på den? Ikke lett å forveksle med 5?.... Jeg aner ikke. Jeg kjøper den på Mekonomen og har inntrykk av at det er en helt kurant bremsevæske men med litt høyere kvalitet enn Dot 4. Jeg kjøper kanskje en liter i året så om den koster noen tiere mer betyr ikke så mye.
R.E.H Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 men 5.1 er en tynnere olje som blir brukt der hvor man har abs for at den skal flyte lettere igjennom kanaler etc.. Er ikke poenget med Dot 5.1 at der er høyere kokepunkt? Egner seg til banekjøring etc. nei d tror jeg ikke.. kokepunket skal være rundt 250-270 ca ved ny bremseveske(uanz dot 4 eller dot 5.1).. dot 5.1 ble vel laget mere for nyere abs biler.. er jo litt forskjell på di gamle abs systemene kontra di nyere.. så hovedsaklig er det vel for at den er tynnere og "flyter" bedre i systemet.. på eldre biler er det egentlig uanz hvordan man bruker av dot4 og dot5.1... men på nyere abs biler skal det anvendes dot 5.1...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå