Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal klima og AC greie å holde hele bilen fri for dugg når det er mye snø i bilen, samt at passasjerne er våte?

Eller er det ett tegn på at det er dårlig cupe filter eller at ikke anlegget har nok gass...?

Skrevet

greia med ac er at lufta først kjøles ned til 5-7grader ca, og blir oppvarmet til ønsket temperatur du stiller inn inne i bilen, og da vil vannet kondensere under den prosessen, og lufta som kommer inn vil være tilnærmet 100% fri for vann.

hvis du ser på centeret på ac kompressoren, så skal det følge med reimhjulet rundt hvis det er innkoblet, hvis ikke så står det rolig.

ps.

kupefilteret skal egentlig byttes 1 gang i året, og gulvmattene bør tømmes når det forekommer innsjøer der =)

Skrevet
kompressoren går vel ikke når det er under ca +5 grader uansett, så spiller mindre rolle om vinteren.

100% sikker på dette?

Stemmer nok det ja.

Skrevet

et par timer med kupé-varmer og liten glippe i vinduet gjør susen.

Kan jo også være dreneringen fra inn-luften som er tett slik at det blir liggende ekstra mye vann nedi der som kommer inn i kupéen

Skrevet
Skal klima og AC greie å holde hele bilen fri for dugg når det er mye snø i bilen, samt at passasjerne er våte?

Jeg har kjørt bil med klimaanlegg som vintertransport i flere år i typisk kystklima - dvs. at "skikkelig vintervær" tilsvarer 1-2 plussgrader og regnvær :roll:, og ut fra rent praktiske erfaringer, vil jeg si at en bil med automatisk klimaanlegg sjelden vil ha problemer med å holde rutene frie for dugg. Dugg kan nok forekomme rett etter en kaldstart i kaldt, fuktig vær, under småkjøring og hvis du fyller bilen med velfødde skapninger i våte fleecejakker :) , men ikke i nærheten av hva du ville oppleve i en bil uten klimaanlegg.

Selv pleier jeg å overstyre "auto"-funksjonen på klimaanlegget i ekstreme situasjoner, kjøre opp viftehastigheten, og sette anlegget på "defrost" de første 2 minuttene. Av og til vil det da dugge litt på de bakerste siderutene, men det er ytterst sjelden jeg må bruke varmetrådene i bakruten. :D

Men, svaret på spørsmålet ditt - helt fri, hele tiden, og med masse snø og mange våte mennesker i bilen - blir nok "nei"...

Derimot, hvis du plages av dugg, og du ikke har lekkasjer/vannansamling inne i bilen, anbefaler jeg en service på klimaanlegget, særlig hvis det er en stund siden sist. Prisene på slik service ser ut til å variere en del, så sjekk gjerne et par steder før du bestiller. Lykke til

:)

Skrevet
kompressoren går vel ikke når det er under ca +5 grader uansett, så spiller mindre rolle om vinteren.

tull :) dette er et AC system og kompressoren går uansett ute temperatur ;)

ps. AC er et must om vinteren, selv om du har på varme så kjør på med AC !! det holder bilen din tørr over tid :) jeg kjører alltid med AC uansett, er skjelden jeg slår denne av..

Skrevet

ps. AC er et must om vinteren, selv om du har på varme så kjør på med AC !! det holder bilen din tørr over tid :) jeg kjører alltid med AC uansett, er skjelden jeg slår denne av..

Vel, jeg vet ikke hva som er tull jeg, men hvis det er riktig som du sier så er det ihvertfall unødvendig å la den stå på hele tia. Bruker mer bensin og mange biler går merkbart dårligere når AC står på. For ikke å snakke om unødvendig slitasje på kompressoren. Hva er vitsen?

Hvis du aldri klarer å holde vinduene fri for dugg uten å bruke AC, så er det noe galt et sted.

Skrevet

sjekk filteret i så fall, er "alltid" grunn til mye dugg i bilen..

Skrevet

Har du sjekket dette fysisk på bilen din? På mine biler og de fleste andre jeg har vært borti slår ikke kompressoren inn når det er kaldere enn +5 grader ute. Er blant annet derfor det anbefales å kjøre bilen litt inne i parkeringshus om vinteren for å få kjørt kompressoren litt. Den står jo litt utsatt til der den står for vann og slikt, og den ruster fort fast.

Skrevet

Bare for å få det på det rene så går IKKE kompressoren når det blir for kaldt. Uansett bil og bilmerke. Dette sørger pressostanene for, trykket på høytrykksiden vil bli for lavt slik at all kuldemediet vil forsvinne fra lavtrykksiden på ac anlegget å lavtrykkspressostaten vil koble ut kompressorclutch. Kompressor vil om mulig koble inn sporadisk hvis bilen står på tomgang lenge slik at kondensator blir varm. Men nyere biler har sikkerhetselektronikk som sørger for at anleggene ikke kobler inn etter en spesiell temperatur, her er det nevnt +5 å det stemmer sikkert.

Påstanden om at kompressor vil lage is i rør å slanger stemmer heller ikke da frysepunktet på dagens moderne gass, R134a ligger laangt unna det en kompressor klarer å suge. Da snakker vi -50 grader sikkert, husker ikke helt dette i farten. Men det som skjer er som nevnt at kompressor suges ned til vacum, eller 0 absolutt trykk å lavtrykkspressostat kobler ut clutch.

Grunnen til at det anbefales å kjøre kompressor å ac anlegg vinterstid er for at pakkboks på kompressoraksling ikke skal gå tørr. Gjør den det vil kuldemediet lekke fortere ut å du må oftere på service. I ekstreme tilfeller så blir pakkboksen så tørr at den river seg når kompressor engang starter igjen, å da vil du med lønnsomhet bytte kompressor eventuelt bytte pakkboks da etterfyllingsintervallene vil bli ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...