Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isak takk for en meget utfyllende svar. men jeg har lagt merke til at om jeg slår på AC fordi jeg ikke blir kvitt dugg bak uten så tar det kun få minutter med AC på til at all dugg forvinner. dette selv i mange minusgrader. dermed så er konklusjonen min at den funker .. det blir jo en viss varme i motorrommet når motoren har oppnådd riktig temp. og da varmes jo slanger og alt også opp ..

Skrevet

Ja, mulig det stemme det du sier. Men skal bilen kjøre ac ved minusgrader må den i så fall kjører automatisk omluft, sånn at bilen tørker lufta som allerede er i bilen å har blitt varm. Den er nødt til det, da den ikke kan kan kjøre ved å ta inn kaldere luft en 0 grader eller der omkring. Termoventilen som regulerer hvor mye kuldemediet som fordamper skal få regulerer etter å ha en temperatur rundt 0`grader på overflatetemp. Å da bør lufta inn være over minimum 5`c. Noe mye under den temperaturen vil føre til en utkobling på lavtrykkspressostat. Når jeg tenker meg om så er det mulig at utelufta varmes opp for så å bli kjølt ned å da er jo denne problematikken borte. Kan prøve å finne ut hvordan bmw løser dette, det kan være motsatt nemmelig. Uansett - skal man bruke ac anlegget for å tørke bilen er det uansett lurt å kjøre omluft.

Hvis i tillegg temperaturen i motorrom er tilstrekkelig høy slik at kondensator er varm nok så vil anlegget gå, om ikke det ligger andre sperrer inne. Men jeg vil nok tro at når du begynner å kjøre å f.eks drar 10 minusgrader over kondensatoren så vil anlegget stoppe. Ved slike forhold vil anlegget bare gå ved tomgangskjøring og automatsik omluft.

Når alt dette er sagt så er det utrolig mye forskjellig løsninger når det gjelder klima og ac anlegg fra bilmerke til bilmerke. Spesielt på styringsautomatikk.

Men uansett - kjør ac året rundt. Det koster ikke så vanvittig mye mer drivstoff. I allefall ikke om du skal etterfylle kuldemediet hvert år til 1500 kr ;)

Skrevet

Men uansett - kjør ac året rundt. Det koster ikke så vanvittig mye mer drivstoff. I allefall ikke om du skal etterfylle kuldemediet hvert år til 1500 kr ;)

Hvordan finner jeg ut om det er nok guffe i systemet?

Skrevet

det som isak sier er enkelt og greit riktig, angående at trykket blir for lavt til at kompressoren vil starte, gjelder både høy og lavtrykk siden. når dette utlignes.

og det er alltid en fordel og starte opp ac, minst en gang i måneden. dette er fordi gassen (r134a) er så tynn at den renner igjennom gummislangene og koblinger, olja i annlegget vil stoppe dette med at det legger seg som et tynt lag på alle slanger og koblinger som motvirker gass lekkasje.

du som sier at det er tull og bruke ac hele året, tar ganske feil.

hvis du starter den ofte, vil du få et bra inneklima i bilen, duggfrie ruter hele tiden som bedrer sikkerheten kraftig. og det er veldig viktig og sprute litt olje på pakningen og smøre opp kompressoren. så, nei det er ikke dumt.

robert m: hvis det blir forlite gass i systemet vil ikke kompressoren starte lenger. og det vil ikke fungere i det hele tatt (selvom lampa lyser)

Skrevet

Hvordan finner jeg ut om det er nok guffe i systemet?

Den vanlige mannen i gata har vel ikke utstyr for å sjekke om hvordan fyllingsmengden er på ac anlegget. Det eneste du kan sjekke er seglasset som noen biler har på tørkefilteret. Hvis du følger rør og slanger fra kompressoren så er det en slange som går til kondensatoren, altså radioatoren som står framom radiatoren for motorkjølingen. Etter den går det en slange/rør til en liten somregel rund tank. Dette er tørkefilteret for ac anlegget. Å er du heldig så er det et lite seglass på toppen av dette filteret. Dette seglasset skal under vanlig drift, med sommertemperatur være klart å du skal ikke klare å se noe spesielt i den. Er det lite kuldemediefylling vil det bruse å skumme i dette glasset. Dette tyder på at fyllingen kan være lav.

Får du lite fylling på anlegget vil også kompressor gå veldig periodisk, altså bare 4-5 sekunder omgangen kanskje. Da er det like før anlegget ikke går lengre.

Men det enkleste er å bare kjøre til det ikke kjøler lenger :wink: 98% av alle bilførere gjør det..

Skrevet

Jeg har problemer med at det dugger med en gang jeg setter på varmeapp både med og uten AC når det regner ute. Det er ikke fukt i kupeen, sjekket under alle matter og under selve teppet i bunnen. AC fungerer og var på service i høst så jeg tror den er ok. Kompressor går, det ville den ikke gjort dersom anlegget hadde for lavt trykk. Jeg tror derfor det er problemer med noe drenering. Hvor finnes det dreneringshullene?

Skrevet
Jeg har problemer med at det dugger med en gang jeg setter på varmeapp både med og uten AC når det regner ute. Det er ikke fukt i kupeen, sjekket under alle matter og under selve teppet i bunnen. AC fungerer og var på service i høst så jeg tror den er ok. Kompressor går, det ville den ikke gjort dersom anlegget hadde for lavt trykk. Jeg tror derfor det er problemer med noe drenering. Hvor finnes det dreneringshullene?

bytt ut klimafilteret !!!

Skrevet

men hva er forskjell på å kjøre varmluft og AC da ? er AC bare det at man setter den til Auto ? jeg har AC i min bil , men hvordan slå av\på AC uten å slå av hele anlegget ? er det den knappen med snøkrystallen på som er selve AC ? hvordan henger dette sammen egentlig ?

Skrevet

Stemmer at kompressoren ikke starter når det er for kaldt. Jeg har fått "fjernet" utetempen min og utetemp står på -40. Fikk beskjed av BMW at det var en sikkerhet for ikke å blåse AC'n hvis det var for kaldt. Ac'n starta når jeg kortslutta lederene til tempen og fikk +50 istede.. :D

Ang å slå av AC: les boka som fulgte med..

Skrevet
men hva er forskjell på å kjøre varmluft og AC da ? er AC bare det at man setter den til Auto ? jeg har AC i min bil , men hvordan slå av\på AC uten å slå av hele anlegget ? er det den knappen med snøkrystallen på som er selve AC ? hvordan henger dette sammen egentlig ?

den knappen aktiverer og deaktiverer AC ja :)

de nyere BMW'ne har en egen klimasone i motorrommet som gjør det mulig å bruke AC om vinteren, noe jeg anbefaler alle å gjøre for å hindre råte og fukt i bilen. Nøyaktig hvordan dette er løst kan jeg ikke svare på, men motorrommet er temmelig tett og varmes opp fordi det strømmer luft gjennom radiatoren og den varmes opp da.

mengden kjølemiddelet er såpass liten at det ikke tar så altfor lan g tid å varme opp det vil jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...