R.T.S Skrevet April 9, 2007 Skrevet April 9, 2007 og du er sikker på at du har kobla tur og retur på bensin riktig ? ikke få som har bomma der
Ampfiler Skrevet April 16, 2007 Forfatter Skrevet April 16, 2007 det kan godt hende jeg har gjort, har ikke hatt tid til å være på verkstedet enda. litt sløvt av meg, tok liksom hele mekkeånden ut av meg når den ikke starta.. hehe.. men planlegger å dra opp igjen nå snart
wracul Skrevet April 16, 2007 Skrevet April 16, 2007 Ikke kødd med andre ting i motor-rommet forutenom toppen og veivaksel nå... Feilen du har gjort er ikke med cammen å gjøre, menn med veivakselen. den står 360 grader feil. For hver 360grader camen går rundtbeveger veivaksel seg 2 ganger.... dvs 720grader... timinga til insprøytninga går på veiva, noe som igjen vil si at motorn din kvitter seg med alt av drivstoff før den prøver å tenne. beveger du veiva 360grader rundt men beholder camen i samme posisjon, skal du se at herligheta fyrer på alle plugger. Har gjort den samme feilen selv engang.
pallen Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Ikke kødd med andre ting i motor-rommet forutenom toppen og veivaksel nå... Feilen du har gjort er ikke med cammen å gjøre, menn med veivakselen. den står 360 grader feil. For hver 360grader camen går rundtbeveger veivaksel seg 2 ganger.... dvs 720grader... timinga til insprøytninga går på veiva, noe som igjen vil si at motorn din kvitter seg med alt av drivstoff før den prøver å tenne. beveger du veiva 360grader rundt men beholder camen i samme posisjon, skal du se at herligheta fyrer på alle plugger. Har gjort den samme feilen selv engang. 360 grader feil, hvordan får du det til??? Det er jo en hel runde det, og hvis du kunne tørnet veiva uten at stemplene gikk i ventilene og gjorde det ble det riktigere da???
R.E.H Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Ikke kødd med andre ting i motor-rommet forutenom toppen og veivaksel nå... Feilen du har gjort er ikke med cammen å gjøre, menn med veivakselen. den står 360 grader feil. For hver 360grader camen går rundtbeveger veivaksel seg 2 ganger.... dvs 720grader... timinga til insprøytninga går på veiva, noe som igjen vil si at motorn din kvitter seg med alt av drivstoff før den prøver å tenne. beveger du veiva 360grader rundt men beholder camen i samme posisjon, skal du se at herligheta fyrer på alle plugger. Har gjort den samme feilen selv engang. holder en finger med wracul hær.. kan stemme som han sier..
pallen Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Nå må dere gi dere, hvis du tørner veiven en runde uten og røre kammen ender du opp akkurat likt. Forklar meg hva som blir annerledes
pallen Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 En annen sak er jo om foreleren er 180 grader feil. Da må du enten løsne register eller ta opp fordeleren og vri rotor 180 grader før du setter den tilbake.
stian329 Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 pallen har rett..skal bli spennende å se hva trådstarter kommer fram til Feilkobling av trykk/retur på bensintilførsel har jeg hørt mange tilfeller av! Da kan du bare glemme å få start.
Bjørn 320 Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Nå må dere gi dere, hvis du tørner veiven en runde uten og røre kammen ender du opp akkurat likt.Forklar meg hva som blir annerledes Som tidligare nevnt, for kvar omdreining kamakslingen roterer, så vil veivakslingen ta to omdreiningar
Rogeren Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Men fortsatt, hvis du lar kammen stå der den er, og tørner veiven en runde, er du tilbake på utgangspunktet...! Og denne er riktig stilt inn høres det ut som! Sjekk først t/r på bensinslangene du!! Og at alle ledningene er på!
stian329 Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Nå må dere gi dere, hvis du tørner veiven en runde uten og røre kammen ender du opp akkurat likt.Forklar meg hva som blir annerledes Som tidligare nevnt, for kvar omdreining kamakslingen roterer, så vil veivakslingen ta to omdreiningar Det er jo nettopp det som er pallen sitt poeng Det er revnende likegyldig om man vrir veiva 360-720-1080-osv grader. Stempel 1-6 , 2-5 og 3-4 står likt, men allikevel "360"grader forskjellig, dvs at det skiller 2 takter mellom dem selv om de står likt. Står veiv og kam på merkene sine så er det slik det skal være. Fordeler er an annen sak, og er dessuten for pyser
Rogeren Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Det skiller ikke 2 takter, siden det er kammen som bestemmer hvilken takt de er i... Dvs, du kan snurre den motoren til du detter i graven, og det eneste du får til er å bøye ventilene hvis kammen står på merket! Fordeler er for pyser... Og de som ikke har råd til datasprut...!
stian329 Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Det skiller ikke 2 takter, siden det er kammen som bestemmer hvilken takt de er i...Dvs, du kan snurre den motoren til du detter i graven, og det eneste du får til er å bøye ventilene hvis kammen står på merket! Fordeler er for pyser... Og de som ikke har råd til datasprut...! Som jeg skrev så skiller det 2 takter mellom stempel 1-6, 2-5, 3-4 selv om de tilsynelatende står likt, nå snakker jeg om BMW sine 6'ere. 4-takter = 720grader, 1 takt = 180grader og 2 takter = 360grader Når stempel 1 er på ekspansjonsslaget sitt så er jo stempel 6 på innsugsslaget. Nå snakker jeg grovt siden taktene ikke startes/stoppes nøyaktig på BDC eller TDC. Tenningsrekkefølgen på 1-5-3-6-2-4 forteller jo også at det skiller 2 takter...fra 1'eren tenner til 6'eren tenner så har veiva gått 360 grader.
Robin_Isak Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Ikke hør på andre enn stian og pallen her. Hvis noen kan fortelle meg hvorfor du skulle ende opp annerledes med å vri veiven 360 grader- altså tilbake til utgangspunktet uten å røre kammen så tror jeg det vanker en nobelpris i fysikk på dere.
Tomas Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Ordtaket "Jo flere kokker, jo mere søl" slår meg når jeg leser denne tråden. Viktigste er at du sjekker at alt går rundt ved å bruke skiftenøkkel på veiv slik at du merker om stempel tar i ventil FØR du forsøker å starte motor. Det ble litt kronglete skrevet, men dere forstår hva jeg mener. Man tar skiftenøkkel og drar rundt hele motoren med i stedet for å bruke starteren. Da merker du fort om stempel stopper i ventil UTEN å ødelegge den. Om du gjør det med starteren så smardrer du ventil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå