Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dere husker jeg spurte om råd og tips ang. kjøp av 320i CAB.

Vel, jeg kjørte 4 timer istad EN vei og 4 timer hjem igjen, med en *jævli* god følelse.

Det var en 1994 modell CAB, gått 137000KM (tilsynelatende)

Da jeg fikk litt svar av dere og fra andre steder på nettet, fant jeg en fin måte å sjekke "litt" grundig om KM er stilt på e36.

Joda.. jeg brukte trikset, og holde knappen til speedOmeteret nede mens jeg vrei om nøkkelen, da stod det, oransj på svart, følgende i displayet:

360.000KM - det stod tilogmed KM bak ja!

Så denne bilen hadde faktisk gått 223.000KM lenger enn angitt.. og takk og pris så ungikk jeg å bli lurt! - Heldigvis!

-

Adminedit (Gunnar): Don't worry folkens, det er IKKE kilometerstand som vises på denne testen! Måtte bare kommentere dette for å unngå enda mer feilinformasjon!

-

Måtte bare forte meg på bimmers.no å fortelle dere dette.

Så igjen (og det har blitt mye takkers og bukkers) - Takker og bukker for dere som gjorde den gode gjerningen å svare meg når jeg stilte sånne "haste" spørsmål her om dagen!

Nytt spørsmål:

Hvilke BMW'er er e36 osv?

Hvorfor heter ikke BMW320i bare BMW320i? Hva menes med e36?

Jeg har funnet en annen fin 323 som jeg vil se på.. er 1996mod. 323 også e36?

Finnes det noen liste noe sted over hva som er e36, e40? e60? eller hva slags tall det er bak den e'n? SÅnn at jeg kan finne ut om det er 320, 323, 328 osv.?`

Ha en fortreffelig aften videre!

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

316,318,320,323 osv sier hvilken motor det står i. alle 3 serier har disse. e36 sier hvilket karroseri det er... no vet ikke når de første og siste ble laget.. 90-98 eller noe?

Skrevet

Hmm....du holdt inn tripteller-knappen når du startet ja? Det er vel sånn at de tallene som kommer opp, i dette tilfellet rundt 360.000km, ikke er faktisk km-stand, men en del tall som forteller ditten og datten om noe helt annet?

Skrevet

Ok, er vel litt dum jeg kanskje ;) Skjønte ikke det.

Kan du fortelle meg hvilket karosseri det er på den bilen her?:

1447384-bilde1-dsc00057.jpg

Er den rå eller?

Skrevet
316,318,320,323 osv sier hvilken motor det står i. alle 3 serier har disse. e36 sier hvilket karroseri det er... no vet ikke når de første og siste ble laget.. 90-98 eller noe?

Dette er riktig (316,318,320,323,osv)

E-30 = årsmod fra rundt 1980-->1990

E-36= 91-98 tror jeg :?

og e-46 fra 99 og oppover til ca 2005-6

Skrevet

E-koden er rett og slett hvilken karosseritype du har.

Slik som E21 er den første 3-serien, E30 er den andre 3-serien, E36 er den tredje 3-serien, E46 den fjerde osv osv.

Så rett og slett: karosseritypen.

320i, 323i, 325i forteller bare hvilken motorer som sitter i, og hvilken serie bilen er.

det første sifferet 3 står or 3-serie, de to andre kan du igrunn sette et komma mellom, slik at du får f.eks som i 325i --> 3-serie 2,5 liter, og i`en står for injection, står det også en A der, så er det automat, står det en C der er det coupe, og står det en S der, så vil jeg tro det står for sport.

Ellers, så skal det nevnes at går du riktig langt tilbake i tid, så vil du finne f.eks BMW 2002 turbo, hvor det er de to første sifferne som forteller motorvolumet altså 2,0 liter, og de to siste forteller rett og slett hvilken type bil det er, altså en 02, og turbo sier seg selv, altså den har turbo.

Men så skal det sies at på nyere BMW`er, så har det begynt å bli litt "kluss" ettersom BMW selv har begynt å kalle f.eks 1,8 litere for 2 litere for å få et "penere" navn eller noe i den duren, altså at en nymotens 320Ci, i virkeligheten kan være en 318Ci selv om den heter 320Ci.. (vet ikke om 1,8 liter stemmer for de nyeste 320`ene, da jeg ikke er helt inne på disse "missvisende" nye navnene, men jeg tok bare et eksempel.)

Nå skal du vite det grunnleggende. :wink:

Skrevet

Instrument Panel Tests

With the engine off, press and hold the trip mileage reset button, and then turn the key to accessory position 2 (OBC and radio come on). The LED display on the instrument panel (which normally is the odometer) will change to tESt 01 and then will begin to cycle through several displays. Release the button. The display will continue to cycle through several displays. Here's the data my car displays:

Display Display Sequence Notes

363758 1 BMW Part No.

0000 2 Code No.?

7504 3 K No.?

nnnnn 4 Last 5 digits of VIN

230 5 Software Version

62 6 Revision Index Hardware No.

Finally, all LED elements will light, and all gauges will cycle once.

You can press the mileage reset button again to access more tests. Tests 2 through 4 are always unlocked and hence available. Tests 5 through 14 are normally locked -- to access these you must first unlock the display using test 15. Otherwise the display simply shows: --------.

Display Test Sequence Notes

n 02 Engine type: n = 2 for 4-cylinder engine, 3 for 6-cylinder, and 4 for 8-cylinder

nnnnnn 03 km traveled since last oil service reset.

nnnn 04 Age of car, in days

For tests 5 - 13, display must first be unlocked using sequence 15.

n 05 SI evaluation factor: n = 0 or 1 (over-rev), t= 0 or 1 (engine temp over heat)

06 Fuel level and coolant temp. Displays hexadec codes relating to gauge position:

Fuel Gauge Hex value:

A (empty) ----> 0d

End of Reserve ----> 37

B ------> 54

C --------> 90

D ---------> c4

E (full) ------> f0

Engine Temp Hex value:

A -------> ce

B --------> 6d

C --------> 5c

D (center) ------> 4f-23

E --------> 1e

F ---------> 18

07 Current engine RPM

08 Current road speed in km/h

nnnnnn A 09 Distance - used to compare odometer mileage in the EPROM vs. the coding plug. If the two values don't agree (for example, if one of these elements was replaced), the manipulation dot will illuminate. This function will synchronize the two readings to the highest value. Press and hold the reset button for 4 seconds, and the lower mileage reading will be overwritten by the higher, and the manipulation dot is cancelled.

bbbbbb 10 Status bits - input signal (0=low or 1= high):

1: seat belt: fastened =0

2: ignition lock: key inserted=0

3: door contact: door open = 0

4: clock button pressed = 0

5: SI reset = 0

6: EGS transmission failure = 0

bbbbbb 11 Status bits - output signals:

1: Gond output

2: Brake warning lamp

3: Low fuel warning lamp

4: EGA lamp

5: Seat belt lamp

6: manipulation dot

------ 12 Not used

nn 13 Country code of cluster (USA = 02)

14 Software reset

L On/Off 15 Lock Status (on or off). Press and hold the reset button for about five seconds until the display reads "OFF". Now you can access test sequences 5 through 14.

trur du har misforstått litt ja........

Skrevet
Hmm....du holdt inn tripteller-knappen når du startet ja? Det er vel sånn at de tallene som kommer opp, i dette tilfellet rundt 360.000km, ikke er faktisk km-stand, men en del tall som forteller ditten og datten om noe helt annet?

Ja, det kommer opp 3 tall etter hverandre, 1. er faktiske KM om ikke en eller annen DIS sak også er byttet, de to siste tallene forteller ditten og datten om noe annet, ekte rammenr. iallefall.

Ifølge en svensk side jeg fant, så stod det iallefall at hvis tilbakestillings-jobben IKKE er gjort grundig, så vil ekte KM stå her. Hvis den er gjort grundig vil den samsvare med det som vanligvis står der.

Ettersom hva jeg forstod så er det fryktlig mye muffins hvis det første tallet og KM-standen ikke stemmer overens.

Jeg er ganske sikker på at det er riktig ettersom det ikke bare stod:

360000, men 360033KM og den forandret seg litt når jeg hadde prøvekjørt den.

Jeg kan iallefall med en lang stor hand på hjertet fortelle hele verden at den bilen iallefall ikke hadde gått 137.000KM. Det var synlig på hele kjerra. Dører, lakk, interiør ikke minst.. sliten el.cab og griseseine vindusheiser..

Takk for svar ang. bildet.

Skrevet

OK, da bøyer jeg meg i støvet og synes synd på selgeren som nå tror han har en bil som har gått 360.000KM, men som kanskje bare har gått 137.000KM - (Virker rart men...)

Kjipt for selger ;) haha... uansett er jeg glad det ikke ble den bilen på megiallefall.. Altfor sliten overalt.

Hva angår bildet:

- Du som sa den ikke var akkurat pen.. jeg er svært uenig. Jeg synes den er absolutt riktig så flott! - Men alle får vel lov å si sin mening.

Skrevet

Får henge meg på her, sier ikke at det du sier ikke stemmer, kun hva jeg har hørt. For alt jeg vet kan det godt være km-stand som dukker opp, men igjen, det er ikke hva jeg har hørt tidligere.

Som du sier, siden resten av bilen sikter på en km-stand høyere enn angitt, da er det nok uansett en god ide og styre unna :)

Skrevet

Må bare slenge meg på å kommentere at stand på bilen er ikke nødvendigvis symetrisk med km stand, kommer helt and på hvordan bilen er behandlet.

En bil som har gått 400000 kan være minst like pen som en som har gått 200000. Eller andre veien om du vil. Kommer ann på hvordan den er behandlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...