336mik Skrevet April 15, 2007 Share Skrevet April 15, 2007 Bilen faller drastisk på trykk når den blir varm. Har byttet pumpe uten hell,og har nye rådelager.Har også bytte olje flere ganger og har fortsatt dårlig trykk. Har adapteret til oljefilter og oljekjøler også noen form for styringen av trykket?Tenker på om det kan ligge noe møkk inni der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 15, 2007 Share Skrevet April 15, 2007 Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg syns det er merkelig at du skal få dårligere oljetrykk på varm olje - den er jo veldig mye mer lettflytende enn kald olje. Kanskje et longshot, men prøvd med ny giver? Hvis det hadde vært møkk i filter/kjøler/etc., så burde vel det betydd at den hadde dårlig trykk på kald olje også. For olja går vel gjennom oljekjøleren uansett temp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornab Skrevet April 15, 2007 Share Skrevet April 15, 2007 Er normalt at oljetrykket blir lavere når oljen får høyere temp. Hva slags oljetrykk har du ved kald og varm motor? Hvilken olje kjører du på? Skjedde dette etter rådelagre bytte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 15, 2007 Share Skrevet April 15, 2007 Er det rett og slett fordi motstanden blir mindre at trykket reduseres? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet April 15, 2007 Forfatter Share Skrevet April 15, 2007 Men rundt 1 bar på 1000rpm,og 50grader varm olje da? Har ca 5bar når jeg starter opp på kald motor da. Trykket var dårlig før rådelager bytte også,så jeg trodde det var pumpa,men det er det jo tydeligvis ikke. Har 2 givere,og det virker ihvertfall som de stemmer ganske godt over ens. Gamle rådelager tyder også på litt dårlig trykk.Kjører på 10w-40 nå,men den var ganske lik når jeg brukte 10w-60.noen seriøse forslag til tykkere olje kanskje?Brukes bare om sommer`n. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornab Skrevet April 15, 2007 Share Skrevet April 15, 2007 Er det rett og slett fordi motstanden blir mindre at trykket reduseres? Korrekt! Hva skjer med trykket når du får mere turtall? 1 kg på 1000 rpm hørtes litt lite ut. Kan være for store klaringer til lagrene. Målte du klaringen før du monterte nye lagre? Castrol TWS 10-60 er vel en anbefalt olje til M-motorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet April 15, 2007 Forfatter Share Skrevet April 15, 2007 målte ikke klaring nei,men kjente "hardt på dem når jeg var av med bunnpanna,og de virket veldig tighte og fine. har kjørt TWS før,og veldig fornøyd med den,men siste 10w-60 var liqui moly,og det ga ihvertfall dårlig oljetrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornab Skrevet April 15, 2007 Share Skrevet April 15, 2007 Du klarer ikke å kjenne om lagerklaringene er ok. Det er snakk om hundredeler. Da skal du i så fall være veldig følsom i fingrene. Ville målt klaringen for å utelukke om det kan være det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stianvi Skrevet April 15, 2007 Share Skrevet April 15, 2007 var borti en fyr på jobben som hadde dårlig oljetrykk, han hadde montert oljekjølern feil vei så tok veldig lang tid før trykket bygde seg opp, kan ikke være det? bytta alle lagrene i bånn og ikke bare rådelager? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet April 15, 2007 Forfatter Share Skrevet April 15, 2007 Kan olja gå feil vei i kjøler?hmm,trodde det bare var for gjennomstrømning jeg.Kanskje jeg skulle snudd retning på den da.Varmeapparat virker jo dårlig med vannet feil vei så. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E30 Skrevet April 16, 2007 Share Skrevet April 16, 2007 Har hatt problemer med at olje kjøleren nesten har gått tett. Prør å skru den av og legg den i en balje med diesel! Verdt et forsøk det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet April 17, 2007 Share Skrevet April 17, 2007 Har ikke noe å si... Termostaten til gjennomstrømming av oljekjøleren åpner ved 70 til 75 grader. Har du dårlig oljetrykk før det...? Ville og sjekket lagerklaring! Er lagrene slitt, kan like godt veiven være slitt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet April 17, 2007 Share Skrevet April 17, 2007 nå har ikke jeg kjennskap til M motorene, men er jo normalt å ha veldig mye høyere trykk på kald olje. min m20 turbo med nye lagrer osv med 10\60 olje har feks 5-6bar på kald olje på tomgang, men kun 1.5bar på varm olje. på varm motor øker trykketetter hvert som turtallet går opp, har rundt 5 bar ved fullt pådrag. eg har std pumpe også. ikke m21 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet April 17, 2007 Share Skrevet April 17, 2007 Har hatt problemer med at olje kjøleren nesten har gått tett. Prør å skru den av og legg den i en balje med diesel! Verdt et forsøk det. Viss kjølaren er tett vil vel trykket bli høgare, ikkje lågare? Edit: Kjem vel an på om givaren er plassert før eller etter kjølaren... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet April 17, 2007 Forfatter Share Skrevet April 17, 2007 Siden trykket blir dårlig allerede på rundt 60 grader,så begynner jeg å tro at det kan være bære-lagerene kan ha fått seg en trøkk ved forrige havari.Skal prøve å få tatt opp og sjekket i løpet av uka.Ett eller annet sted må olje ha litt for "fri" passasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå