Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen faller drastisk på trykk når den blir varm.

Har byttet pumpe uten hell,og har nye rådelager.Har også bytte olje flere ganger og har fortsatt dårlig trykk.

Har adapteret til oljefilter og oljekjøler også noen form for styringen av trykket?Tenker på om det kan ligge noe møkk inni der.

Skrevet

Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg syns det er merkelig at du skal få dårligere oljetrykk på varm olje - den er jo veldig mye mer lettflytende enn kald olje.

Kanskje et longshot, men prøvd med ny giver?

Hvis det hadde vært møkk i filter/kjøler/etc., så burde vel det betydd at den hadde dårlig trykk på kald olje også. For olja går vel gjennom oljekjøleren uansett temp?

Skrevet

Er normalt at oljetrykket blir lavere når oljen får høyere temp. Hva slags oljetrykk har du ved kald og varm motor? Hvilken olje kjører du på? Skjedde dette etter rådelagre bytte?

Skrevet

Men rundt 1 bar på 1000rpm,og 50grader varm olje da?

Har ca 5bar når jeg starter opp på kald motor da.

Trykket var dårlig før rådelager bytte også,så jeg trodde det var pumpa,men det er det jo tydeligvis ikke.

Har 2 givere,og det virker ihvertfall som de stemmer ganske godt over ens.

Gamle rådelager tyder også på litt dårlig trykk.Kjører på 10w-40 nå,men den var ganske lik når jeg brukte 10w-60.noen seriøse forslag til tykkere olje kanskje?Brukes bare om sommer`n.

Skrevet
Er det rett og slett fordi motstanden blir mindre at trykket reduseres?

Korrekt!

Hva skjer med trykket når du får mere turtall? 1 kg på 1000 rpm hørtes litt lite ut. Kan være for store klaringer til lagrene. Målte du klaringen før du monterte nye lagre?

Castrol TWS 10-60 er vel en anbefalt olje til M-motorene.

Skrevet

målte ikke klaring nei,men kjente "hardt på dem når jeg var av med bunnpanna,og de virket veldig tighte og fine.

har kjørt TWS før,og veldig fornøyd med den,men siste 10w-60 var liqui moly,og det ga ihvertfall dårlig oljetrykk.

Skrevet

Du klarer ikke å kjenne om lagerklaringene er ok. Det er snakk om hundredeler. Da skal du i så fall være veldig følsom i fingrene. :) Ville målt klaringen for å utelukke om det kan være det.

Skrevet

var borti en fyr på jobben som hadde dårlig oljetrykk, han hadde montert oljekjølern feil vei så tok veldig lang tid før trykket bygde seg opp, kan ikke være det?

bytta alle lagrene i bånn og ikke bare rådelager?

Skrevet

Kan olja gå feil vei i kjøler?hmm,trodde det bare var for gjennomstrømning jeg.Kanskje jeg skulle snudd retning på den da.Varmeapparat virker jo dårlig med vannet feil vei så.

Skrevet

Har ikke noe å si... Termostaten til gjennomstrømming av oljekjøleren åpner ved 70 til 75 grader. Har du dårlig oljetrykk før det...?

Ville og sjekket lagerklaring! Er lagrene slitt, kan like godt veiven være slitt!

Skrevet

nå har ikke jeg kjennskap til M motorene, men er jo normalt å ha veldig mye høyere trykk på kald olje.

min m20 turbo med nye lagrer osv med 10\60 olje har feks 5-6bar på kald olje på tomgang, men kun 1.5bar på varm olje.

på varm motor øker trykketetter hvert som turtallet går opp, har rundt 5 bar ved fullt pådrag.

eg har std pumpe også. ikke m21

Skrevet
Har hatt problemer med at olje kjøleren nesten har gått tett. Prør å skru den av og legg den i en balje med diesel! Verdt et forsøk det.

Viss kjølaren er tett vil vel trykket bli høgare, ikkje lågare? :?

Edit: Kjem vel an på om givaren er plassert før eller etter kjølaren...

Skrevet

Siden trykket blir dårlig allerede på rundt 60 grader,så begynner jeg å tro at det kan være bære-lagerene kan ha fått seg en trøkk ved forrige havari.Skal prøve å få tatt opp og sjekket i løpet av uka.Ett eller annet sted må olje ha litt for "fri" passasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...