Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
WHAT!? I didn't even know that there was anything below 318i (/eller 320i)!

Er jo bare å ta en kikk på BMW-siden i USA. De minste modellene som selges pr i dag er 328i, 525i, 650i og 750i. Av e46 så var vel 323i den minste tilgjengelige motoren i sin tid.

Om vi skal være dønn kritiske her så har vel motorstørrelsen og bensinpris veldig stor sammenheng i USA. BMW er vel sett på som en veldig dyr bil der borte, og den amerikaner som bruker _så_ mye penger på en bil og får en bil med relativ liten ytelse - gjør en dårlig deal (Dog er stort sett alle biler der borte svinbillig i forhold til norske forhold). Man kunne jo sett for seg bilparken i Norge om bensinprisen ikke hadde vært med i regnestykket til folk, da hadde vi nok sett endel flere drivstoff-slukere på veiene vil jeg tro.

Andre Europeiske land som Sverige dog, så ser vi et litt annet scenario. Der er det nyprisen som er avgjørende, bensinprisen er vel stort sett den samme som her. Resultatet er noe av det samme dog. Man ser biler ala 330ix i manfold der borte - jeg angrer på at jeg flyttet fra Sverige bare jeg tenker på bilprisene der :(

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hmm, M43b19 er vel levert uten vanos?

Trodde Bmw hadde Vanos i på de fleste motorene etter 95 elns jeg, men kan godt hende jeg tar feil for var bare noe jeg hadde regnet med ;)

Skrevet

Er der forskjell på forskjellige motorer til E46?

I heftet som fulgte med min Compact, så har 316 1.8l motor og 318 har 2l. Eneste forskjell jeg kunne lese var at 318 hadde noe lengre slaglengde.

Man kan jo lure på når BMW satte i 1.9l. Enkelte 320 har jo 2.2l rekkesekser....

Skrevet

Tror BMW begynte å rote med dette i 1999.grunnen til at de begynte med dette har jeg ingen formening om.

Det som denne stringen omhandler er 1.9L som kom i 1999 og ble fasa ut i 2001. Denne ble levert med to utgaver. 316i på 105hk og 318i på 118. I realiteten skulle begge disse bilene ha betegnelsen 319i, men dette bryter selvfølgelig med mønstrene produsenten har satt seg.

Har funnet ut at det er hjernene og innsuget på E46 316i og 318i som er forskjellige. Venter på telefon fra en BMW forhandler som holder på å sjekke hvilke deler som må byttes/tilføyes og om det er mulig å reprogramere hjernen istedet for å bytte den. Sjekka på GS bildeler, og det ser ut som om 318i har en extra "dippedutt" på innsuget som koster 1300,- +moms :P

Hvis det er mulighet til å reprogramere hjernen på 316i og "adde" den innsugsdelen, så er dette særdeles gode nyheter for alle med 316i fra 1999-2001.

og for lille meg som holder på å kjøpe den bilen. ;)

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Skrevet

Må bare beklage at jeg ikke har fulgt opp denne tråden selv. Er og dupper i fjorden en gang i blandt og da er det ikke så lett å følge med hva som skjer her på bimmers.

Fikk endelig kjøpt meg en e46 og fikk en så god pris på en 318 at jeg ikke kunne dy meg. fortsatt så er det bare 118hk i denne motoren (føltes ut som 100), noe jeg personlig mener det må gå an å gjøre noe med.

Rart at ingen som har grisepeil på slikt har posta noe i denne tråden?

Skrevet
Det er til og med samme betegnelsen på motoren. begge er 1.9L. Hvis man bytter hjerne, evnt luftmengdemåler etcetc så burde denne bilen bli en 1.8 i ei håndvenning. litt lett trimming i tillegg så har man lett en 2000mod E-46 med 170-180 gamp til 110 000,-

Det er faktisk bare og chippe den, eller endre på instillingene i hjernen så vil du få samme effekt som i en 318, jeg sjekket ut dette i Norge og droppet det med tanke på at prisen var 7000kr... Men vurderer en tur til tyskland i sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...