Gå til innhold

Hjelp! Problem jeg er usikker på!


tmy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

En dag i forje uke sto jeg utenfor et kjøpecenter å ventet på moren min som var å handla, plutselig begynner det å komme masse røyk opp fra panseret, skrur av bilen, åpner panseret og hopper ut.. Viser seg at kjølevesken har kokt over for en eller annen grunn, tenke med med en gang at det måtte være thermostaten som var gå'en.. Men på Lørdag byttet jeg den og bilen blir fortsatt glo varm.. Hva er det da som er galt?, er ikke noen lekasjer som er synelig. Er det da vannpumpen eller kan det være noe annet?..

Tar i mot så mye hjelp som mulig, er ganske så frustrerende når jeg nettop har fått bilen!.

Mvh,

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser temp.måleren at den blir for varm også? Kjenner ikkje denne bilen så godt,men er det viskosevifte på denne så sjekk denne. Er det el.vifte sjekk at den kobler inn og/eller sjekk vifta og termostaten(som styrer vifta) for seg sjøl.

Kan også tyde på def. toppakning og/eller andre større innvendige problem i motoren(sprekk i topp/blokk). Sjå etter misfarging/kvitrøyk i eksos,og lukt på kjølevæska og sjå etter misfarging i denne,samt motoroljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må sjekke er om det var nok kjølevæske på radiatoren og i ekspansjonstanken.

Kjenne også med hånda på vannpumpe og prøv å beveg den opp og ned og kjenn etter slark.

Prøv å bytt termostat, siden dette er en billig og rask prosess. Husk å luft kjølesystemet skikkelig etter dette.

Blir det ikke forbedring så må man feilsøke videre:

En evt vannlekasje kan være vanskelig å oppdage og spesielt hvis det kommer av en gåen toppakning. Ta av oljepåfyllingslokket og titt under der om olja er fin. Studer også olja på peilepinnen nøye.

Se også etter om det kommer mistenkelig mye hvit røyk ut av eksosen.

Kjenn også på inn og ut slangen fra varmeregisteret som går inn bak torpedoen. Disse skal være varme da den er driftsvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet Thermostat, sjekket eksosen og det er ikke unormalt mye røyk men litt er det jo, det vil jeg si er normalt.

Hva mener du med å lufte systemet godt etter du har byttet thermostat?, og hvordan skal jeg sjekke kjølevesken i radiatoren fordi det har jeg ikke gjort. Har kun fylt på ny i ekspansjonstanken.

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hadde problem før jeg også med gamlemotorn da bilen sto på tomgang. Da var det grunnet en lekasje på en radiatorslange, var ikke noe spessielt synlig heller. Men når jeg hadde fart på bilen så kjølte den seg ned. Ble litt trasi når det ble rødt lys da... og i rush tiden.. Hehe.. så slangen måtte byttes fort ! =) Kanskje du burde gå over en gang til å lete etter lekasje? Hakke så veldi peiling, men du kan jo sjekke om radiatorslangen er slapp når du skrur på motoren, eller om du ser luftbobler når du klemmer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet Thermostat, sjekket eksosen og det er ikke unormalt mye røyk men litt er det jo, det vil jeg si er normalt.

Hva mener du med å lufte systemet godt etter du har byttet thermostat?, og hvordan skal jeg sjekke kjølevesken i radiatoren fordi det har jeg ikke gjort. Har kun fylt på ny i ekspansjonstanken.

Tusen takk for hjelpen :)

Har du ikke luftet er det kanskje ikke så rart den blir varm..?

Men for all del! Sjekk vannpumpen først og evt termostaten!

Nå vet ikke jeg hvordan lufteprosedyren er på E34, men på min E39 er prosedyren som følger:

Motor skal IKKE gå og heller ikke være varm!

1: Skru opp begge lufteskruene. Sett på tenninga (du hører det surrer i no pumper under panseret) og la den stå på under hele påfyllingen av kjølevæske.

2:Sett varmeapparatet på full varme (nei, vifta trenger ikke stå på fullt, bare tempen!)!

3:Fyll på kjølevæske FORSIKTIG helt til det renner vann uten luftbobler ut av lufteskruene.. skru så igjen begge lufteskruene ordentlig.. sett på lokket på espansasjonstanken.

4:Start opp og kjør den varm! sjekk at du har ordentlig varme i varmeappartet også når motoren går på tomgang etterpå. Stopp motor og klem litt på den øvre radiatorslangen og hør at det ikke surkler alt for mye..

IKKE skru opp lufteskruene igjen for da suger den inn masse luft med en gang og du må gjøre hele lufteprosessen på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!, skal prøve det med en gang jeg kommer hjem. Snakket med en erfaren mekaniker på skolen min i dag og han fortalte meg at det var mulig at vannpumpen var gå'en så skal sjekke den også sa han at det kunne være topp pakningen, håper for all del at det er luften som dere sier.

Han sa også at han hadde hatt akkurat samme problem på en 520 E34 94' og den originale vannpumpen på disse er dårlig og et normalt problem, så jeg håper bare på at det ikke er noe med toppen fordi det har jeg slett ikke penger til å få i orden på en god stund.

Takk for hjelpen, dere skal få høre fra meg når jeg gjør noe, skal fortelle og evt slenge opp bilder om det blir til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helvette... Fikk problemer med bilen idag jeg også nå. Fikk feilmelding sånn plutselig da jeg kjørte helt normalt "Kuhlwasser temp" Så ser jeg ned på tempraturmålern å den var på rødstreken :SSS

kommer ikke varmluft inn i bilen heller, selv om alt er skrudd på max og motoren er varm :( Sikkert termostaten? Kommer litt mistenkli mye kvit eskos ut potta også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen ut fra Radiatoren blir ikke varm før kjøle vesken koker.

Radiatoren er kald.

Blir ikke varmt i bilen før etter 45-50min med kjøring, men dette har jeg vært plaget med lenge, før problemet med at bilen blir for varm.

Forsto ikke helt det der med når jeg skulle fylle på ny kjøleveske, skal jeg tappe ut alt som er før jeg begynner å fylle på nytt?. Eller hvordan skal det gjøres.

Beklager for at jeg er så utrolig lite erfaren men man lærer jo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du skal ikke tappe ut alt som er der nå!

Her er det du skal gjøre:

*Parker bilen i en medium bratt bakke med fronten oppover. (ikke 100% nødvendig men det gir større sjanse for at all luften i systemet kommer ut har jeg hørt her inne.

*Skru opp lufteskru(er?) vet ikke om det er en eller to på e34.

*Sett på tenninga på trinnet rett før start, (motor skal IKKE gå og ikke ver varm!) Tenningen skal stå på dette stillet helt til du er ferdig og har skrudd igjen lufteskru(er) og påfyllingslokk på ekspansjonstank.

*Så setter du på full guffe på varmen inne i bilen, noen setter på full guffe på lufta og, jeg gjør det selv om noen sier det ikke er vits i.

*Så er det bare å fylle på kjølevæske til du ser det kommer ut av lufteskru(ene) uten luftbobler.

*Skru så igjen lufteskru(ene) deretter påfyllingslokket på ekspansjonstanken.

*Nå kan du starte motoren, få den opp til driftstemperatur og sjekk at du har solid varme i varmeapparatet både mens du kjører og når motoren går på tomgang.

*Nå må du -IKKE- skru opp igjen lufteskru(ene) igjen for da må du bynne på nytt..

Dette var forklart lengre opp men sånn jeg forstod så skjønnte du ikke den første gjennomgangen så da håper jeg at denne sank inn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...