Gå til innhold

Rar farge på servo olje (rustbrun/kobber)


Anbefalte innlegg

Skrevet

jaha.. Sjekka olja oppe der fordi servoen min krangler..

Ulyd endrer seg på turtall, på 2800+ fungerer den bra (med med ulyd), men hvis jeg går av gassen kan jeg miste trykket på servoen helt.

Går utifra at det er sevopumpa, noen som har innvendinger?

Skrevet

en kompis av meg hadde voldsom uling i servopumpa på sin m50b20. Han fylte på en skvett ny olje, og da ble alt bra. Virket som om olja hadde mistet smøre effekten. Han bytta all olja senere.

Skrevet

en annenting er at jeg hadde en stor lekasje av servoolje. Er ikke hull noe sted, men det har presset seg ut av innfestningene på beholderen. Dro innom BMW og fikk en skvett olje. Denne har ikke lekket.. skal se om jeg får pumpa ut olja og bytta..

  • 6 months later...
Skrevet

servo olja er vel vanlig ATF olje? (Automatic transmission fluid)

når servo begynner å lage ulyd er det vel et tegn på lavt nivå. dog kan selvfølgelig være mer seriøse greier.

og ATF olja er forresten rød.

Skrevet

Jeg har nettopp byttet Power steering olje med den lange metoden dvs at jeg tømte servo beholderen helt tomt vha å suge ut med en gjennomsiktig slange (5mm i diameter som er kjøpt på biltema). Du kan bruke store sprøyte å suge ut også,så fyller ny olje og starter bilen. Svinger hjulet i lukket tilstand (fra venstre til høyre ) i 2 ganger. stopp motoren og fyller oljen på nytt, oljensnivå må stå mellom min og max. Så kjører jeg de neste dagenene og suger ut oljen på nytt til jeg får en gjennomsiktig blå oljen. Jeg brukte ca. 1 1/2 liter. Den gamlen oljen er rødbrun farge dvs den er nedgradert og skiftet farge fra blå til rødbrun.

Min bil er CHF 11 S som har en blå farge. Du kan sjekke klisterlapp på lokken til beholderen, det står hvilkken oljen skal bruke, ellers spør BMW forhandle. Jeg tror i Norge bruker de blå oljen pga nordisk vær forhold. Du må ikke bruke feil type. Jeg kjøpte hos BMW, 270 kr for literen.

Den andre metoden er (mest sjøl):

1. Tømme beholderen

2. kople fra retur line fra radiatoren til beholderen (må ha noen for å tette igjen åpning på retur linje på beholderen). Du må ha noe å dekke over dynamoen og belte.

3. Ha klar oljen,må ha hjelp for å starte bilen uten å svinge hjul (husk å la hjulet i rett tilstand), fyller oljen med en gang, må ikke la den går tomt da suger inn luft i system. heller du oljen inntil du får ny oljen ut fra retur linje (selv sagt at du må ha en liten span for å ha den gamle oljen i). Stopp mortoren og kopler tilbake retur linjen med ny slange klemme. fyller oljen til mellom MIN og MAX.

3. Start motoren og svinger fra lukk til lukk 2 ganger. stopp og sjekker oljen nivå.

Det står i DIY at du må skifte Power steering oljen på 80 000 km.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...