Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så da betyr det (issolert sett hvis man kun skal ha motor og girkasse) at man først betaler 45-50k for en motor og (i verste fall) bytter VANOS. Da er man oppi 65 til 70k hvis man gjør jobben selv.

Da blir en god 3.0L til 35 lapper et godt kjøp i forhold. Det er mitt syn på saken.

Men da man snakker komplette biler kan nok fort "prisgapet" bli mindre hvis man ser på hva man har som en helhet (En 3,2L M3 med alt tilhørende). Skal man kjøpe seg ei 3,2L M3 drivpakke derimot, da blir det dyrt (for dyrt?) i forhold til en 3.0L..

Skrevet

Det var vel bare at 3.2n var mer var på at olja måtte være riktig temperert etc. Vil tro Røsand har vært nøye på dette og han har sikkert hatt fin pris på service nedi kjellern :)

Skrevet

Skal man bruke så mye penger på motor så er det en fordel å kjøpe en som man har test kjørt først. Å kjøpe en som stå i et vrak ifra tyskland kan fort bli dyrt siden man da ikke vet om vanos er dårlig.

Kjenner en som just solgte sin S50B32 motor og gir for 65000. Den var godt 113000km. Den var da tilpasset e30.

S50 motorene blir ikke billigere. De blir vanskeligere å få tak i og blir dyrer og dyrer her og i tyskland.

Skrevet
Det var vel bare at 3.2n var mer var på at olja måtte være riktig temperert etc. Vil tro Røsand har vært nøye på dette og han har sikkert hatt fin pris på service nedi kjellern :)

Alle S motorer er viktig at olja har oppnådd normal arbeids temp før de belastes skikkelig..

Tim er nok nøye på service, men det er de fleste som eier slike biler. Finnes selvfølgelig alltid untak.

Skrevet

Mye svar her gitt :)

Har mest lyst på 3.2 da det åsså er 6 gir 8)

Og da blir det å få en ombygd hos Bilbyggeriet da det blir en go del rimeligere :wink:

Men er vel en del forbedringer i 3.2 sånn sjenerelt sett?

Fks de som fikk m52 motorene (fra 96 mod) hadde vel en god del oppgraderinger enn de med m50..?

Offtopic: Åssen blir det med forsikring på ombygd bil?

Skrevet
Skal man bruke så mye penger på motor så er det en fordel å kjøpe en som man har test kjørt først. Å kjøpe en som stå i et vrak ifra tyskland kan fort bli dyrt siden man da ikke vet om vanos er dårlig.

Kjenner en som just solgte sin S50B32 motor og gir for 65000. Den var godt 113000km. Den var da tilpasset e30.

S50 motorene blir ikke billigere. De blir vanskeligere å få tak i og blir dyrer og dyrer her og i tyskland.

Ja, selvsagt er det en fordel å prøvekjøre motoren, men hvor ofte (i det hele tatt?) får man prøvekjørt en S50B30 eller en S50B32 stående i bil - hvis man kun skal ha motor å girkasse?

Hvis det var gamlemotoren til Stig J du referete til så var vel den i ganske god stand og med carboninnsug, kjørbart i chassi? Han er jo også en pioneer på disse motorene, så det var nok et ganske sikkert kjøp. Vi kan jo bare spørre kjøper, som vanker her :)

At S motorer generelt blir dyrere å dyrere er sant, og veldig synd. Jeg tror alt nymotens elektornikk på f.eks S54, M54, S62, S85 m.fl får ta litt av skylda for det.. CAN bus + E30/E34/E36 er noe d***t!

Skrevet

Stemmer. Er Stig sin motor jeg sikter til.

Den motoren er i bra stand ja.

Er aluminium innsug på den, ikke carbonfiber.

Enig med deg at det ikke er ofte man får prøvekjørt motorene før man kjøper og derfor er det en risiko sport. :)

Jeg har min bil stående hos Stig J fortiden.. Han er veldig flink på S motorer ja og BMW generelt ellers.

Veldig seriøs og ærlig mann..

Skrevet
Dette er egentlig litt interessant... folk vet ikke så mye om E36 M3, men at S52B32 motoren skal være mye dårligere enn S50B30 motoren... det har de fått med seg. Det er de merkeligste fordommer, rykter og halvsannheter som etablerer seg i folkedypet... no offence... :roll:

Det er jeg helt enig i.. Jeg har hatt begge bilene/motorene, og hadde valgt 3.2 igjen hvis jeg skulle kjøpt M3! Det er mange andre oppgraderinger på -96 modellen og nyere også som er verdt å ta med. Bilene er mye tightere og bedre sammenskrudd enn de første utgavene av E36.

Att girkassen skal være så dårlig på 3.2 tror jeg også er en myte.. Jeg har ikke hørt om noen som har byttet girkassen, bortsett fra de som kjører med turbo og 600 hk.

Att vanos ryker skyldes som oftest eieren, men er den byttet til Sachs, så er det ikke noe å bekymre seg for.

Skrevet
Dette er egentlig litt interessant... folk vet ikke så mye om E36 M3, men at S52B32 motoren skal være mye dårligere enn S50B30 motoren... det har de fått med seg. Det er de merkeligste fordommer, rykter og halvsannheter som etablerer seg i folkedypet... no offence... :roll:

Det er jeg helt enig i.. Jeg har hatt begge bilene/motorene, og hadde valgt 3.2 igjen hvis jeg skulle kjøpt M3! Det er mange andre oppgraderinger på -96 modellen og nyere også som er verdt å ta med. Bilene er mye tightere og bedre sammenskrudd enn de første utgavene av E36.

Att girkassen skal være så dårlig på 3.2 tror jeg også er en myte.. Jeg har ikke hørt om noen som har byttet girkassen, bortsett fra de som kjører med turbo og 600 hk.

Att vanos ryker skyldes som oftest eieren, men er den byttet til Sachs, så er det ikke noe å bekymre seg for.

At girkassen tar kvelden er et kjent fenomen nedover på kontinentet, er derfor mange tyskere oppgraderer til E46m3 kasse.

Er samme hvilke vanos du bytter til. Både Sachs og Rolls Roys vanos fikser problemet. BMW var klar over problemet og oppgraserte begge levrandørene..

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...