Gå til innhold

E30 restaurering og turbokonvertering


ipox
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 316 i vinter som jeg har begynnt å pusse litt på.

Tok meg en kveldsøkt på jobben. Skulle egentlig bare skifte skiver og klosser foran, pluss bakre bærearmforinger foran. Meeeeen det ble lit mer :)

NEI NEI NEI!!! Dette var ikke pent..

dsc00207zj8.th.jpg

Etter å ha tatt ned forstillinga, og plokket bort litt plastikk fant jeg litt rust i hjulhuset. Dette ble pusset bort og lakkert.

dsc00211az1.th.jpg

Calippere ble glassblåst og lakkert.

dsc00213sn0.th.jpg

Bærearmene fikk litt ny lakk og nye foringer.

dsc00214dd7.th.jpg

Calipperne fikk nye mansjetter på gliderne.

dsc00219kg7.th.jpg

Litt bedre :)

dsc00220ko1.th.jpg

Fjærbeinet skal glassblåses og lakkeres på nytt når senkesettet skal på. Videre planer er å ta ned bakstilling, glassblåse og lakkere alt, og skifte alle foringer. Motorrommet skal shines opp litt, og så tenker jeg bilen skal få ny lakk. All rust skal bort.

Jeg regner med at jeg kommer til å selge bilen når den er ferdig, så det er bare å sette i gang å by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En liten oppdatering.

Fant ut at jeg skulle gjøre noe med tikkingen fra ventilene. Det er et kjent problem at oljerøret som smører kam og vippearmer går tett, så kam og vippearmer slites ut. En på jobben hadde en motor som skulle kastes, så jeg var heldig å fikk tak i kam, vippearmer og løftere :) Disse delene var i meget fin stand.

De nye delene..

DSC00227.JPG

Vil si kammen er noe slitt :shock:

DSC00226.JPG

Problemet var oljerøret, men det var ikke tett. Rørene hadde løsnet inne i koblingen. Så jeg sølvloddet dette og det ble som nytt :)

DSC00225.JPG

Der har toppen fått ny kam, nye vippearmer og nye ventilløftere :)

DSC00229.JPG

Nå maler motoren som en katt :)

Et par bilder til..

DSC00203.JPG

DSC00230.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir bra etter hvert :)

Det neste som skal gjøres, forhåpentlig vis i løpet av uken er å ta ned hele bakstillinga, glassblåse hele sulamitten og lakkere. Få skiftet alle foringer, og ta eventuell rust over bakstilling.

Må også skifte alt av bremserør.

Skal montere fjærnstyrt sentrallås.

Motorrommet skal shines opp.

Venstre forskjerm skal skiftes.

Mye som skal gjøres :) kommer sikkert på mer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre inni bilen? Eller skal jeg ha den helt orginal? Har tenkt på nytt ratt og girkule. Har også tenkt litt på å lakkere diverse detaljer, men er litt usikker på hvordan jeg vil ha det. Kom gjerne med tips og bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en oppdatering igjen.

Fikk gjort litt i helgen.

Skiftet mansjetter på gliderne på en calipper

Montert slitasjevarsler på klosser foran.

Tatt ned bakstilling og skiftet alle foringer, og alt av bremserør.

Glassblåst og lakkert hele bakstillinga.

Sprayet på tectyl over bakstilling.

DSC00236.JPG

DSC00237.JPG

Bakstilling demontert og klart for koking :)

DSC00238.JPG

Diff etter vask.

DSC00239.JPG

Kjekt med skikkelig delevasker :)

DSC00240.JPG

Trommel før og etter glassblåsing.

DSC00241.JPG

Diff etter glassblåsing.

DSC00243.JPG

Diff og en drivaksel lakkert.

DSC00245.JPG

Senkefjærer montert :)

DSC00246.JPG

DSC00247.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager?!

Bygg nå om til skivebrems istedenfor å lakke tromlene..

Har tenkt på det. En på jobb har komplett 325 bakstilling som han vil selge meg :) Jeg kjøpte en 323 motor som jeg skulle overhale og bruke i 320'en jeg hadde, men det ble ikke noe av. Så tanken på turbobygge har vært framme flere ganger, meeeen da må noen gi meg en god porsjon arbeidslyst :)

Tanken er å selge når den er ferdig oppusset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Regner med de fleste syns dette er for kjedelig når det ikke bygges turbomotor. Flere som har sakt "hvorfor gidde å pusse opp en 316?!". Hvorfor ikke? Jeg forstetter å legge ut litt bilder nå og da uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med de fleste syns dette er for kjedelig når det ikke bygges turbomotor. Flere som har sakt "hvorfor gidde å pusse opp en 316?!". Hvorfor ikke? Jeg forstetter å legge ut litt bilder nå og da uansett :)

Nei, ikke tenk på det!

Hva skal vi med bare fullt av turbobiler, og biler med store motorer, er bra at noen pusser opp de mer mindre bilene også, så bare stå på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt ikveld også. Fikk montert bremsebånd og hjulsylindre. Skiftet dempertopper. Og luftet bremsene. Så nå er det ikke flere tekniske feil på bilen, bortsett fra eksosanlegget. regner med jeg har skilter på den før utgangen av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynnt som smått å pusse litt utvendig på bilen. Skal lakkeres så fort jeg får tak i de delene jeg mangler.

Venstre forskjerm med blink og list.

List høyre bakdør.

Den brede listen bak venstre bakdør.

Har tatt noen småbulker og begynnt som smått å matte ned lakken. Og det er ikke lite jobb. Den personen som har lakkert bilen sist, har klart å lage sig over alt, pluss at det er sykt mye støv i lakken.

DSC00260.JPG

DSC00261.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette, greit å ta vare på alle e30 selv om det ikke skal være noe 800hk turbo motor.. Va skjedde med den du kjøpte av steffen?

Som du sikkert vet, kolliderte han med den. Rammevangen høyre foran var LITT skjev :) Orket ikke å rette opp. Jeg henta den 316 jeg holder på med nå etter at jeg ga opp 320'en. Planen var å flytte over alt. Men arbeidslysta melde avbud :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort lit med bilen i dag også. Sparklet færdig, pusset og lagt på et strøk med grunning så sparklet ikke skal trekke til seg fuktighet. Det vil man ikke ha noe av :)

Tok også av diverse lister, og mattet ned en bakskjerm.

DSC00265.JPG

DSC00266.JPG

DSC00267.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...