Gå til innhold

Kant felg til E39


Las
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Da jeg kjøpte min E39 stod den på noen 16" Borbet A felger. Kantene er kraftig angrepet av korrosjon/irr. Jeg synes også disse blir noe firkanta og gamle i designen til E39'en. Men en ting jeg liker er kanten!.

Jeg er derfor på jakt etter en mer moderne felg med kant i 16". Noen som har noen tips?. Har merket at det er noe begrenset utvalg av felger i 16" dimensjon med kant, men av komfort hensyn er det ikke aktuelt å gå opp til 17".

Har kikket litt på disse:

small.gif

0058.jpg

Har aldrig sett en BMW E39 med Borbet T felg, hva synes dere om den?

Rondell 0058 begynner vel å bli en ganske "vanlig" felg, lurer på hvordan den tar seg ut i 16".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at du må gå for 17", det forringer ikke komfort i det hele tatt i mine øyne. Og ikke gå for de Borbet-felgene, de var ikke pene. Gå mye heller for Rondell. De er tøffe selvom det er en del som har de. Men det er langt fra den mest brukte felgen til E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,ikkenoe problem å kjøre på 17". 16 blir for lite, og ikke noe pent syns jeg... pluss at hvis du velger i 17", så har du mange fler kantfelger bå velge mellom brukt til din bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!.

Får å kunne leve med bilen til hverdagskjøring, er komfort viktig for meg. Jeg tror BMW ingeniørene visste hva de gjorde når de utrustet 520'en med 15" felg som orginalutrustning på standard understell. Balansen mellom komfort og sportslige egenskaper er ganske hårfin, og jeg ønsker ikke å ødelegge denne. Jeg er kanskje litt innhabil siden jeg har eid 3 Mercedes'er før BMW'en :)

Jeg merker ganske stor forskjell fra vinterhjul (15") til sommerhjul (16"). Ujevnheter i asfalt (håpløs asfaltering) osv. formidles mer kontant. Etter at jeg kjørte over Hardangervidda og Golsfjellet i fjor sommer (med telehiv og asfaltsprekker), var ikke akuratt 17" hjul det første jeg tenkte på. Veidekket i norge er ikke akuratt noe å juble for. Klart 17" ser bedre ut, men hverdagslig brukskomfort er viktigere enn utsendet for min del.

Rondell er helt klart den peneste felgen, tror jeg går for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du merker fint lite fra 16" til 17" på komforten. Jeg har hatt 16,17,18 og 19" felger på E39. Hadde 16" til sommerhjul. 19" så har du ødelagt mye av komforten, også med 18", men med 17" har du såpass med gummi at det ikke er noe problem i det heletatt. Så da kan du fortsatt kjøre på dårlige veier uten å merke så mye av det inni.

16" med kant blir seende rart ut på en E39 som er så diger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du merker fint lite fra 16" til 17" på komforten. Jeg har hatt 16,17,18 og 19" felger på E39. Hadde 16" til sommerhjul. 19" så har du ødelagt mye av komforten, også med 18", men med 17" har du såpass med gummi at det ikke er noe problem i det heletatt. Så da kan du fortsatt kjøre på dårlige veier uten å merke så mye av det inni.

16" med kant blir seende rart ut på en E39 som er så diger.

Kunne ikke sagt det bedre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du merker fint lite fra 16" til 17" på komforten. Jeg har hatt 16,17,18 og 19" felger på E39. Hadde 16" til sommerhjul. 19" så har du ødelagt mye av komforten, også med 18", men med 17" har du såpass med gummi at det ikke er noe problem i det heletatt. Så da kan du fortsatt kjøre på dårlige veier uten å merke så mye av det inni.

16" med kant blir seende rart ut på en E39 som er så diger.

Ingen med negative erfaringer?.

17" skal vurderes :)

Fannt noen bilder av Rondell 58 16" på bil. Synes ikke det ser rart ut, heller mer "orginal" look. Kanten er ikke så dyp på mindre felg. 17" ser utvilsomt bedre ut, det er jeg enig i. Men som sagt er ikke det så viktig.

613987.jpg

613988.jpg

613989.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet nettopp ut 225/55/16 med 235/45/17.

Synes komforten er BEDRE, med tanke på følelsen man får når man kjører på "ballongdekk".. har fremdeles nok dekk til å kunne påberope komfort, så du skal ikke avskrive 17" før du evt har prøvd :wink: (hvis du ikke har det..)

Nyefelgjin1006.jpg

17" er jo udiskutabelt penere, men du har selvfølgelig lov å foretrekke 16"..

Nyefelgjin1004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du sier balansen mellom komfort og sportslighet er ganske så hårfin. Skjønner ikke hvordan du kan syns bilen er sportslig med ballongdekk på 16". Oppleves ikke bilen mer som en båt? ;)

E39 ser uten tvil best ut med 19", men som noen har vært inne på tidligere her, vil da komforten være nesten totalt fraværenede, hvertfall på norske veier. 18", der går nok den hårfine grensen mellom komfort og sportslighet, hvis vi utelater resten av understellets oppsett. 17" blir for smått, utseende messig, E39 er en stor bil med store hjulbuer. Komforten er dog noe bedre enn med 18". Men i ditt tilfelle, hvor det står mellom 16" og 17", ville jeg lett gått for 17". Forskjellen mellom de to er knapt merkbart, da du med 17" mest sannsynlig har 45 profil, som er mer enn nok. Min mening er 18" minimum, helst 19" på E39, kommer litt annpå type felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du sier balansen mellom komfort og sportslighet er ganske så hårfin. Skjønner ikke hvordan du kan syns bilen er sportslig med ballongdekk på 16". Oppleves ikke bilen mer som en båt? ;)

Bilen ble levert orginalt med 225/60 R15. Det er ballongdekk.

Den kjører absolutt ikke som en båt :) . Den står nå på Michelin Primacy HP dekk, som gir fine kjøreegenskaper. Hvis din referanse er senket bil med 19" felger så er den nok noe mykere ja :) . Jeg ønsker å bruke Michelin dekkene viderer på nye felger, da de også har null sporing og lavt støynivå.

Jeg har forøvrig kjørt en E39 med sportsunderstell (Bilstein) og 18" felger. Falt absolutt ikke i smak.

Føler det ltt "typisk" at når noen kjøper BMW så gjeller det om å få presset inn så store felger som mulig, og showoff faktoren ødelegger en del for det arbeidet ingeniørene har lagt ned i det balanserte/harmoniske understellet. For meg blir det harry, iallefall 19". Det er min mening, uten at jeg ønsker å starte en diskusjon om dette.

Hvis jeg går for 235/45R17 hjul, så er vel minste hastighetsmerking Y. Det betyr mer stål i dekkbanen, som gir mer uavfjæret vekt. Som gir mer treghetsmoment= dårligere akselerasjon. Og kan også føre til dårligere kjøreegenskaper. Det støyer og sporer mer, men hei det ser jo bedre ut!. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virklig kjøreegenskapene blir dårligere med 235/45/17 enn 205/55/16 ? :roll:

Som du sier utstyrte de riktignok bilen din med 225/50/15,

som supplerer det "balanserte/harmoniske" understellet.

Men glemmer du at E39 også kom som M5 hvor samme bilen(karosseriet) ble utstyrt med 18" og stivere understell? Denne bilen har MYE bedre kjøre _egenskaper_ og bortimot samme komfort nivå.

Og dine argumenter om stål i dekket utgjør dårligere akselerasjon spiller vel liten rolle på en dau fisk som 520? ;)

Uansett, du burde nok sterkt vurdere 17".

Forskjellen er mindre merkbar sammenliknet med 16", men utseendemessig, ser det mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...