Las Skrevet Mai 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2007 Tror du virklig kjøreegenskapene blir dårligere med 235/45/17 enn 205/55/16 ? Du mener 225/55 R16? Tror du større felger = bedre kjøreegenskaper?. Hvis du ikke har hørt om uavfjæret vekt så bør du lese litt om det. Dekk/felgkombinasjonen 225/55 R16 vil være raskere rundt bane enn 235/45 R17 pga. lettere hjul. Dette tillater høyere kurvehastighet, og bedre akselerasjon. Spesielt merkbart på en motorsvak bil som 520. 17" hjul gir kanskje noe bedre styrerespons. 1 kg vektforskjell på uavfjæret vekt utgjør mye mer enn 1 kg vektforskjell på fjæret vekt. Som du sier utstyrte de riktignok bilen din med 225/50/15, som supplerer det "balanserte/harmoniske" understellet. Men glemmer du at E39 også kom som M5 hvor samme bilen(karosseriet) ble utstyrt med 18" og stivere understell? Denne bilen har MYE bedre kjøre _egenskaper_ og bortimot samme komfort nivå. M5 har laaangt dyrere understell enn en standard 520. Det lar seg gjøre å lage et sportslig understell med bra komfort, men det koster. Dette har også mye å gjøre med valg av dempere, fjærer, foringer osv. M5 er laget for å bruke så store hjul, i motsettning til 520. Og dine argumenter om stål i dekket utgjør dårligere akselerasjon spiller vel liten rolle på en dau fisk som 520? Motsatt. På en 520 bør man heller prøve å unngå å gjere den enda dauere . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TJ Skrevet Mai 4, 2007 Share Skrevet Mai 4, 2007 På min forrige E39 oppgraderte jeg meg fra 16" som den sto på når jeg kjøpte den, til 17" kantfelger (Artec MS med 10 cm kant, kjøpt gjennom Felgimport AS). Forskjellen på komforten er minimal! Tror faktisk ikke du vil merke noe særlig forskjell ved å gå opp til 17" felger. Da får du jo også et større utvalg av felger. Personlig synes jeg en E39 fortjener minimum 17" felger, siden den sluker dekk pga størrelsen. 16" kantfelger blir sende rart ut... Men det er min mening. Kjører selv på 18" felger med senket sportsunderstell på min E39. Synes det fungerer utmerket, men tror dette er grensen for meg ang komfort/sportslighet. Men siden det virker som du har bestemt deg for at 16" er maks, så synes jeg du skal gå for det. Er din bil og du som bestemmer dette. Hovedsaken er at du blir fornøyd med det selv. Du har i hvertfall fått mange innspill og meninger ang temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VillKapping Skrevet Mai 4, 2007 Share Skrevet Mai 4, 2007 Uavhengig av 16" eller 17" osv. diskusjonen så synes ihvertfall jeg at Rondell 0058 er noe av det peneste man kan få på E39! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Las Skrevet Mai 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2007 Jeg skal se litt på felgene før jeg eventuelt kjøper de (16"). Jeg vil ikke ha veldig dyp kant, det ser nok merkelig ut på 16" ja. Mellom 4-6 cm kant tror jeg passer til den felgstørrelsen. Mindre felger pleier som oftest å være noen smalere, som også gir smalere kant vil jeg tro. Til større felgene er, jo større er nødvendigheten for senking, som ikke er aktuelt for meg. Det er iallefall ikke pent med lavprofil, og stor glipe rundt hjulbuen. Det blir nok 16" denne gangen ja. Takk for alle innspill!. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå