Gå til innhold

Min 540iA Touring 94mod //solgt//

Share

Anbefalte innlegg

Ligger på 1,4. Sjelden over det, da er det lekekjøring isåfall.

Mest småkjøring. Ferietur i sommer lå den på 1.2, men da fikk den virkelig kjørt seg i høye hastigher over lang tid.

Fantastisk bil til alderen å være.

Girkassa lager høy ulelyd når den er kald. Lurer på å hente en 6trinns 540 i sverige eller tyskland og bygge om.

Selvom jeg liker automat, begynner tanken på og gire litt igjen og melde seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ligger på 1,4. Sjelden over det, da er det lekekjøring isåfall.

Mest småkjøring. Ferietur i sommer lå den på 1.2, men da fikk den virkelig kjørt seg i høye hastigher over lang tid.

Fantastisk bil til alderen å være.

Girkassa lager høy ulelyd når den er kald. Lurer på å hente en 6trinns 540 i sverige eller tyskland og bygge om.

Selvom jeg liker automat, begynner tanken på og gire litt igjen og melde seg :-)

Ser du har en E39 525TDSA også - vil anta forskjellen mellom de to er veldig stor?

Vurderer å bytte ut dieseltreskeverket mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er veldig stor forskjell..

Jeg syns 540en er bedre på nesten alle punkter. Ikke bare motormessig, men også kjøremessig. I 540en føler jeg mer at jeg virkeli kjører bil, mens 525en er komfortabel og grei og kjøre, men det ikke den kjørefølesen jeg har vært vant med fra alle andre bmw`er jeg har hatt.

Men interiørmessig er jo e39en foran e34.

E34 blir litt "gammel" inni når du kommer fra e39.

Og lyden er heller ikke der. Angrer på at jeg kjøpte diesel. Skulle heller ha kjøpt 528 eller faktisk en 540 til arbeidsbil.

540 og 528 e39 varebil får man jo nesten for samme prisen som 525tdsa nå for tiden.

525en min bruker over litern på mila. Min er chippet. Dette er på småkjøring, går fint på 0.9 ved frisk langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må nok anbefale ombygging! automat er bare kjedelig..

vil dog anbefale og hente kassa! ;)

forøvrig kan jeg jo nevne at på ren bykjøring bruker min 1,3 - 1,4 på mila. og rundt 1 på langkjøring.

Hehe, ikke bare kjedeli når man har såpass med krefter da :-) Prøvde bilen til Jonnern med manuelt gir og den gikk bedre enn min men ikke såå mye bedre..Tipper maks ett eller to sekunder raskere opp til 150.

Er jo litt da :-)

Jeg blir nok å hente meg en hel bil, lettere det da har jeg alt jeg trenger, så selger jeg restene som blir igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Da ser det ut som jeg har kjøpt automatkassa til hylle. Får med hjernen og knapper til program velger da denne har litt annen elektronikk og ikke er adaptiv. Men akkurat samme kasse, så håper denne holder noen år ihvertfall :-)

Kassa min fungerer enda helt fint men hyler hele tiden, men høyest når den er kald.

Ellers så skal jeg kjøpe senkesett til den nå ser ut som det blir fra koed, det blir eibach, da jeg har hatt jamex og supersport på andre biler og det er bare søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men dog: Kan dere estimere pris på en E39 '97 BMW 540iA Touring (Varebil, med førstegangsreg i Norge i '00) med komplett Alpina-pakke (front-side-og bak-fanger, felger osv). Utstyrsmessig er den meget bra, med Individual-skinn av farge mørk blå, elektriske seter med memory og mye annet utstyr. Ser meget pen ut i lakken, men kjørt 185.000 km, så det er nok noe å gjøre med den...

Hva tror dere denne ligger i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Pen bil du har der! :)

Ser det står en del om problemer med automatkassene på disse bilene. Hvordan er automatkassene til 530i E34 i forhold? Ser at det ikke er nevnt noe om det, men kun på biler med 4.0l og oppover?

Disse har ikke di beryktete kulene og kassa til 530 heter vel 5hp22 tror jeg?

Det er også det eneste som plager 5hp30 kassene ellers så tåler de mye, Hele 560NM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men dog: Kan dere estimere pris på en E39 '97 BMW 540iA Touring (Varebil, med førstegangsreg i Norge i '00) med komplett Alpina-pakke (front-side-og bak-fanger, felger osv). Utstyrsmessig er den meget bra, med Individual-skinn av farge mørk blå, elektriske seter med memory og mye annet utstyr. Ser meget pen ut i lakken, men kjørt 185.000 km, så det er nok noe å gjøre med den...

Hva tror dere denne ligger i pris?

Vanskelig og si..185.000km var nå ikke så mye.. 130-160tusen kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg automatkassa som jeg kjøpte fra hylle her på forumet..

Alt så bra ut, fint pakket og stroppet på pallen.

River ned kassen, setter i den nye og skrur sammen.

Starter bilen, går bare i revers i alle gir bortsett fra park!! Det var nå shit tenkt eg, plastkulan må byttes?

Men kom på at jeg fikk med hjernen til denne kassa, bytta disse om som hadde forskjellig delenummer.

Starter opp, sjekk girkasse kommer det opp i displayet, men nå virker girene!

Tilsynelatende..rygger ut verkstede begynner og kjøre fram og det går treeegt....ahh, nødmodus på kassa! hjernen til bil og automat går ikke overens sannynligvis eller noe sånt..

Resten av kvelden var jeg rimelig irritert på med selv, fordi at jeg skulle kjøpe en eldre og ikke adaptiv kasse da det var muligheter for at komponeter skulle være ulik fra den jeg hadde.

Neste dag og myye grubling og leting på nett finner jeg ut at jeg skal bytte om ventilpakkene, mye olje til spille men har noen liter olje fra forrige overhaling..

Bytter om ventilpakker og hjernen igjen og starter opp..ingen feilmeldinger...

Testur ok!! YEZ, heller ingen ulyder fra kassa alt ok!

Bare og håpe det holder lenger enn ett år denne gangen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Satt med hjertebank og tunga ut av kjeften mens jeg leste her nå! hehe.

Bra at alt gikk godt tilslutt! Den var i god stand når jeg hadde den, så den har nok en stund foran seg, Den kassa er ikke kjørt hardt i det hele tatt.

Hvordan kom du frem til å bytte ventilpakninger? hvorfor var det løsningen?

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, var litt det som var meningen hylle :-)

Fordi vi sjekket på zf sine sider og fant ut at i 5hp30 så er den levert med 3 forskjellige ventilpakker..

Ja, den virker til og funke fint heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Automathavari igjen.

Bilen selges IKKE som jeg først tenkte, da jeg ble dritt lei når kassa bare varte 1500km.

Fikk noen dager og tenke på, så kom jeg fram til at det var dumt og selge en så go bil :-)

Så nå bygger jeg om til manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...