chiller Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Etter å ha hatt en svensk E34 535 til å kjøre gris med på islagte vintervann ble jeg rimelig glad i E34. Har også en E28 med motor fra en 635 som har fått meg til å skjønne at jeg trenger en inline 6 med injection som bruksbil Har derfor kjøpt meg en svart 525 fra 1989. Den har den gamle lille seksern, M20B25. det meste fungerer men det er selvfølgelig endel småting: hvis den står på tomgang og jeg gir litt gass detter den i turtall, hvis jeg i tillegg belaster motoren litt (som når jeg skal kjøre rolig ut fra et kryss) så kan jeg få den til å dø. gir jeg litt mer brutalt gass så den kommer seg opp på 1500 rpm så er det ikke noe problem. Jeg lurer på om det kan være LMM eller TPS. noen synspunkter? den har også innimellom startproblemer. Helt dødt (ikke anntydning til forbrenning) før den plutselig starter, og da går den som en klokke. Misstenker bensinpumpa, høres det fornuftig ut? Det tikker som en dårlig dieselbil når den blir varm, hva er løsningen? Ser det er mye snakk om motorrens og slikt men det er jo ikke hydrauliske løftere på denne motoren, så er vel ikke så mye å hente der. Bytte til tykkere olje kanskje? standardfeilen med "PLONG - Kuhlwasser" når jeg fyrer opp bilen. Hva pleier å være feil? Må jeg kjøpe ny sensor? Prøvde å koble den av og sprute på litt el-fix-på-boks, men det hjalp null. Tempratur-gaugen ligger stabilt en peker-bredde til høyre for midten (et par mm), da jeg har nok erfaring med gamle bmw'er og koking er jeg litt paranoid for akuratt tempen. Den ligger dog der stabilt selv om jeg står stille på tomgang eller om jeg kjører inspirert. Er dette normalt og "kurrant" eller burde jeg prøve å bytte til en kaldere termostat? Den firkantede avlange koppholderen mellom stolene forran fungerer også dårlig.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Hvis den tikker fælt kan det jo være et tegn på at det er på tide å justere ventilklaringer.. det må gjøres hver 20.000km eller hva det nå er på M20. Ganske ofte ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Dysene dine kan også vere trøtte. Dyser kan tikke en god del, men jeg ville som Gunnar sier, justere ventilerne. Veldigt enkelt på M20, gjøres på under en time. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvalaracing Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 det med tomgangen kan lønne seg og prøve og rense tomgangsmotoren.Hadde litt kødd med den gamle 525en min med den med noen lignende symptomer. treg og starte ov og til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chiller Skrevet Mai 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2007 Hvis den tikker fælt kan det jo være et tegn på at det er på tide å justere ventilklaringer.. det må gjøres hver 20.000km eller hva det nå er på M20. Ganske ofte ihvertfall. hver 20.000 km!? galskap Hvor mye koster det? Føler meg ikke helt klar for å gjøre slikt selv enda... Dysene dine kan også vere trøtte. Dyser kan tikke en god del, men jeg ville som Gunnar sier, justere ventilerne. Veldigt enkelt på M20, gjøres på under en time. Rimelig sikker på at det ikke er dysetikking. Burde ikke bli så dyrt å få noen til å justere hvis det tar under en time. det med tomgangen kan lønne seg og prøve og rense tomgangsmotoren.Hadde litt kødd med den gamle 525en min med den med noen lignende symptomer. treg og starte ov og til. Tror ikke det er den, for selve tomgangen er kjempefin og stabil, men jeg kan jo prøve å rengjøre den, skader jo ikke. Hvordan er prosedyren for å rengjøre iac-motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 3, 2007 Share Skrevet Mai 3, 2007 hver 20.000 km!? galskap Hvor mye koster det? Føler meg ikke helt klar for å gjøre slikt selv enda... Usikker på hva det koster, men er relativt kjapt gjort. Det skal gjøres på både Inspection I og Inspection II (blir vel ca. hver 20-25kkm). I tillegg skal regreima tas hver andre Inspection II (som skal være ca. 90.000km.. men ser mange også sier hver 60.000km). Som du kanskje skjønner kan man med fordel velge en utgave med M50-motoren.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Mai 3, 2007 Share Skrevet Mai 3, 2007 En ok guide for justering av ventiler : http://www.bmwe34.net/e34main/maintenan ... adjust.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chiller Skrevet Mai 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2007 hver 20.000 km!? galskap Hvor mye koster det? Føler meg ikke helt klar for å gjøre slikt selv enda... Usikker på hva det koster, men er relativt kjapt gjort. Det skal gjøres på både Inspection I og Inspection II (blir vel ca. hver 20-25kkm). I tillegg skal regreima tas hver andre Inspection II (som skal være ca. 90.000km.. men ser mange også sier hver 60.000km). Som du kanskje skjønner kan man med fordel velge en utgave med M50-motoren.. Den har gått 60kkm siden regreimbytte så er vel på tide det og. Fikk bilen rimelig billig (13500,-) så kan ikke være så kravstor på motor. Har også sett mange M50'er som har gåen toppakning så er jo litt skeptisk til de og. En ok guide for justering av ventiler :http://www.bmwe34.net/e34main/maintenan ... adjust.htm Oj, det så slettes ikke hardt ut! takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå