Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noen som kan fortelle meg om det er enkel eller dobbel vanos på M52B28 fra 1995? :)

Og taper man mye hk på automatkasse versus manuell?

Hvordan er 328i VS 325i?

Takker for svar :)

Skrevet

M52B28 har enkel vanos. Motoren yter like mange hester med automat som med manuell kasse, men bilen bruker ca 0,7 sekunder mer på sprinten 0-100km/h med automat.

328 er fra 0-100km/h 1 sekund raskere enn 325, og forskjellen på en 328 og en 325 ligger hovedsaklig i hvordan motoren leverer kreftene. Mens 325 motoren må piskes opp på turtall for å yte, er 328en sterkest i mellomregisteret. 328en har også et vesentlig bedre dreiemoment (280nm kontra 245nm på 325). M52 motoren er også en nyere konstruksjon uten støpejernsblokk. Etter å ha kjørt 328 i lengere tid, synes jeg 325en virker noe slapp.

Skrevet
Har 325 også denne irriterende ventetiden fra du slipper gassen til motorbrems som 328 har?

Noe bedre er den, men fremdeles langt unna S-motorenes respons.

Skrevet

gassresponsen fra da du slipper gassen på en m52 er jo minimal/lite merkbar til f.eks en m50. M52 er jo mye "bedre" på mange andre måter. 328i har mye mer bånndrag og kraft enn 325i. Det er stor forskjell på disse to modellene. Skal du sammenligne må man sammenligne 323i mot 325i. Disse er mer jevne.

Skal du velge hadde jeg klart gått for 328i

Skrevet

Jeg kan kun sammenligne E36 325i uten Vanos og M52B28TU fra E46 med dobbel Vanos som jeg har hatt. 328 er MYE sterkere motor, spesielt fra lavere turtall.

325 har jo lignende toppeffekt (selv om mange hevder at 328 har høyere effekt enn oppgitt) men hvor ofte er man på 6500 o/min?

Skrevet
Ja, ok. Jeg vet at motoren yter det samme, men det var fra motor til hjul jeg lurer på om det er mye tap på hk?

Er det nokon som vet? :)

Skrevet
gassresponsen fra da du slipper gassen på en m52 er jo minimal/lite merkbar til f.eks en m50.

Den skjønte jeg ikke. Hvilken motor er kjappest..?

mener at det er marginal forskjell på de to motorene vedr. gassrespons.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...