Gå til innhold

Initialer på registreringsplate.

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke DM på lista over Oslo?

Jeg vil gjette på at årsaken i dette tilfelle blir at bokstaver som "M" og "W" visuelt er "dobbeltbokstaver" og dermed uegnet på skilt.

Du vil nok heller aldri finne "Æ", "Ø" og "Å" da dette er særnorske bokstaver.

For en del år tilbake var det i media en diskusjon på hvorvidt man skulle bruke "SS" siden det kunne være støtende for dem som var med i krigen, men de kom da fram til at siden dette var så lenge siden at det kunne brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Andreas1. Bokstavene G, I, M, O, Q, W, Æ, Ø og Å benyttes ikke på norske skilt. Husker jeg leste om dette i NAF-boka når jeg kjedet meg i baksetet på ferieturer som liten gutt. På http://no.wikipedia.org/wiki/Bilskilt ser man at det i dag er to unntak for dette, nemlig GA og AW. Angående oversikten du postet så manglet du HY - hydrogenbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at man ikke får nyregistrere biler (unntak finnes, men det er sjeldent) så er det jo ikke - dersom dette hade vært mulig - sikkert at det aktuelle veikontoret har tatt i bruk LJ-serien ennå. Jeg ser det er Tønsberg som har denne og jeg aner ikke hvor langt de har kommet, men la oss si de er på LH 80000, da må du vente lenge! :P Og er de allerede kommet til LK så er toget gått. Men ved kjøp av ny bil, eller import så er det mulig, forutsatt at det aktuelle veikontoret er på riktig serie. Skal tro hvor lenge det er til Oslo starter på EE-serien? ;)

For å oppfyllle drømmen din så er det langt enklere å kontakte folkeregisteret og bytte navn! :lol:

Det var da som bare.. Jeg vet at LJ eksisterer, og må vel kanskje se meg nødt til å kjøpe en bil med LJ-skilter ;-)

LJ er her i Tønsbergs-området ja, og er det som blir tildelt nå for tiden. Tror vi er på LJ 2xxxx nå. Blir skiltene dine stjålet kan du få nytt nummer, og velge LJ-skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skilt skulle "bli borte" da får du bare nye skilt med samme nummer.

Da jeg registrerte min lå skiltene i Skien, så hvis jeg ikke ville dra dit og hente dem, måtte de lage nye med samme nummer som jeg kunne hente i Oslo....mot ekstra betaling self.

Så tror uansett hva som skjer, så følger nummeret bilen til døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skilt skulle "bli borte" da får du bare nye skilt med samme nummer.

Da jeg registrerte min lå skiltene i Skien, så hvis jeg ikke ville dra dit og hente dem, måtte de lage nye med samme nummer som jeg kunne hente i Oslo....mot ekstra betaling self.

Så tror uansett hva som skjer, så følger nummeret bilen til døden.

Nei, det stemmer ikke. Blir skiltene stjålet får du velge selv om du vil beholde gammelt nummer eller ta et helt nytt. Årsaken til det er enkel - blir skilter stjålet skal de som regel brukes til noe kriminelt. Da vil man ikke assosieres med de lenger.

E46en til foreldrene mine har et annet skiltnummer nå enn da den var førstegangsreg. i Norge i 2002. Da ble den reg. under BD. Nå går den på DK-skilter, etter at de gamle ble stjålet i 2005. Det står også innskrevet i kjøretøyregisteret på det nye nummeret at den tidligere hadde BDxxxxx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bekrefte det sistnevnte her.

En kompis av meg ble frastjålet skiltet forran, sikkert bare på faenskap, og han fikk helt nytt registreringsnummer pga sikkerhet.

Vil tro at dette er noe som vurderes nøye i hvert tilfelle, ellers hadde jo alle bare gjort slik for å få seg et nytt regnr.

Men hvis skiltet jevnlig durer igjennom bomringer, fotobokser og gir faen i parkeringsregler som resulterer i bøter daglig...så er det sikkert en løsning ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som fikk frastjålet den E36 328i coupéen hvor dette forumet ble omtalt både i Aftenposten og Dagbladet, og faktisk forumbrukere her klarte å spore opp bilen og få politiet til å ta tyvene fikk nytt reg.nr. fordi det opprinnelige reg.nr. hadde så me negativ omtale rundt seg. Her var det altså ikke snakk om at skiltene ble borte men hele bilen, skiltene stod fortsatt på når pågripelsen skjedde.

Det var dette jeg tenkte på i forhold til at det skal en del til å få nytt reg.nr., jeg var ikke klar over at man får det om selve skiltene blir stjålet. Da er det jo "lett", for "skilttyver" herjer jo i trådstarters nabolag i disse dager. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...