Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en 325 87 som skal skifte toppakning snart på , lurer på å porte toppen, kva effektøking får en? noen som vet ken som utfører slikt arbeid?

Skrevet

Effektøkningen blir minimal utifra hvor mye du må betale for en skikkelig portejobb. Kanskje noen få hester.

Men setter du inn større ventiler, annen bensinstyring og vassere kam med stive fjærer blir historien en helt annen :) Og veeeldig dyrt...

Ikke gjør det om du må betale for det.

Poirting er nesten bare polering av innsugs og eksos kammere. Javnere flyt for gassene, men lite for seg på en standard motor ellers.

(Innsygskammrene skal egentlig være litt røffe for å blande luft\bensin bedre enn helt glatte kanter.)

Skrevet

Å dette ble basert på?

Det siste du sier er riktig.. er jo mange teorier på det her. Men en glattpolert innsugsport er ikke gunstig fordi de små bensinpartiklene har en tendens til å feste seg på disse glatte flatene. Sist jeg hørte var det mikroskopisk rillede porter som var bra.. I teorien likt ett geværløp som får luft og oksygen til å spinne rundt og blande seg bedre i sammen.. Porting er jo som kjent til å for forbedre innsuget..

Jeg har erfaring fra en E36 325i.. Når jeg følte med fingrene inn i innsugsportene, kunne jeg kjenne kanter, som ofte blir kalt "grader", på opptil 2-3 mm.. Det er disse "gradene" man fjerner ved porting.. Disse gradene skaper "drag (les: engelsk)" og turbulens, noe som hindrer lett flyt inn i forbrenninskammeret. Dette gir dårligere fylling og derfor dårligere utnyttelse av forbrenningen.. Ved porting, fjerner man "gradene" og dermed flyter luft og bensin lettere inn i forbrenningskammeret. Bedre smell, er lik mer hester..

Porting er i bunn og grunn bedre utnyttelse av drivstoffet fordi blandingen fyller bedre forbrenningskammeret. Det VIL gi effekt. Men veldig variabelt utifra motor til motor. Uansett er toppen slik som den er i dag, omtrent slik den var i fra støpeformen. Dette er ikke optimalt uansett.. Portejobb er det rundt 7000,- for.. Og på en bil med originalt 200 hester og rekkesekser BØR man kunne hente 10-15%. Som sagt VEELDIG varierende ettersom resultatet fra støpejobber varierer fra biltype til biltype..

Følte for å gi et mer utfyllende svar enn det du fikk i sted.. Syns å si at du ikke får noe særlig ut i forhold til hva det koster er rimelig feil.. En porting av toppen er jo grunnleggende i motortrim.. Alle vet at det er i forbrenningskammeret det skjer, og det er naturlig å optimalisere dette like mye som alt annet..

Når det gjelder å sette på stivere fjører og kvassere kam er jo dette hovedsaklig for å dra motoren "Lengre" på turtall.. Stivere fjører gjør lukking av ventiler kjappere som gjør at du kan dra motoren lengre, uten at du får ventilflyt.. Kvassere kam gir større åpning og/eller raskere åpningstider.. Varierer jo hvilken kvass kam man går for..

Når det kommer til større ventiler: Hvorfor ikke gjøre noe heller for å optimalisere "flowen" med de ventilene man har??

Skrevet

ja det var vel å ta i... ;) Men det er faktisk endel.. Mer enn mange tror.. Du kan si en port med en åpning med ett tenkt rundt hull på 2,5 cm diameter.. Om du porter ut hullet 2 mm så har du videt ut arealet av åpningen med rundt 17% Dessuten har man sannsynligvis laget riller slik at bensinen og lufta blander seg bedre inn mot forbrenningskammeret.. Dette igjen gir betraktelig bedre fyllning av kammeret, og det sier seg selv at det gjør endel..

Hvorfor er det usannsynlig at du henter ut 20% på porting.. da en chipping fra 192 hester ofte gir en forventet økning oppmot 20 hester? Noen operer jo med effektøkning fra 192 hester til 220 hester i en M50 B25 motor.. Sannsynlig mye?

Uansett hvilken diskusjon vi skal begi oss ut på... En porting av topp ER ett av grunnlagene for motortrimming.. Det burde være noe avd et første som blir påtenkt, hvertfall om man skal trimme sugemotor..

btw Hardtop: Kjent hvor mye grader det er nedi toppen på en M50B25?

Sier seg selv det er litt å hente.. Alle monner drar. Og det spørs jo selvfølgelig hvem som gjør det.. Han som porter min var en av de som jobbet på dragracingteamet til Liv Bærstad da ho ble verdensmester i dragracing.. Og hva han drev med? Toppen seff...

Hvorfor gjør ikke folk dette? For det første, om man ikke kan skru selv.. Så er det omtrent 10 000 for å få noen til å skru opp og igjen toppen din.. Så er det omtrent 2000 for ett slipesett.. Deretter er det alt fra 500 - 800 for høvling av topp.. Oppi alt det her koster det 5-7000 å porte toppen.. Så er du nødt til å skifte all olje og fylle på kjølevæske og div dilldall.. Så at du er oppi bortimot 20 000 om du ikke kan skru sjøl er helt sikkert...

Så klart.. Om du spør hva kostnadene er rundt porting og hvor mye effekt du får ut av det.. Så er det dyrt.. Men selv portingen er ikke dyr.. Men det er klart.. 20000 for porting, kontra 5-7000 for chipping (begge priser regnet at man ikke skal gjøre noenting sjøl) så sier det seg jo selv hvor hestene er billigst å hente??

Skrevet

Vel, må vel si at her blir det veldig mye teoretiske antydninger rundt porting, (Mitt poeng er at man ikke nytter noe særlig av det alene, men sammen med andre krumspring så gjør det mye) Hjelper ikke hvor mye du putter inn på den ene siden om ikke andre siden gjør det samme Derav luft\fuel forhold som avgjør.

Orginalt er det orginalet tilpasset det orginale oppsettet. Modifisering utenom dette vil kreve modifisering av elektronikkk også, om man skal hente ut marginene som er der.

Og er mange faktorer inne i bildet her.. om man porter opp, slipper kammen igjennom det man ønsker mere ut av en porting, eller må kammen tilpasses ?

(ER forøvrig enig med "Teddysen" at porting er grunnlaget for en god trimming (uten turbo), eller den ekte tekniske trimmingen om man vil :) )

Har man ikke god gjennomstrømmningen i motoren feiler allt annet, men da snakker vi om mere enn 300 HK+ !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...