Gå til innhold

M30 3,5l sugis / Update 20/5


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

Gått til anskaffelse av en 3,5l M30 motor som skal få smake turtall! :twisted:

Slik jeg regner med den ca. kommer til å bli i grove trekk:

Bunndel:

- Hone sylindra

- Smidde stempler laget på bestilling som gir en komp rundt 12,0:1

- Vekta stempler, råder, stempelbolter

- Avbalansert veivparti med PPF's hub (den orginale i fremkant av veiva løsner ved turtall over 6500 rpm)

- O-ringa blokk

Topp:

- Portejobb. Kanskje med større ventiler.

- Kam laget på bestilling. Muligens noe sånt som 320 grader, 12,5mm løft og 100 grader i nockvinkel

- Billettfreste vippearmer fra VACmotorsport eller Ireland Engineering

- Vippearmslåser fra Ireland Engineering

Innsugning:

- S38 gasspjeld med trakter rett ut fra gasspjelda, med adapterplate

Motorstyring:

- Lurer på å prøve Gasolin sitt KMS sprut. Eller kanskje det blir MS. Får se ann.

Eksos:

- Enten kjøpt eller hjemmelaget grenrør

- 2x2,5" eksos

Gir og clutch:

- Sachs 765 trykkplate med 4-puk sinter lamell

- Getrag kassa på bildene under eller M5 kasse fra E28 M5

Her har dere noen bilder av motoren komplett, klar for demontering

HPIM0952.jpg

HPIM0950.jpg

HPIM0948.jpg

HPIM0949.jpg

Getrag kassa:

Står 262 på den. Er med delt clutch-hus. Trodde de bare kom i fire trinns, foruten 262 CR som kom i E30 M3. Lest meg til at 86 535 skal ha 260 kasse, så er litt rart det her. Noen som kan si meg hva kassa mi heter?

HPIM0954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke Getrag 265 den heter? Den satt i hvertfall i 535i..

På det nummeret jeg finner på kassa, så står det 262. Spurt litt om dette på CCN forumet, og fikk da en stor liste med navn på hvilke kasser som satt i hvilke biler osv. PDF filer, og da står 262 kun oppført som fire-trinns, foruten CR kassa i E30 M3.

Har 265 løst clutchus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag 262 er kun 4 trinns såvidt jeg vet ja.

Bortsett fra CR som skal være sportskasse såvidt jeg vet.

Har ei Getrag 262 selv som skal få sachs 765 trykkplate men 6 puck`s sinterclutch og oljekjøling før jeg skal montere den i 745`en var planen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag 262 er kun 4 trinns såvidt jeg vet ja.

Bortsett fra CR som skal være sportskasse såvidt jeg vet.

Har ei Getrag 262 selv som skal få sachs 765 trykkplate men 6 puck`s sinterclutch og oljekjøling før jeg skal montere den i 745`en var planen :)

Hvorfor vil du ha fire-trinns kasse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag 262 er kun 4 trinns såvidt jeg vet ja.

Bortsett fra CR som skal være sportskasse såvidt jeg vet.

Har ei Getrag 262 selv som skal få sachs 765 trykkplate men 6 puck`s sinterclutch og oljekjøling før jeg skal montere den i 745`en var planen :)

Hvorfor vil du ha fire-trinns kasse da?

Det er fordi han har en sånn stående i 728'n sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,ser det står på prosjekt tråden din at det blir enten kjøpt eller hjemmelaga grenrør på m30 motor'n din,lurte da på om du kan lage et grenrør til m30 motor'n i e30'n min? :) Hønefoss.

Kanskje jeg kan gjøre det når mitt evnt. er ferdig. Så kan jeg lage et likt :)

Får se ann litt. Grenrøret ligger relativt langt frem i tid, så kan ta litt tid altså!

Koed og Ireland Engineering har grenrør til deg om du ikke greier ventetida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag 262 er kun 4 trinns såvidt jeg vet ja.

Bortsett fra CR som skal være sportskasse såvidt jeg vet.

Har ei Getrag 262 selv som skal få sachs 765 trykkplate men 6 puck`s sinterclutch og oljekjøling før jeg skal montere den i 745`en var planen :)

Hvorfor vil du ha fire-trinns kasse da?

Det er fordi han har en sånn stående i 728'n sin..

Det forklarer saken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en så kvass kam? må jo ligge å presse bilen no grusomt på turtall hele tiden da for og få noe spessiell effekt..

mister jo godt me bunndrag også,men kommer godt når den kommer tenker jeg:D

Gått til anskaffelse av en 3,5l M30 motor som skal få smake turtall! :twisted:

Slik jeg regner med den ca. kommer til å bli i grove trekk:

Bunndel:

- Hone sylindra

- Smidde stempler laget på bestilling som gir en komp rundt 12,0:1

- Vekta stempler, råder, stempelbolter

- Avbalansert veivparti med PPF's hub (den orginale i fremkant av veiva løsner ved turtall over 6500 rpm)

- O-ringa blokk

Topp:

- Portejobb. Kanskje med større ventiler.

- Kam laget på bestilling. Muligens noe sånt som 320 grader, 12,5mm løft og 100 grader i nockvinkel

- Billettfreste vippearmer fra VACmotorsport eller Ireland Engineering

- Vippearmslåser fra Ireland Engineering

Innsugning:

- S38 gasspjeld med trakter rett ut fra gasspjelda, med adapterplate

Motorstyring:

- Lurer på å prøve Gasolin sitt KMS sprut. Eller kanskje det blir MS. Får se ann.

Eksos:

- Enten kjøpt eller hjemmelaget grenrør

- 2x2,5" eksos

Gir og clutch:

- Sachs 765 trykkplate med 4-puk sinter lamell

- Getrag kassa på bildene under eller M5 kasse fra E28 M5

Her har dere noen bilder av motoren komplett, klar for demontering

HPIM0952.jpg

HPIM0950.jpg

HPIM0948.jpg

HPIM0949.jpg

Getrag kassa:

Står 262 på den. Er med delt clutch-hus. Trodde de bare kom i fire trinns, foruten 262 CR som kom i E30 M3. Lest meg til at 86 535 skal ha 260 kasse, så er litt rart det her. Noen som kan si meg hva kassa mi heter?

HPIM0954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en så kvass kam? må jo ligge å presse bilen no grusomt på turtall hele tiden da for og få noe spessiell effekt..

mister jo godt me bunndrag også,men kommer godt når den kommer tenker jeg:D

Motoren bygges for høy toppeffekt. Kommer nok til å få skikkelig racemotor karakteristikk. Motor med lite bunndrag som må ligge på høyt turtall for å virke er jeg vant med, og jeg liker det :D

Spent på å se hvordan den greier turtallet. Har nok lett for å bli svingninger i en så lang veiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...