Gå til innhold

M30 3,5l sugis / Update 20/5


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor trimme ihjel en 12v 3.5 for mere penger enn du må betale for en M3 3.0 motor, å til og med får mindre hk?

Morro å lage/trimme, for all del, men det blir litt bakvendt for meg når du kan få en "moderne" orginalmotor ifra en E36 i den bilen som både går bedre, er myye bedre å kjøre med, og i tilegg er driftsikker.. Mindre arbeid, mindre penger, mere morro.. Jeg skjønner ikke helt dette prosjektet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trimme ihjel en 12v 3.5 for mere penger enn du må betale for en M3 3.0 motor, å til og med får mindre hk?

Morro å lage/trimme, for all del, men det blir litt bakvendt for meg når du kan få en "moderne" orginalmotor ifra en E36 i den bilen som både går bedre, er myye bedre å kjøre med, og i tilegg er driftsikker.. Mindre arbeid, mindre penger, mere morro.. Jeg skjønner ikke helt dette prosjektet :)

Ditto! Men han vil tydeligvis ikke høre så da får det jo være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag 262 er kun 4 trinns såvidt jeg vet ja.

Bortsett fra CR som skal være sportskasse såvidt jeg vet.

Har ei Getrag 262 selv som skal få sachs 765 trykkplate men 6 puck`s sinterclutch og oljekjøling før jeg skal montere den i 745`en var planen :)

Hvorfor vil du ha fire-trinns kasse da?

Det er fordi han har en sånn stående i 728'n sin..

OG fordi det sies at den skal være sterkere enn 5-trinnskassene.

Når det gjelder utveksling så får man ca like god fart i alle girene med 4 trinnskassa som med 5 trinnskassene bare at 5 trinnskassene har et gir ekstra så godt som..

Og med 4 trinnskassa vil jeg få ei toppfart på +/- 260km/t, og dette er da mer enn nok, trenger ikke et gir til da..

Edit: må nevne at når jeg snakka om 5 trinnskassa så var det Getrag 265 jeg snakka om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 5-trinnskassene "bare" har et gir ekstra, så utgjør det ganske stor forskjell på turtallet i 100. 4. giret på 4-trinns bør ikke være veldig forskjellig fra 5. giret på 5-trinns, ellers blir det slitsomt å kjøre med. Det kan være det ikke er slik på papiret, men det er kanskje forskjellig diff med 4 og 5-trinns, slik at det til slutt ender opp med tilnærmet samme utveksling. Believe me, jeg har prøvd å kjøre 535i med 520-diff.. det er SLIT å ikke ha et skikkelig cruisegir til 80-120-hastigheter... eller høyere for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart man nesten får kjeft for å gjøre noe ikke alle andre gjør :?

Kanskje jeg skal holde motorprosjektene mine hemlige fremover, hehe.

Det å sette inn en M3 motor blir for kjedelig. Er jo som å kjøre en hvilken som helst annen bil, bare med litt ekstra knuff.

Synes det er mye morsommere å utforske litt selv, finne ut hva som funker, prøve litt mer, se om det ble positiv forskjell osv.

Jeg velger å tippe at den motoren her kommer til å levere mer enn en 3,0l S50 maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag 262 er kun 4 trinns såvidt jeg vet ja.

Bortsett fra CR som skal være sportskasse såvidt jeg vet.

Har ei Getrag 262 selv som skal få sachs 765 trykkplate men 6 puck`s sinterclutch og oljekjøling før jeg skal montere den i 745`en var planen :)

Hvorfor vil du ha fire-trinns kasse da?

Det er fordi han har en sånn stående i 728'n sin..

OG fordi det sies at den skal være sterkere enn 5-trinnskassene.

Når det gjelder utveksling så får man ca like god fart i alle girene med 4 trinnskassa som med 5 trinnskassene bare at 5 trinnskassene har et gir ekstra så godt som..

Og med 4 trinnskassa vil jeg få ei toppfart på +/- 260km/t, og dette er da mer enn nok, trenger ikke et gir til da..

Edit: må nevne at når jeg snakka om 5 trinnskassa så var det Getrag 265 jeg snakka om.

Den må vel bli veldig langbeint å kjøre med da? 120+ i 2. gir og greier. Hvilken utveksling har du i diffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må vel bli veldig langbeint å kjøre med da? 120+ i 2. gir og greier. Hvilken utveksling har du i diffen?

Har 3.07 i utveksling på diffen, men den er desverre ikke sperre..

Blir nok byttet ut med en sperrediff fra nyere 745 etterhvert, den har utvekslingen 2.93 om ikke det tas mye feil nå.

Det er vel helst den siste diffen som gir de litt over 260km/t`ene i fjerde.

Den diffen jeg har nå vil vel gjøre 250km/t, der omkring

Gunnar: 520 diff gjør nok girene ganske korte.

Tviler på at det blir stress å kjøre i 100km/t i fjerde ettersom hastighetene i girene vil havne på ca: 70, 120, 190, 260km/t

Hadde man plussa på det siste giret hadde den teoretiske toppfarten vært 310km/t ca,det blir for mye..

Er ikke mye forskjell på de 4 første girene på 5 og 4 trinnskassene, men der er en ørliten forskjell, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart man nesten får kjeft for å gjøre noe ikke alle andre gjør :?

Kanskje jeg skal holde motorprosjektene mine hemlige fremover, hehe.

Greia er jo det at du i bunn og grunn sitter med grunnkonseptet som BMW en gang hadde da de laget S38, har en brøkdel av utviklingsbudsjettene til BMW, og vil trolig ende opp med noe som går dårligere enn en S38 (12v osv.), OG er mindre holdbart. Jeg ser absolutt poenget i å gjøre ting selv, men siden du allikevel skal bruke så mye penger på den, hvorfor ikke heller gjøre en S38 enda hvassere? ;)

Den har allerede sperra 1000rpm høyere enn M30. ;)

Men for all del, creds til deg for å gjøre noe originalt. Jeg er sikker på du får noe som både går bra og lager fin lyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker fort på en S38 at den er veldig kjørbar. Den er jo langt fra maks trimma. Får se hva motoren benker. Synsing er det bare tull å drive med

Så det du indirekte sier er at du vil ha en ukjørbar motor?

Misforstå meg rett, jeg ser poenget i å gjøre ting selv og utradisjonelt og ser også poenget med å ha en morsom/sint sugetrimma motor. Men kostnader og sunn fornuft taler veldig imot.. Å kjøre fra en S50B30/S38B36 med en modifisert M30B35 har jeg imidlertidig store problemer med å tro. Arbeidsregisteret har jeg for meg blir ganske snevert (?).

En ting har jeg fått inn med teskje, og det er at 4 ventiler pr sylinder er bedre enn 2.

Mitt tips: Få tak i en slitt/havarert S38 og bygg den opp fra bånn (siden du først skal sette inn skikkelig NA innmat). En S38 med ekstremarbeid i toppen tror jeg kan bli skikkelig killer, på godt og vondt.

Fjern for all del ikke prosjektet, det er alltid morro å følge med uansett hva man bygger. Litt takhøyde og meningsutvekslinger må imidlertidig tåle :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...