Padi Skrevet Mai 7, 2007 Skrevet Mai 7, 2007 "PARKERINGSLYS3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys." dette er då ifølge google ei lykt, ikkje det som er inni, men heile skiten! så lenge faenskapet gjer frå seg kvitt lys når ein skrur brytaren over på parkering, er ein jo heilt i samsvar med det som står skrive heilt oppe! Heilt enige. Det står to lykter og ikke to lys. Så en kan vel ha to LYKTER som det er FIRE LYS i fra,to fra vær LYKT, det er også en måte og tolke loven på Hmmm
Muren Motorsport Skrevet Mai 7, 2007 Skrevet Mai 7, 2007 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=4 ... ys&start=0
André Skrevet Mai 7, 2007 Forfatter Skrevet Mai 7, 2007 men hvis jeg tar ut pæren i de to innerste lysa da? Eller er det slik at hvis jeg har 4 "lykter" på bilen, så MÅ de 4 lyktene fungere?
R.E.H Skrevet Mai 9, 2007 Skrevet Mai 9, 2007 det som en innstallert på en bil for åsi d sånn skal fungere.. det er lov med bare to parklys som lyser hvitt eller gult..AE lyktene som man kjøper med tüv "godkjenning" er absolutt ingen selfølge at det er lovlig.. di bilene som leveres med AE lykter er jo typegodkjent... ingenting å krangle på.. er veldig enkelt som sagt tidligere..
Eide Skrevet Mai 9, 2007 Skrevet Mai 9, 2007 Har høyrt at bmw brukte som argument overfor myndighetene når td E39 m angeleyes kom, at begge ringene har ei felles pære(lyskilde), og at det på denne måten kan defineres som ei lykt.. Ikkje veit eg men høyrte ein som snakka om dette på eit kurs som omhandla lysutstyr på bil.
Hybris71 Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 Gammel tråd, ja, men kunne ikke dy meg: Diskusjonen om antall parklys spiller i praksis ingen rolle. Dersom noen hevder at du har for mange parklys, er det bare å gi beskjed om at du har 2 parklys og X antall markeringslys. Det er tillatt å ha ytterligere hvite markeringslys som viser forover, så lenge de er montert parvis: Kjøretøyforskriften, § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha:MARKERINGSLYS 4. Bil kan ha lykter på sidene, foran og/eller bak som gir hvitt markeringslys fremover og rødt markeringslys bakover. 4.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2. Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 4.2 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 190 cm. Når det er nødvendig på grunn av kjøretøyets konstruksjon eller det utstyr det brukes med, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten i lyktene foran og bak på kjøretøyet økes til den høyde som er nødvendig. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 4.3 Lyktene skal monteres parvis og være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 15 cm fra bilens ytterste kant. 4.4 Lyktene må være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Det står riktignok at den lysende flatens ytterkant må være mindre enn 15 cm fra kjøretøyets ytterkant, men ikke i hvilken retning... Og hvem kan se om lykten avgir rødt lys bakover, når det er et helt kjøretøy i veien?
Robbi3 Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 Hahah, jeg vet veldig godt hva de mener. Ble også stoppet i teknisk kontroll, men klarte å snakke meg unna. Saken er at E34 har ikek llykteglass utenpå. Derfor blir det "4" lys sånn teknisk sett. På min da, E46 er det lykteglass utenpå. Altså er det kun "2" lys som er park.. Selv om det ser ut som 4
painkiller Skrevet Juli 31, 2010 Skrevet Juli 31, 2010 Ta heller å fjern de AE ringene du. Enig med Hitokiri her, ser max jalla ut når man kommer med AE lykter på en E34, eller en E30 for den saks skyld.
ingard Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Ja, dette jalla-regelen har jeg ikke så mye imot.. Ringer på biler som ikke har det originalt skulle vært forbudt med lov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå