Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var plutselig den ene frontlykta helt våt på innsiden av glasset. Har aldri vært antydninger til dugg tidligere. Hva har skjedd? Er det et kjent problem på e36? Kan det fikses, eller må jeg kjøpe ny lykt?

Bilde001.jpg-for-web-NORMAL.jpg

Skrevet

Er et kjent problem. Løsningen kan være at du borrer et lite hull på baksiden så fukten går fort ut. Ny lykt vil jo selvsagt fikse dette også..

Skrevet
prøv å la bilen stå med lysa på litt. kanskje varmen får det bort.

Det hjalp ikke stort.

Er det en pakning som har blitt dårlig kanskje, som det bare er å bytte?

Skrevet

Ta av lokka bak, der du kommer til pærene, og kjør uten disse litt...

Sett de så på igjen (kanskje sjekke pakning osv her oxo når du først har de av) og se om det holder seg... Funka på min :-)

Skrevet

Sett de så på igjen (kanskje sjekke pakning osv her oxo når du først har de av) og se om det holder seg... Funka på min :-)

Det er kanskje ikke så lett å se på bildet, men det er ikke noe dugg i de to lampene (nær og fjærnlys) som sitter inni lykta. Det er kun bak det glasset som sitter helt ytterst som det er fukt, så da hjelper det nok ikke å ta ut pærene.

Skrevet

Eg hadde det samme på mine lykter og eg skrudde lyktene av bilen og borret ett par små hull i bunnen av lykten litt forran lyktene inni og da får di lufting og ikke mer dugg.

håper dette kan hjelpe deg

• 1 month later...
Skrevet

Ja,jeg har fått samme problem i disse dagen det var ekstrem fuktighet nå. Altså bak frontglasset. Er det mulig å ta av det glasset fra selve lykta?

Skrevet

IKKE borr hull i lykta. Det er en grunn til at en lykt skal være tett.

Vet at en del her har sagt tidligere at det hjelper, men jeg ville ikke gjort det.

Hadde samme problemet selv. Det jeg gjorde var:

1. Bytt pakningen i lykta. Denne koster ikke rare greiene. Lett og bytte.

Den går rundt hele lykta mellom glasset og sokkelen.

2. Sjekk pakningene på lokkene på baksiden av lykta. De må være i orden og låsemekanismen til lokkene må være intakt.

3. Se etter sprekker i lykta. Jeg hadde en på toppen av lykta, akkurat der hvor festet er. Bruk noe fugemasse og tett eventuelle sprekker.

4. Evakuer fuktig luft fra lykta. Hvis du innesperrer den fuktige lufta så vil det dugge igjen. Ta av lokkene bak og ta ut pærene. Du kan bruke en føner i en halvtimes tid og tørke ut lykta eller la den ligge inne i noen dager.

Litt jobb, men det skal fungere det der. Borrer du hull så får du bare tappet ut kondensvannet når det kommer. Men da vil antakelig

problemet bli vedvarende i vått vær. Jeg gjorde det som jeg beskrev i punktene over, jeg har ikke hatt problemer siden det.

Skrevet

Grei jobb å bytte pakningene...30-45min. hvis du er rask(pass på å ikke ripe opp frontplata)

Ta av alle tilkoblingene.

Demonter blinklys.

Lampene sitter med 4 skruer.

VIKTIG! Hold igjen plasthylsen som skruene går ned i med en fastnøkkel når du skrur ut og inn.Hylsene er til å regulere posisjonen på lampene...forandrer du på dem må du ha lyskontroll...

Ta så ut hele lampen.

Fjerne 4 metall spennbånd.

Løsne festene rundt hele glasset og ta det av.

Så pirker du ut den gamle gummipakningen og setter i ny.

Skru sammen og sett på plass lampene.

Sitt innendørs i et rent sted.

Pass på å ikke ta på reflektorer etc.

Hvis du har "glasslokk"(de runde bak hovedglasset) kan du vaske disse med jif eller noe liknende....

Men da må du vente med å sette sammen lampene en stund,så du ikke låser fuktighet inne i lampa.

Pakningene koster ca.90 pr.stk hvis du har Boschlamper Best.nr. 6312 1387 311

og ca.50,-pr.stk. hvis du har ZKW lamper.

Best.nr. 6312 1393 853

Sjekk også at lokkene bak sitter ordentlig på og er skikkelig tett.

Lykke til...

Skrevet

Det er kanskje ikke så lett å se på bildet, men det er ikke noe dugg i de to lampene (nær og fjærnlys) som sitter inni lykta. Det er kun bak det glasset som sitter helt ytterst som det er fukt, så da hjelper det nok ikke å ta ut pærene.

Det kalles kondens og den lufter du ut ved å ta av koppene bak lykta noen dager ;) Jeg kjørte uten på min forrige bil..hadde aldri dugg! Kondensen er alltid bak det ytterste glasset..

Skrevet

Det kalles kondens og den lufter du ut ved å ta av koppene bak lykta noen dager ;) Jeg kjørte uten på min forrige bil..hadde aldri dugg! Kondensen er alltid bak det ytterste glasset..

Hehe, jeg har åpnet lykta og bytta pakning nå, og da så jeg jo at det ikke var helt tett mellom glasset helt foran og inn til pærene som jeg trodde det var. Så det hadde nok gått fint å lufte ut kondensen ved å kjøre uten lokk ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...